Utvecklende ledelse En skandinavisk transformationsledelsemodell

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Ledarskap och team-prestationer under stress KTC-dagar i Örebro 2011
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Må bra på jobbet.
Hur kan man förstå och definiera psykosocial arbetsmiljö?
SET Social Emotionell Träning
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.
Konsten att leda sig själv
Ledarstilar och gruppdynamik
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Kommunikation och samspel
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Personalpolitisk inriktning
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Case – Sjukfrånvaro Vimmerby kommun
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Hälsofrämjande arbetsplats
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Riktlinjer för misskötsamhet
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Gott ledarskap – om det personliga ledarskapet och kontexten
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Förändring i organisationer
Coaching.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Tips för det praktiska ledarskapet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Heby kommuns kvalitetspolicy
Gott ledarskap – om det personliga ledarskapet och kontexten
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Förhållningssätten.
Vad betyder Social Kompetens
Förälder och ny som ledare
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Utvecklende ledelse En skandinavisk transformationsledelsemodell Gerry Larsson

Generell ledarskapsteori Snabb tillit Ledarskap under stress Disposition Generell ledarskapsteori Snabb tillit Ledarskap under stress

”Big Five” Utmärkande för de som har höga poäng   ”Big Five” Utmärkande för de som har höga poäng Egenskaper/ dimensioner Utmärkande för de som har låga poäng Lugna, avslappnade, säkra, tillitsfulla   Känslomässig instabilitet - adekvata emotionella reaktioner - känslomässig balans Oroliga, känslo-samma, osäkra, otillräckliga Sällskapliga, pratsamma, optimistiska, skämtsamma, tillgivna Utåtriktning - stimulans av social interaktion - behov av stimulans utifrån Reserverade, behärskade, otillgängliga, tillbakadragna Nyfikna, kreativa, originella, fantasirika Öppenhet - utforskar det okända Konventionella, jordnära, få intressen ointresserade av konst föga analytiska Vänlighet - Socialt intresse - medkänsla/empati Godhjärtade, välvilliga, hjälpsamma, förlåtande, lättlurade Cyniska, oförskämda, misstänksamma, hänsynslösa, manipulativa Målmedvetenhet pålitlighet motivation Opålitliga, lata, slarviga, nonchalanta Målmedvetna, punktliga, ordentliga, ambitiösa Källa: Costa & Mc Crae, 1992  

OH 2.1 – Teoretisk genomgång – Ledarskapets former på olika nivåer (Larsson & Kallenberg, 2004)

Idéer/mentala modeller av Högre organisatorisk nivå Idéer/mentala modeller av Roll modell Länk Tillit Engagemang för VAD Delaktighet Image-orienterad påverkan Handlingsinriktad VAD att göra HUR få det gjort Brist på tillit Omdefinition av Lydnad nödvändig Filter Mellanliggande organisatorisk nivå Lägre organisatorisk nivå

OH 6.8 – Imageinriktad påverkan genom att vara rollmodell Grundläggande förhållningssätt Värdegrund – att acceptera förmåner som är förenliga med egen värdegrund, att visa hög integritet och pålitlighet, att hålla sig till reglerna Ansvar för organisationen & eget personligt handlande – ta ansvar när det blåser motvind, att våga ta ställning, att våga fatta beslut Omtanke – att visa hänsyn och respekt, lyssna, ge och ta feedback, att avsätta tid för medarbetare

OH 6.9 – Imageinriktad påverkan genom att vara rollmodell Motivation/Drivkraft Energi – att visa personligt engagemang, att sträva framåt, att söka utveckling Medveten ansträngning – att vara en god förebild i det vardagliga handlandet, medveten självbehärskning för att undvika alltför mycket spontanitet

OH 6.10 – Imageinriktad påverkan genom att vara rollmodell Inspiration Uppskattning – att framhålla medarbetare och inte sig själv, att visa uppskattning i ord och handling, att uppmärksamma bra insatser Uppmuntra delaktighet – att delegera ansvar och släppa på egna överkontrollbehov, att använda medarbetares idéer, att visa att underställdas åsikter är betydelsefulla och viktiga, att acceptera misstag Kompetensutveckling

OH 6.7 – Imageinriktad påverkan genom att vara rollmodell Kommunikation Tydlighet – att säga och göra samma sak, att säga samma sak till olika personer och grupper, ge tydliga och enkla besked Informationshantering – att välja rätt kanal för varje meddelande, att informera alla om vad chefen gör

OH 7.1 - Filter

OH 7.2 – Filter Medvetet eller omedvetet utelämnande och/eller förvrängning av information

OH 7.3 - Filter Filter – individuella förhållanden Kognitiv kapacitet/brist - funktionell/dysfunktionell portionering (kvantitativ och/eller kvalitativ) - kompetensbrist; chefer/underställda som ej förstår sändaren avstår Personlig omognad/obalans (emotionell brist) - narcissistiskt ego-styrt handlande Motivationsbrist - man vill/orkar inte

OH 7.4 - Filter Filter – grupp- och organisatoriska förhållanden Otydligt mål/vision - den starkes tolkning vinner Otydlig struktur - den starkes tolkning vinner Organisationskultur/normer/roller - tradition; “så gör vi här” - otrygghet; groupthink - image av chefer/underställda – “det är inte lönt”

OH 7.5 - Filter Filter – omgivningsförhållanden Reella intressekonflikter Legala aspekter – till exempel sekretesshinder Fysisk/tekniska - till exempel bristfällig utrustning, klimatförhållanden etc Medial uppmärksamhet

Snabb tillit - kännetecken Deltagare med olika kompetenser samlas av en uppdragsgivare Deltagarna har ingen eller begränsad tidigare erfarenhet av att arbeta tillsammans Deltagarna kommer sannolikt inte att arbeta tillsammans igen i framtiden Uppgifterna är komplexa och innebär hög grad av ömsesidiga beroenden - kontinuerligt samarbete krävs Uppgifterna har en tydlig tidsmässig slutpunkt Kvaliteten i uppgiftslösningen får stora konsekvenser

Bidragande faktorer Värd - gäst förhållande, dels logistiskt, dels professionellt Kunskapens auktoritet råder Rättvis fördelning av uppgifter Kreativt skapande av en mix av etablerad praxis egen lokal praxis

Ledarskapsaspekter Ledarens rykte Ledarens förhållningssätt och beteende när en tillfälligt sammansatt grupp stöter på problem kombination av trygg bas och uppmuntran till improvisation

Individrelaterade karakteristiska Relationsrelaterade karakteristiska Personliga egenskaper Erfarenhet och kompetens Kommunikation Ledarskap Utseende och kroppsspråk Tidigare erfarenhet Chefs- kompetens Stöd/empati Föredöme Delegera Arbetsstruktur Trygg/otrygg framtoning Fack- kompetens Social Kompetens/ lyssna Konfrontation Uppmuntra delaktighet och kreativitet Skapa gemensam målbild