Kan vi förebygga finansiella kriser genom ökad transparens? Ingrid Bonde Finansinspektionen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Strukturrapporter – skickas elektroniskt 2009
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
Översikt över reglering & aktörer på värdepappersmarknaden
Kapitel 13, Likviditet.
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Revisorsdagen november 2006 Välkomna!.
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Aktier och aktiesparande
Tillsynare på FI Tillsynsforum Helena Pettersson
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
FI:s roll och arbete IBC Euroforum den oktober 2007
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Riksbanken och finansiell stabilitet
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Få ut mer av ditt sparande
Ett arbetsområde om poesi
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Vad krävs för att klara en kommersialisering?
Affärsidé - företagets vägvisare
Intressenter OL108A.
Förväntade fördelar 1 1.Effektivare mer automatiserad beställnings- och betalningsprocess, som minskar administrativa resurser och risk för fel i alla.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Utbildning och information som konsumentskydd Ingrid Bonde, generaldirektör Finansinspektionen 23 november 2007.
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
custice . fakta . presentation
Moderna affärsstrategier
ÖKANDE GRAD AV NÄRVARO STÄLLER ÖKADE KRAV PÅ ETABLERING I NORGE Etableringskrav på den norska marknaden Källa: Skatteverket, Brreg, KPMG, Business Sweden.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Landskrona Per-Arne Ström Finansinspektionen
Betydelsen av transparens för tillväxt i Europa Lars Oxelheim, Institutet för Näringslivsforskning och Lunds Universitet Presentation vid seminariet Sambandet.
Finansiell Stabilitet November Det svenska finansiella systemet har påtagligt påverkats av den globala finansiella krisen Myndigheters åtgärder.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Svensk Fjärrvärmes syn på en framtida offentlig prisändringsprövning
Aktier och aktiesparande
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Lektion 3 - Investera Ung Privatekonomi. Initiativtagare och huvudsamarbetspartners Samarbetsföretag.
Finansiell integration i EU Vilken roll spelar FI? Ett anförande vid Bankföreningens seminarium om den nya lagstiftningsprocessen i EU 19 april 2004 Kerstin.
Finansiell stabilitet 2004:2 Pressträff
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
EU och den globala klimatfrågan: Ett dynamiskt aktörsperspektiv på marknadsförändringar och klimatpolitik i Europa Monica Macquet & Susanne Sweet SuRe.
Regleringar: främja effektivitet eller särintressen? Marknadsmisslyckanden och regleringsmisslyckanden !
Den ekonomiska utvecklingen i Sparbankerna 6/2013.
Vad gör Almi?.
Den ekonomiska utvecklingen i Sparbankerna Januari-september 2012.
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
1 Orderläggning och kurspåverkande händelser, vem gör vad?
Hur kan man öka insynen på elmarknaden - och varför är det viktigt? Sven–Olof Fridolfsson, fil dr Thomas P. Tangerås, docent
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Pensioner och försäkringar
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Marknad, målgrupp och mål
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
(Företagsnamn) SWOT-analys
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Att styra organisationer med konkurrens
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Presentationens avskrift:

Kan vi förebygga finansiella kriser genom ökad transparens? Ingrid Bonde Finansinspektionen

Transparens av vad och för vem? FÖRETAGET (Säljaren) MARKNADEN (Konsumenten) FI

Transparens hos företaget (säljaren) •Ger företagets intressenter (kunder, ägare, konkurrenter etc) en god bild av företagets risker •Disciplinerande effekt •En del av modern riskmetodik (tex Basel II, Solvency II)

Transparens för FI •Effektivt tillsynsverktyg •Ger alla intressenter en god bild av riskhantering och riskanalys •Optimal transparens är balansakt mellan riskvarning och rättssäkerhet •Innehållet i bör vara målgruppsanpassat

Transparens för marknaden (konsumenten) •Avvägning av såväl frekvens som innehåll - bra och dåligt med för ofta (kvartalsfenomen) - bra och dåligt med för mycket (ser inte skogen för alla träd)

Legitimitet för transparens •En integrerad del i ett modernt risksystem såsom Öppenhetsdirektivet, Basel II, Solvency II •Global utveckling •Branschspecifik

Finns det hot med dagens utveckling? •Missförstånd; avsändare och mottagare talar olika språk •Flykt från börserna? •Är utvecklingen konkurrensneutral mellan aktörer och branscher

Vad händer imorgon? •Pendeln har inte svängt tillräckligt ännu •Tolkning av information blir en affärsidé i sig själv •Konkurrensneutralitet mellan aktörer och branscher tvingas fram