Kan vi förebygga finansiella kriser genom ökad transparens? Ingrid Bonde Finansinspektionen
Transparens av vad och för vem? FÖRETAGET (Säljaren) MARKNADEN (Konsumenten) FI
Transparens hos företaget (säljaren) •Ger företagets intressenter (kunder, ägare, konkurrenter etc) en god bild av företagets risker •Disciplinerande effekt •En del av modern riskmetodik (tex Basel II, Solvency II)
Transparens för FI •Effektivt tillsynsverktyg •Ger alla intressenter en god bild av riskhantering och riskanalys •Optimal transparens är balansakt mellan riskvarning och rättssäkerhet •Innehållet i bör vara målgruppsanpassat
Transparens för marknaden (konsumenten) •Avvägning av såväl frekvens som innehåll - bra och dåligt med för ofta (kvartalsfenomen) - bra och dåligt med för mycket (ser inte skogen för alla träd)
Legitimitet för transparens •En integrerad del i ett modernt risksystem såsom Öppenhetsdirektivet, Basel II, Solvency II •Global utveckling •Branschspecifik
Finns det hot med dagens utveckling? •Missförstånd; avsändare och mottagare talar olika språk •Flykt från börserna? •Är utvecklingen konkurrensneutral mellan aktörer och branscher
Vad händer imorgon? •Pendeln har inte svängt tillräckligt ännu •Tolkning av information blir en affärsidé i sig själv •Konkurrensneutralitet mellan aktörer och branscher tvingas fram