Bonvenon al -ig- kaj -iĝ- Affix • -ig- och -iĝ- tillhör Esperantons affix • Som affix används de som suffix, efterstavelser • Men de kan också stå som.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Att tänka på inför redovisningen
Bisatser © Birgitta Ryding.
Patientenkät sommaren -13
Psykisk ohälsa 2006Gymn åk2 1 Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer.
Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer
Golv, väggar, tak. fönster och en dörr
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Svenska Grammatik.
Innehåll  Introduktion av Al – Khushoo’  33 Sätt att Utveckla Al – Khushoo’  1:a – 6:e sättet  7:e – 12:e sättet  13:e –
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Att göra: Nyhetsartikel
Transitiva - & Intransitiva verb
Att skriva en artikel.
Grammatik.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
O – vanlig Miss – tänka Sam – arbeta
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Subjekt, predikat, objekt, predikatsfyllnad och adverbial
Luncha och lär! hjälpverb.
Ett arbetsområde om poesi
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Ett Riktigt Julkort.
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Aktivt lyssnade.
Music: Nightengale Serenade
Debattera.
Ekvationer Det är inte så svårt?.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
JAG BLEV MED PADDA!!! och kunde plötsligt göra saker jag funderat över men inte haft verktyg till.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
En fras består i sin tur av…
Tredje världskrig Hur kan ett tredje världskrig uppstå och vart kommer Sverige stå? Ellen, Julia, Leo och John.
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Lemmatiserare för okända ord Boel Mattsson. Projektbeskrivning Att göra ett program som gissar grundformen (lemmat) för okända ord Begränsning till substantiv,
Abdullah ibn al-Mubarak en biografi / en analys / ett porträtt.
om företaget där du gör din praktik!
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
MAKTLEKAR.
De tolv sämsta personliga breven enligt Jessica Liebman,
Hen-debatten i backspegeln: Vad var det som var så provocerande? Nils Dverstorp Grammatikdagen 20 mars 2015.
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
ADJEKTIV VERB Äta Dricka Sova Skratta Gråta Skriva köpa Törstig Trött
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Det var en gång....
Socialpsykologi.
Konjunktioner bindeord.
ATT BLI EN IDROTTARE.
STUDIETEKNIK.
GRAMMATIK - SATSLÄRA Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Grammatik.
GRAMMATIK – SATSLÄRA 2 Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Adjektiv.
Vecka 43 Tisdag den 24:e oktober 2017 Dagens namnsdag Eilert Evert  
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Vecka 38 Onsdag den 20:e september 2017 Dagens namnsdag.
Satsschema - Hur använder man det?.
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Presentationens avskrift:

Bonvenon al -ig- kaj -iĝ- Affix • -ig- och -iĝ- tillhör Esperantons affix • Som affix används de som suffix, efterstavelser • Men de kan också stå som själv- ständiga ord

-ig- • Används i betydelse: Göra / Förvandla / Förmå att • Skapar alltid transitiva verb: som kan ha objekt som kan riktas mot något

-ig- =Göra / Förvandla / Förmå att • Bela= vacker Bel-ig-i= göra vacker, försköna • Bona= bra, god Bon-ig-i= göra bättre, förbättra • Facila= lätt, enkel Facil-ig-i= göra lättare, förenkla

-iĝ- • Används i betydelse: Bli / Att komma i ett nytt tillstånd • Skapar alltid intransitiva verb: som inte kan ha objekt som inte riktar sig mot något annat

-iĝ- =Bli / Att komma i ett nytt tillstånd • Dika= tjock Dik-iĝ-i= bli tjock • Laca= trött Lac-iĝ-i= bli trött, tröttna • Riĉa= rik Riĉ-iĝ-i= bli rik

-ig- / -iĝ- med adjektiv • I det föregående såg vi att det var relativt lätt att använda -ig- och -iĝ- med adjektiv. • Dessa suffix tycks ha en benägenhet att passa extra bra med denna ordklass. • Varför det kan rekommenderas att vid inlärning börja med olika adjektivsam- mansättningar.

Men hur fungerar -ig- och -iĝ- med verb?

-ig- =Göra / Förvandla / Förmå att -ig- på intransitivt verb → transitivt • Labori= arbeta Labor-ig-i= sätta någon i arbete • Paroli= tala Parol-ig-i= få någon att tala

-ig- =Göra / Förvandla / Förmå att -ig- på transitivt verb = transitivt • Danki= tacka Dank-ig-i= få någon att tacka • Helpi= hjälpa Help-ig-i= få någon annan att hjälpa

-iĝ- =Bli / Att komma i ett nytt tillstånd -iĝ- på transitivt verb → intransitivt • Aŭdi= höra Aŭd-iĝ-i= bli hörd • Perdi= tappa, förlora Perd-iĝ-i= tappa bort sig, bli förlorat

-iĝ- =Bli / Att komma i ett nytt tillstånd -iĝ- på intransitivt verb = intransitivt • Dormi= sova Dorm-iĝ-i= somna • Silenti= att vara tyst Silent-iĝ-i= bli tyst

• Den kanske viktigaste funktionen för dessa suffix är att skapa transitivitet eller intran- sivitet hos verb. • Detta tycks vara påfallande vanligt, men fungerar inte med alla verb. • När -ig- används på ett redan tr.verb be- hålls transitiviteten och när -iĝ- används på ett redan intr.verb behålls intransitiviteten. -ig- / -iĝ- med verb

Men hur fungerar -ig- och -iĝ- med andra ordklasser?

-ig- / -iĝ- Med andra ordklasser eller självständigt • Ig-i= göra Iĝ-i= bli • Unu-ig-i= göra till en, förena Unu-iĝ-i= bli en, förenas • Sen-ig-i= göra (så att någon blir) utan Sen-iĝ-i= bli utan

-ig- / -iĝ- Med andra ordklasser eller självständigt • Ebl-ig-i= göra möjlig, möjliggöra Ebl-iĝ-i= bli möjlig • Eks-ig-i= göra till en före detta Eks-iĝ-i= bli en före detta • Neni-ig-i= göra till ingenting, tillintetgöra Neni-iĝ-i= bli till ingenting

-ig- / -iĝ- Med andra ordklasser eller självständigt • Nokt-ig-i= göra så att det blir natt (?) Nokt-iĝ-i= bli natt • Ord-ig-i= ordna Ord-iĝ-i= bli ordning • Nur-ig-i= begränsa Nur-iĝ-i= bli till (det) enda

• I teorin kan man använda dessa suffix med vilken annan ordklass som helst. • Men de tycks ha en förkärlek till verb eller adjektiv (som görs om till verb). • Med andra ordklasser tycks det finnas be- gränsat med fungerande sammansättningar. • Och med substantiv nästan inga alls. -ig- / -iĝ- med andra ordkl.

Dankon kaj ĝis revido!

Dankon kaj ĝis revido!