Begreppskartor som undervisningsmetod i gymnasiet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Snabbguide och tips.
3. Text Välkommen till övning 3. Här kommer du få lära dig bra grejer. Texthantering är något du bör kunna när du jobbar med Powerpoint. Det svåra är att.
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
First Class Arken - Introduktionskurs
I det här bildspelet lär du dig lite mer om Det första du ser när du loggat in kallas för.
IPad grundkurs.
BANLÄGGNING I OCAD-8 Närpes OK.
Skapa ett video-CV på YouTube
Muntliga nationella prov i svenska
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Anneli och Christians Datorskola
Snapchat.
Att kläcka och vaska idéer
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Välkommen till internet för nybörjare
 För att få kunskaper om arbetslivet  Förstå vad det betyder för människan och samhället att arbeta.  Lära sig om att få vara med och bestämma och.
Word Word är ett av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen. Vi skall idag gå igenom de vanligaste funktionerna i programmet. Fördelarna med att använda.
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet,
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Syftet med en personlig handlingsplan
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Nya utvecklingssamtal
Manual för ledare Ledare = du som är ansvarig för en eller flera träningsgrupper inom din förening, men i övrigt inte har några speciella administrativa.
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Lotus Webbaccess Steg 1 Logga in, skicka och ta emot e-post och lite om adressboken. För att gå vidare - vänsterklicka.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Läs först igenom hela presentationen Sedan kan du klicka på länken nedan så kommer du till unikums login-sida Fylla i omdömen i Unikum En presentation.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Källor! Hur gör man egentligen?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Det här bildspelet visar en del av innehållet i Friskverktyget - Proffs. Starta bildspelet genom att i PowerPoint klicka på Bildspel i toppmenyn och sedan.
Groupwise – skicka mail
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Min första hemsida Hello world!. Byt bakgrundsfärg Hello world!
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Manual: Att lägga till personer i en grupp. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Hur ska jag få det att bli begripligt? Gilla Din Ekonomi Niclas Modig,
Begreppskartor som ett redskap för lärande!
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Fortlöpande chatt Skapa ämnesfeeds och spåra aktivitet
Läs din bibel varje dag!. 4 Läs din Bibel varje dag!
Välkommen till! Varför QualisTorget – vad kan QualisTorget göra för Er skola? QualisTorget beskriver denna webbtjänsts funktion på ett bra sätt, eftersom.
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
Google SketchUp Del 1.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Hur laddar man ner poddcaster från P1?
Klicka här för att logga in på ditt konto Fyll i dina kontouppgifter och tryck på logga in knappen. Är det inte din dator glöm inte att se till så ”Kom.
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
- en del av svensk idrott Kalender Administration.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Vad minns du från förra lektionen?
Uppstart iPad Höörs kommun.
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
3D Rerun.
Starta bildspelet 1. Starta Bildspelet genom att klicka på Ikonen Bildspel i din webbläsare. 2. Klicka sedan, en gång, var som helst i dokumentet.
Presentationens avskrift:

Begreppskartor som undervisningsmetod i gymnasiet Klicka för att lägga till anteckningar Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium Inga-Lill MIckos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium Innehåll Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium Inga-Lill MIckos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium Definition Begreppskartor (concept maps) är ett sätt att visualisera, utveckla och dela med sig av sitt tänkande Tar ett steg längre än tankekartorna visar inte bara ATT det finns en relation mellan två begrepp utan också PÅ VILKET SÄTT begreppen är kopplade. (Romi Rancken) Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Hur kom jag till begreppskartor?? Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium Vad jag väntade mig Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium Efter gymnasiet Projektsidor om miljöpedagogik, HU Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium Informativ karta Begreppskartor Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium Teori och idéer Begreppskartor som undervisningsmetod utvecklades vid Cornell University av Joseph Novak (prof. i education and biological sciences) 1984 Mauri Åhlberg (prof. i pedagogik och biologisk didaktik) har utvecklat idéerna och 2004 introducerat en förbättrad metod för begreppskartor Mauri Åhlbergs hemsida Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Mauri Åhlbergs 10 regler i förkortad form, fritt överasatta Alla begrepp utgör centrala element vid inlärning och tänkande och presenteras inom en ram Begreppen behöver inte vara ett enda ord utan man använder så många ord som bahövs för att klarlägga begreppet Alla länkar som slutar vid ett begrepp har en pilspets så att läsriktningen blir entydig Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium fortsättning Länkningsfraserna kan vara korta eller långa men de måste uttrycka upphovs- personens tänkande eller förståelse Man kan länka bilder, videor,ljudfiler mm till en begreppskarta Oberoende av vilken inlärningsmetod man använder passar begreppskartan som ett komplement eftersom allting som sägs,skrivs eller tänks enkelt kan uttryckas som begreppskarta (och tvärtom) Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium fortsättning En begreppskarta behöver inte vara hierarkiskt uppbyggd, den kan vara som ett ”spindelnät”, ett flödesshema eller ett system(olika typer av begreppskartor) Ett begrepp borde finnas nämnt endast en gång Om ett begrepp nämns endast en gång så kan man utgående från anatalet länkar uppskatta hur centralt bergreppet är Om man vill att kartan läses nedifrån och uppåt kan det vara skäl att numrera begreppen Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Hjälpmedel för att göra begreppskartor papper och penna finns alltid tillgängligt kräver ingen energi käver inga specialarrangemang blir lätt klottigt och rörigt arbetsdrygt att redigera kartan blir endast tillgänglig för den som gjort den Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Hjälpmedel för att göra begreppskartor datorprogram C-map tools från IHMC (Institute for Human and Machine Cognition) enkelt att redigera och ändra layouten eleverna uppnår ett mer tillfredsställande resultat alla begreppskartor tillgängliga för alla ger möjligheter till samarbete leder till specialarrangemang kräver datorer som kräver energi och möjligen inte fungerar Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium Egna erfarenheter eleverna tycker om att arbeta med begreppskartor m.h.a. C-map tools undervisningen blir mer elevcentrerad eleverna upplever att de lär sig och har eget ansvar ”man måste förstå för man får skriva så lite” (elevcitat) Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium mera eleverna arbetar i par eller i grupper på tre för att det skall bli en diskussion eleverna märker lättare vad de inte förstår och får hjälp många elever har egna datorer som de gärna tar till skolan en absolut fördel att ha bärbara datorer i klassrummet Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium Exempel enzymer matspjälkningen befolkningsökningen i U-länder Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Gör din egen mapp på C-mappen ladda ner programmet på din egen dator via edu.fi eller IHMC klicka sedan på ”delade kartor i platser” om du vill spara dina kartor på UBS server klicka på ”pilen” bredvid mina platser välj ”alla platser” Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium och sedan … rulla ner tills du hittar ”The Finnish National Board of Education” dubbelklicka på namnet vänta tills ikonen framför ”The Finnish …! blir grön och klicka på ikonen nu får du fram namnen på alla som har mappar på UBS server om du vill öppna en egen mapp så gör du det nu Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium och sedan … när du har UBS servern aktiverad så väljer du ”arkiv” och sedan ”ny mapp” namnge din mapp med förnamn och efternamn och välj ett lösenord genom att klicka på ”rättigheter” , nere till vänster i dialogrutan, då du gör din mapp, kan du bestämma vem som har tillgång till din mapp Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium

Nu övar vi! Tack! Hoppas att ni vågar pröva på begreppskartor! Inga-Lill Mickos, Lovisa Gymnasium