Välkommen! Förskoleklass hösten 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Förskolan Lodet
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Välkomna.
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Välkommen till Edboskolan
Att skriva sig till läsning
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
SYV Studie- och yrkesvägledning
VÄLKOMMEN TILL Föräldramöte
Välkomna 28/
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Välkommen! Förskoleklass hösten 2014.
Välkommen till Förskolan Ekorren
Föräldramöte 30 oktober 2012 Välkomna.
Välkomna till Skogens föräldramöte!
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Brev till Svalans föräldrar april 2013
Välkommen till Sundsbroskolan 24 januari 2011
Pedagogiska året Hanvikens förskola
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Frånvarorutin i förskolan
Föräldramöte Ht
IPad-projektet 31 okt Sessionssalen kl 8-16.
Språklig medvetenhet.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
VÄLKOMMEN TILL BOCKSTENSSSKOLAN
Hur gör du för att förstå en text?
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Läroplansträff fritidshem
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Förskoleklass på Tomtebogård
Välkommen till Skogskällan
Välkommen! Förskoleklass 2015.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Välkomna till föräldramöte
Välkomna till Edboskolan
Välkomna till klass 3!.
Välkommen till föräldramöte
Dagordning Ny rektor Ny elevhälsa Ledigheter
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Välkommen.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Huvudsatser och bisatser
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2015.
Exempel på skriftligt omdöme
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
till informationsmöte för föräldrar till blivande förskoleklassbarn
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Föräldramöte Tomtebogård
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
Välkomna till informationsmöte på Järla skola
Välkommen till Åkerstorpsskolan!
Presentationens avskrift:

Välkommen! Förskoleklass hösten 2014

Dagordning för kvällen Presentation Rektor och fritidshemssamordnare Specialpedagog, Karin Jaresved Andersson Förskollärarna (Inskolningar, blanketter, våren, visning av lokalerna, lämna underlag för inskolning) Flogstaskolan

Skolans organisation 175 elever Förskoleklass: 48 st elever Åk 1: 50 st elever Åk 2: 43 st elever Åk 3: 36 st elever

SOL Att skriva och läsa med stavelsen som grund. Flogstaskolans skriv- och läsinlärningsmetod. Karin Jaresved Andersson Specialpedagog Flogstaskolan

SOL-metodens 4:a fundament 1. Basfärdigheterna lärs in som ett antal systematiskt uppbyggda och hierarkiskt ordnade delfärdigheter, där man inte går vidare förrän eleven behärskar den delfärdighet man håller på med. Till varje delfärdighet finns konkreta övningar att använda sig av. 2. Läsinlärningen utgår från skrivandet. 3. Stavelsen används som minsta stödjande enhet. 4. Skriftspråkets formsida och dess funktionssida knyts ihop så att eleverna succesivt bygger upp sin kunskap kring skrivandet.

Solmetoden och hur vi arbetar på Flogstaskolan.

Segmentering av talade satser För att segmentera (dela) orden i satserna rätt i stavelser använder man gå-prat eller gung-prat. Det kan gå till så här: Eleven berättar något: Jag ska leka me´ Kalle `på rasten. Pedagogen säger: Det kan vi gå-prata (alt. gung-prata) och använder sig av elevens talspråk. Då låter det så här: Jag ska le-ka me Kall-e på rast-en.

Skrivandet Från första dagen i fsk så uppmuntras eleverna att skriva. Först ritar eleven en bild och sedan skriver hon till bilden. Om eleven påstår sig inte kunna så stödjer pedagogen genom att fråga vad eleven vill skriva och ber eleven att lyssna in om det finns någon bokstav som hörs i ordet. Eleven kan också bara skriva sitt namn eller den bokstav som namnet börjar på. I takt med att eleverna lärt in alfabetsramsan (som en talramsa) så kan de leta efter den bokstav de vill skriva med hjälp av bokstavsplanschen.

Fri skrivning förskoleklass

Att bygga bokstäver och alfabetet

Läsning av satser utan bokstäver Till grund finns sagan ”Resan till bokstavslandet” som pedagogen läser högt för klassen, en bit i taget. Den innehåller passande bilder till det som händer. ”Huvudperson” i sagan är katten Ture som pratar i stavelser. Eleverna får ”översätta” till vanligt talspråk vad Ture säger. De får också lära sig alfabetsramsan (4:a i taget) som en kod för att komma vidare i sagan

Stavelsesegmentering Eleverna övas att segmentera ord i stavelser med hjälp av olika övningar. Tures hemliga påse med saker i. Ture säger ordet på någon sak i påsen med stavelsespråket. Vi härmar Tures prat och säger det sedan på vanligt sätt. Andra övningar kan vara ”Ture läser matsedeln”, Ture är på grönsakstorget”, ”Ett skepp kommer lastat” osv.

Läsning av ord utan bokstäver Hunden Hugo: orden sägs i stavelser med entonig röst (dataröst) Kaninen Karin: orden sägs i stavelser med felaktig betoning Hönan Hilda: orden sägs utan betoning och med felaktig vokalklang

Alfabetet Lärs in som en muntlig ramsa 4:a bokstäver i taget som en kod. I klassrummet sitter alfabetsplanschen uppe på väggen där man kan titta på hur de bokstäver man säger ser ut. Endast versaler i fsk. I samband med att man lär in att säga de 4:a bokstäverna i rätt ordning så visar man också hur versalen ska skrivas och låter eleven öva sig på att skriva den rätt.

Alfabetsplanschen

Trollpackan, Trollkarlen och Bokstavsfesten

Skriva och läsa med stavelsen som grund.

APRIL April-maj ÖVERLÄMNANDE SAMTAL April/Maj De förskolor som lämnar barn till Flogstaskolan inbjuds till överlämnande samtal med förskollärarna. Inför överlämnade samtalet måste ni föräldrar skriftligen meddela förskolan att ni samtycker till att förskolan lämnar information om ert barn till skolan. FÖRSTA BESÖKET PÅ SKOLAN Tor. 8 maj kl. 9.00–10.30 Barnen från förskolan hälsar på skolan med förskolans personal. April/Maj FÖRSKOLLÄRARNA BESÖKER FÖRSKOLOR I NÄROMRÅDET Brita Alonzo och Siv Löwf besöker förskolor som är nära Flogstaskolan. Alla förskolor som har flera elever som ska börja på Flogstaskolan är meddelade om tid och dag för besök.

MAJ KLASSINDELNINGARNA När överlämnande samtalen är färdiga och vi har läst och begrundat Underlagen för inskolningssamtalen gör vi prel. klassindelningar. Har ni frågor om detta kontaktar ni rektor. INFORMATION OM KLASSINDELNINGARNA Under vecka 20 får ni information om vilken klass ditt barn ska gå i. KARUSELLDAGEN Tis. 20 maj kl. 9.00–10.30 På föräldramötet informerar vi om denna dag. Ert barn får besöka skolan för att bekanta sig med miljön och träffa förskollärarna. Alla barn som börjar förskoleklass i närområdets olika skolor har Karuselldag denna förmiddag. Det är föräldrarna som är med barnet denna dag.

SOMMAREN Rektor och förskollärare ledig hela sommaren. Sammanslagning av fritidshem på Hågadalskolan. SOMMARFRITIDS from 1 aug Ni har rätt till fritidshemsplats på Flogstaskolan. Har ni möjlighet att barnet är ledig fram till inskolningen, så är det att rekommendera eftersom ordinarie personal fortfarande har semester. Finns inte möjligheten till ledigt innan inskolningen måste ni ta kontakt med rektor Malin Sandlund (malin.sandlund@uppsala.se). Mån 11 augusti och tis. 12 augusti är fritidshemmen stängda för planeringsdagar för personalen.

INSKOLNING 14-18 augusti Inskolningstider 14 aug: tor. kl. 9.00–10.30 15 aug: fre. kl. 9.00–12.00 inkl. lunch 18 aug: mån. kl. 8.30–12.30 inkl. lunch Inskolningssamtal bokas under inskolningsdagarna. På inskolningssamtalet går vi igenom ”Underlaget för inskolningssamtalet” och ställer mer frågor kring det som vi och ni önskar veta mer om. Den 18 aug är det skolstart för alla elever i åk 1-3. Den 19 aug börjar förskoleklassernas elever ordinarie tider. Förskoleklasstiden är kl. 8.15-13.15. Kl. 13.15-17.00 är det fritidshemverksamhet. Flogstaskolans öppettider är kl. 6.50-17.00.

Vad händer efter det här mötet? Alla föräldrar skickar ett mail till brita.alonzo@uppsalaskolor.net. I mailet skriver du/ni ditt barns för och efternamn detta för att vi ska få en korrekt sändlista till alla föräldrar. Välkomstbrev inkl. blanketter till de som inte varit på detta möte Personalen besöker förskolorna Eleverna besöker förskoleklass med personal Klassindelningar Eleverna besöker förskoleklass med föräldrar Sommarlov Inskolningsdagar

Nu kommer alla blanketter