Musikens grunder Utkast till revision av läroämnet vid MoKS

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
ALINQ.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Vad ska du kunna nästa vecka vid avsnittsavslutet?
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Charmtrollen är våra allra yngsta deltagare och där innebandyn ännu inte är i fokus. Tanken är att bli barnens första kontakt med organiserad idrott, känna.
Välkommen till Vikenskolan
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Att söka till högskolan
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Musikteknologi Läroplan för Grundnivån. Musikteknologi läroplan • Musikteknologi projektet är riktat till den grundläggande konstundervisningens fördjupade.
Tillsammans gör vi studier möjligt
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
”Undervisningen är helt gratis ”
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Konsten att lyckas med sina studier
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Björknässkolan Nacka kommun
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
Klassicismen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Centrala begrepp i musiken
Förskoleklassen Torpshammar
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
1 ATK’s nya träningsgrupper – hösten 2010 Informationsmöte Agenda: Bakgrund - Varför ändra i våra träningsgrupper? Vilka ändringar är gjorda.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
A 2 +b 2 =c 2 Varför var Pythagoras vegetarian?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Frågor kring läroplanen
Lära för livet!.
Centrala teman i musik Åk 8.
Tillvalskurser i musik
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Lathund-Ladok Kurstillfällesbyte
Presentationens avskrift:

Musikens grunder Utkast till revision av läroämnet vid MoKS Innehåll, struktur och målsättningar Johan Cantell, Laura Koskelo, Leif Nystén

Musikens grunder, fördjupad lk Grundnivå (omfattning) Färdighet i att använda ett instrument och sammusicering 385 timmar Musikens grunder 280 timmar. Innehållet i musikens grunder består av förmågan att läsa och skriva musik, att gestalta musik samt kännedom om musikens historia och stilar. Undervisningen bör så långt som möjligt genomföras i växelverkan mellan instrumentundervisningen och sammusicerandet (ur Utbildningsstyrelsens läroplansgrunder).

Musikens grunder, fördjupad lk Musikinstitutsnivå (omfattning) Färdighet i att använda ett instrument och sammusicering 390 timmar Musikens grunder 245 timmar. Innehållet i musikens grunder är förmågan att läsa och skriva musik, att gestalta musik samt kännedom om musikhistoria och musikstilar. Eleven skall kunna gestalta musik både genom att lyssna och läsa noter och han skall kunna tillämpa sin kännedom om musikhistoria och olika musikstilar då han eller hon uppträder (ur Utbildningsstyrelsens läroplansgrunder). Sammusicerandet skall ingå i studierna under hela studietiden från det att förmågan att hantera ett musikinstrument gör det möjligt.

Musiklabbet idag Fördelar: Möjlighet till individuell studietakt Bra med teknisk utrustning (datorer, keyboards) Konstant uppföljning. Eleven kan inte gå vidare utan att faktiskt kunna uppgifterna

Musiklabbet idag Dålig gruppkontakt till eleverna Utrymmet begränsar (det ryms max. 9 per grupp) Många avbryter, eller är frånvarande utan giltig orsak, frånvaron anmäls inte på förhand Elever blir kvar på listorna och fyller ut platserna Alla elever är inte mogna att ta ansvar för att studierna framskrider och att de gör kursen till slut Målen kan kännas för avlägsna tidsmässigt (blir abstrakta) Ingen klar tidsbundenhet (ett kalendariskt slutmål på kursen)

Läroplanen, fördjupad lk ” I läroplanen skall man beakta elevernas individuella behov och förutsättningar, överföringen av det musikaliska kulturarvet, förändringarna och utvecklingsbehoven i musiklivet, inträdesfordringarna i yrkesutbildning i musik samt särdragen i skolan och dess verksamhetsmiljö” (ur Utbildningsstyrelsens läroplansgrunder).

Musikens grunder, fördjupad lk Målsättning: Att göra mera tillsammans under lektionerna Att få mångsidigare studier som stöder elevens kreativitet och erbjuder upplevelser Att få eleverna att genomföra studierna Att alla nivåer i musikkunskapsämnena kommunicerar med varandra (enhetlig terminologi o.s.v.) Att ha ett bra samarbete och kommunikation med instrumentlärarna Att alla elever inom den fördjupade lärokursen skall trivas med sina studier i musikkunskapsämnen och uppleva dem som en naturlig del av studierna på musikskolan 7

Musikens grunder, fördjupad lk Förslag till nyordning Studierna genomförs i korta moduler Varje kursmodul omfattar 1 termin (14 ggr) Närvaro 11 ggr för godkänd modul Elev kan delta i flera moduler parallellt Eleven gör upp en studieplan som är individuell och omfattar gärna 1-2 läsår Princip: minst 1 modul per läsår, två moduler bör följa efter varandra innan man kan hålla paus Det gamla systemet tillämpas till slut om man önskar

Musikens grunder, fördjupad lk Fyra nivåer: A, B+C, D Nivå A avläggs innan man kan genomgå kurser på nivå B eller C Kurser på nivå B och C är tillgängliga utan inbördes ordningsföljd Nivå D hör till institutnivån

Musikens grunder, fördjupad lk EXEMPEL PÅ MÖJLIGT VECKOSCHEMA, HT 2013   MÅNDAG TISDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG TERMIN 1 RYTM A MELODI A HARMONI A RYTM B MELODI B HARMONI B KOMP & ARR C MUSIKHISTORIA C INSTRUMENTLÄRA C MUSIKTEKNO C INSTITUTTEORI D TERMIN 2 TERMIN 3

Rytm (A, B) RYTM A Plats: Musiklabbet Arbetsform: Föreläsning/ grupparbete/ eget arbete med uppgifter Material: Kompendium (Rytm 1-9) Maximalt antal elever: 9-12 PRESTATION: prov?  RYTM B:  Plats: Musiklabbet Material: Doktor Tonika (sid 1-53)   Tillbaka

Melodi (A, B) MELODI A: Plats: Musiklabbet Arbetsform: Föreläsning/ grupparbete/ eget arbete med uppgifter Material: Kompendium Melodi 1-14 Maximalt antal elever: 9-12 PRESTATION: prov? MELODI B: Material: Doktor Tonika (sid 88-126)   Tillbaka

Harmoni (A, B) HARMONI A: Plats: Musiklabbet Arbetsform: Föreläsning/ grupparbete/ eget arbete med uppgifter Material: Kompendium Harmoni 1-7 Maximalt antal elever: 9-12 PRESTATION: prov? HARMONI B: Material: Doktor Tonika (sid 148-201)   Tillbaka

Instrumentkännedom (C) Plats: Ett större utrymme (t.ex. grupprummet), dock inte labbet. Arbetsform: Föreläsningar (en modul) Material: kompendium + konsertbesök Maximalt antal elever (beroende av utrymmet) upp till 20 elever Eleverna bekantar sig med konsertväsendet, symfoniorkesterns instrument/bandinstrument/ folkliga instrument PRESTATION: Föredrag om ett instrument (t.ex. det egna) och konsert. Alternativt slutprov. Tillbaka

Musikens historia (C) Plats: musiklabbet/ mötesrummet/ grupprummet Arbetsform: Föreläsning + självständigt arbete, avlyssningsexempel (en eller två moduler + webbuppgifter + projektarbete) Material: Kompendium Maximalt antal elever: (beroende av utrymmet) upp till 20 elever Eleverna bekantar sig med den klassiska musikens/rytmmusikens historia och stilperioder PRESTATION 1: eleverna håller ett föredrag om en kompositör (med musikexempel) eller stilperiod PRESTATION 2: Avlyssningsprov och skriftligt prov; Kan även förverkligas som en webbkurs, åtminstone delvis Tillbaka

Notskrivning/ Sekvenser/Musikteknologi (C) Plats: musiklabbet Arbetsform: eget arbete assisterat av läraren Material: kompendium Max. antal elever: 9-12 Eleverna lär sig använda ett notskrivningsprogram (t.ex. Sibelius) eller ett sekvenserprogram på datorn PRESTATION: Slutprov där eleverna skriver 1-2 musikstycken enligt angiven modell. Alternativt skriver eleven en egen låt med ett sekvenserprogram (t.ex. Garage Band, Q-Note) Tillbaka

Komposition och arrangering (C) Plats: Musiklabbet/ Mötesrummet/ Grupprummet Arbetsform: “Workshop” Material: kompendium? Maximalt antal elever: 15? Eleverna bekantar sig med olika sätt att skapa egen musik Eleverna bekantar sig med olika sätt att notera musik Eleverna använder nya kreativa sätt att arrangera redan existerande musik PRESTATION: konsert med egna kompositioner och arrangemang  Tillbaka

Institutnivå (D) Harmoni och stämföring Ackordanalys Solfège Projektarbete Tillbaka