Stadsplanering och social hållbarhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
PUBLIKT ENTREPRENÖRSKAP
Brukarfokus i biståndshandläggning
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Nödvändiga perspektivskiften
Staten och det civila samhällets organisationer
“Healthy Cities holds the key to delivering Health 2020 at the local level” (Zsuzsanna Jakab, Regional Director WHO Regional Office for Europe)
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kommission för ett socialt hållbart Malmö Kommission för ett socialt hållbart Malmö SKL, , Anna Balkfors.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
Policy för miljö och hållbar utveckling
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Jämställdhetsanalys för samhällsplanering Utbildning i analysmetoden Sjuan.
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Städer som noder för global samhällsstyrning
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Anne Kolmodin Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingara och analyser Tillväxtanalys.
Om utformningen av statlig tillsyn
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Mångfald i närnatur - deltagande planering? Per Hillbur Teknik och samhälle Malmö högskola.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Social oro ur ett teoretiskt perspektiv Per-Olof Hallin Urbana studier Malmö högskola Vad händer efter Husby? - Samverkan i praktiken, Umeå
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Välfärdsrapport för Linköping 2010 Välfärdsrapporten ska  Ge kommuninvånare, förtroendevalda och anställda ökad kunskap om välfärdens tillstånd och utveckling.
Riksorganisationen Hela Sverige ska leva utvecklingsgrupper, 100 kommunbygderåd, 24 länsbygderåd och 44 medlemsorganisationer.
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Vad skiljer partierna åt?
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Kommissionen för jämlik hälsa
Fokus Yrkesutbildning VO
”Vägen In” Projekt i samverkan mellan samtliga sektorer inom SDF Angered.
Socialtjänstens medverkan i samhällsplanering
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

Stadsplanering och social hållbarhet Katarina Nylund Professor i stadsbyggnad Institutionen för urbana studier Malmö högskola

Susan Fainstein (2010) The Just City. Begreppet social hållbarhet Går det att förena ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet? Tim Jackson (2009) pekar på motsättningar mellan ekologisk hållbarhet och ekonomisk tillväxt Fainstein säger att ingenting tyder på att ekonomisk hållbarhet i sig leder till social hållbarhet. Social rättvisa Globaliseringen har lett till ökad konkurrens mellan städer Många städer satsar på att öka attraktionskraft för att locka företag och högt utbildad arbetskraft ( Richard Florida). I hopp om att skapa ökad sysselsättning som i ett senare skede förväntas gynna socialt utsatta grupper Globalisering och neoliberalism är en realitet, men inte den enda vägen, Det lokala ansvaret för välfärd till alla ökar, och stadsplaneringen kan bidra.

Fainstein: Tillskapande av social rättvisa är planeringens största utmaning 1. Jämlikhet- universella rättigheter Tillgodose allas rätt till goda levnadsvillkor. 2. Demokrati – rätten till stad Inte bara i representativ mening, utan också möjlighet att påverka egna levnadsvillkor, 3. Mångfald – Partikulära rättigheter Erkännande av skillnader och respekt för gruppspecifika erfarenheter Omfördelning av resurser och erkännande !! Offentliga insatser skall användas till att minska sociala skillnader, och marginaliserade grupper ges möjlighet att påverka politikens utformning.

Sociala konsekvensanalyser Om den nyliberala strömningen skall motverkas och en rättvis fördelning nås, bör miljökonsekvensanalyser suppleras med sociala konsekvensanalyser Allt för länge har fokus begränsats till insatser i utsatta stadsdelar, Fainstein efterlyser ett större fokus på staden i dess helhet Varje nytt stadsbyggnadsprojekt, sportarenor, teatrar, konserthus skall innan de realiseras undergå en social konsekvensanalys. Vilka sociala grupper gynnas och vilka grupper missgynnas av större stadsbyggnadsprojekt? Minskade offentliga resurser gör prioriteringar nödvändiga.

Översiktsplan för Malmö 2012- samrådsunderlag De tre hållbarhetskriterierna är ständigt närvarande Frågor om rättvisa i alla dess tre dimensioner finns där Vissa avsnitt är nydanande speciellt trafik och diskussionen om kommunikations noder I sin strävan efter att kombinera tillväxt med rättvisa, det dubbla åtagandet, tycks planen bekräfta Fainsteins tes om lokala möjligheter att motverka ren nyliberalism Men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre

Jämlikhet – Universella rättigheter Påvisar tydligt att ” Delar av befolkningen inte har omfattats av de gynnsamma effekter som stadens utveckling har fört med sig” s.11 Målsättningen är att alla skall ha ett gott liv Att ta tillvara stadens sociala kapital bidrar till en gynnsam ekonomisk utveckling God social utveckling och social balans i alla stadsdelar eftersträvas s. 12 Insatser i utsatta stadsdelar föreslås, tex Fosie Nya målpunkter skall etableras i alla stadsdelar tex i anslutning till nya stationer s. 55-57, ex kontinentalbanan, station Rosengård Medvetenhet om att insatser i enskilda områden inte är nog - hela staden och relationerna mellan olika stadsdelar s 21. Förtätning skall bidra till att bygga bort barriärer och säkerställa brett utbud av olika typer av bostäder Tydliga definitioner av grupper som lever i utanförskap har ersatts av löst formulerade mål om social balans. Konkreta idéer och förslag till hur levnadsvillkoren för de som lever i utanförskap kan förbättras saknas. frågor om jämställdhet ges större utrymme än frågor om jämlikhet

Demokrati och rätten till stad Behovet av öppna och breda planprocesser betonas, i synnerhet när det gäller stadsbyggnadsfrågor s 77 Insikt om att kompromisser är nödvändiga där krav från olika intressegrupper jämkas Analyser av hur planeringen hanterar olika grupper efterfrågas s 79 Offentliga rum som mötesplatser för olika grupper diskuteras, men fokus ligger på öppna offentliga platser, där grupper kan se varandra. Offentliga sfärer, som öppnar för dialog om offentliga angelägenheter inom och mellan olika grupper i civilsamhället diskuteras inte. Den kommersiella servicens betydelse för att skapa liv och rörelse betonas s 44 Det fjärde stadsrummet med caféer, restauranger, museer mm lyfts fram. Frågan om vem som exkluderas från det kommersiella rummet och vem som har råd att använda det fjärde stadsrummet diskuteras inte. Civilsamhället diskuteras lite, både när det gäller inflytande och faciliteter

Mångfald - Partikularitet Analyser av vilka grupper som lever i utanförskap redovisas inte När kunskapsunderlag saknas är det svårt att definiera visioner och åtgärder som kan förbättra levnadsvillkoren för denna grupp (jfr ÖP 2005) Frågor om segregation har fått en nedtonad plats i texten, i stället talas det om social balans, som heller inte definieras. Litet utrymme ägnas diskussion av kampen för erkännande Hur skall grupper som är marginaliserade få möjlighet att öva inflytande på plan- processen och hur skall deras erfarenheter och intressen tillgodoses? Malmö gör ett omfattande arbete med sociala indikatorer, detta arbete kan vidareutvecklas och bidra till utvecklingen av sociala konsekvensanalyser och deliberativa planprocesser.

Metodutveckling för medborgardeltagande behövs Uppifrån initierat Metodutveckling för medborgardeltagande behövs Uppifrån initierat Nerifrån initierat Deltagande planering Offentliga myndigheter initierar, definierar dagordning, refererar. Eftersträvar konsensus mellan enskilda individer. Minsta gemensamma nämnare. Medborgarna tycks svåra att mobilisera, vilket ofta tolkas som ointresse Det primära syftet är att skapa legitimitet Självorganiserade grupper Initierar dialog med myndigheter och andra medborgargrupper för att förhandla och främja sina partikulära intressen. Myndigheterna får en koordinerande funktion, skall bidra till förhandlingar mellan olika grupper ÖP 2012 betonar lyhördhet gentemot initiativ från näringslivet, och erfarenheterna från förhand-lingsplanering kan appliceras på självorganiserade grupper

Kommunikationsnoder ÖP 2012 föreslår samlokalisering av offentlig och kommersiell service Lokaler för civilsamhället, föreningar och självorganiserade grupper bör också etableras i dessa noder - främjar möten och dialog inom och mellan sociala grupper och klasser. - motverkar kommersialisering av offentliga rum - kan öka förståelse för den andra och större accept av initiativ som syftar till ökad jämlikhet . Nya former för finansiering av lokaler för civilsamhälle bör utvecklas, tex exploateringsavgifter i centrala lägen