Barn och ungdomsfrågor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
En reviderad läroplan för förskolan
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Mälardalens högskola Det här är.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Regionalt utvecklingscentrum, RUC Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet Välkomna! Lärarlyftet – HT 2013 Lärarlyftet.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Förskolan i Fokus Program för seminarier Läsåret R U C – i samarbete med Norrbottens kommuner.
Kvalitetsdialog KB, den regionala biblioteksverksamheten och biblioteksplaner.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Europeiska socialfonden
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Tidiga insatser för barn i förskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
© Kairos Future ABF U T U R E S T R A T E G Y A C T I O N Sambandsanalys 2. Norrlands bef minskar 4. Ökad ekonomisering 5. Ökad mängd int anslagsgiv 8.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Barn och ungdomars lärande, utveckling, hälsa och livsvillkor
Det dubbla uppdraget Lars Geschwind.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Välkomna till Edboskolan
FYRBODALS KOMMUNALFÖRBUND
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
TIDIGA INSATSER Vision En av samhällets viktigaste uppgifter är att ge barn som föds goda förutsättningar för att få en bra uppväxt och att.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Forum för genusvetenskap
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Institutionen för hälsa vård och samhälle / I Hallström/ Kick off/ FORSKNINGSPLATTFORMEN, Handikappvetenskap med inriktning habilitering Eva.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Anmälan Ungdomar i behandling 9 april 2008 ”Forskning pågår” 2008:
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.
Jämställt Västra Götaland
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Presentationens avskrift:

Barn och ungdomsfrågor Gemensam nämnare Vistas i förskola och skola mellan 1 – 19 år Garanteras likvärdig, god omsorg och undervisning Nyckelpersoner är ledning och personal i verksamheten Lärosätet som stöd för kompetens och utveckling

Forum för skolutveckling Regionalt Utvecklings Centrum för skolutvecklingsfrågor Föreståndare och pedagogisk/vetenskaplig ledare Forumråd – ett sakkunnigt råd Externa och interna representanter Påverkansmöjligheter Pedagogiskt samarbete Vetenskaplig kvalitet

Uppdraget - en samverkansfunktion Skolutvecklingsfrågor Främja utveckling av lärarutbildning och kompetens hos lärare Stärka forskning nära lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet – samverkan med LINA och BUV Främja AIL genom samverkan med FAP (Forum för arbetsintegrerat lärande och pedagogik) Samla verksamheter av likartad natur för ökad integration inom högskolan och med det omgivande samhället

Samverkansaktörer Kommunala huvudmän – avtal VFU Fristående huvudmän – avtal VFU Skolverket Innovatum Högskolan Västs olika institutioner Skolinspektionen Stat / region som huvudman

Aktuell samverkan Föreläsningar: Läsförståelse - Monica Reichenberg Lärande bedömning - Anders Jönsson Uppdrag: Lidköping: ämnesinriktade kurser 7,5 hp kombinerat med handledning Handledning: förskolor i Lilla Edet, Uddevalla Specialdesignade upplägg med föreläsning, handledning, learning study etc Samverkan kurser Kunskapsförbundet Väst

Aktuell samverkan Skolverket: Lärarlyftet Förskolelyftet Kronan - formativ bedömning med handledning och utvärdering Stöd vid Implementering Seminarieserie Matematik Kurser: Bedömning för lärande – Lysekil Mentorskap – Trollhättan stad

Barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön www. hv Barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön www.hv.se/BUV - Emma Sorbring, emma.sorbring@hv.se - Helena Korp - Philip Hwang - Åsa Andersson - Christian Mehrstam Verksamhetsledning + Vetenskapligt råd

Att studera barn och ungdomar… Identitet Risktagande Uppfostran Lek Kultur-vetenskap Psykologi Pedagogik Utveckling Institution Delaktighet Skola Etnicitet Föräldra-beteende Genus Genus Utbildnings-vetenskap Sociologi Socialt arbete Makt Traditionellt sätt… Undervisning Risktagande Fattigdom Bedömning Identitet

Tvärdisciplinär miljö – med fler möjligheter Pedagogik Socialt arbete Kulturvetenskap Utbildnings- vetenskap Sociologi Flera ämnen/discipliner Psykologi

Barn- och ungdomsvetenskap på HV Barn- och ungdomsvetenskap på HV handlar om barns och ungdomars lärande, utveckling och livsvillkor såväl i institutionella miljöer (exempelvis skola och socialtjänst) som i hemmet och på fritiden. Ämnet är tvärvetenskapligt och tar sin utgångspunkt i barnet som aktör i olika sammanhang. Den forskning som bedrivs inom miljön har en stark koppling till det omgivande samhället och avspeglar Högskolan Västs profil Arbetsintegrerat Lärande (AIL).

Barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön Utveckling, familj och livsvillkor Kultur, fritid och kamrat-relationer Lärande och utbildning Barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön vid Högskolan Väst

Speciellt viktigt för oss i forskningsmiljön är… … att sprida kunskap om barns och ungdomars livs- villkor och därmed stärka ungas ställning i samhället. ... att ha en levande forskningsmiljö … att stötta utbildning på alla nivåer … att samverka med det omgivande samhället ... att ha en levande forskningsmiljö Ca 40-50 forskare, Ca 30 pågående projekt, Nationella och internationella samarbeten, Anslag till HV forskare, Externa anslag, Bokprojekt … att stötta utbildning på alla nivåer Lärarutbildningen, Soc.ped. Psykologi, Magister och Masterprogrammet i BUV, mm

… att samverka med det omgivande samhället Bjuda in till seminarier och konferenser Nyhetsbrev Vetenskapligt bollplank BUV-finansierade samverkansprojekt

Seminarier och Konferenser vt2014 19 mars: Från barn till vuxen, ungdomar med funktionsnedsättningar 26 mars: Literacy-praktiker i och utanför skolan 2 april: Den nya barndomssociologin – och sen? 16 april: Barnfattigdom! 23 maj: Barn och ungdomar i fokus! KONFERENS 4 juni: Barndom och migration

Vill du presentera ett forsknings- eller utvecklingsprojekt som rör barn och ungdomar vid en halvdagskonferens på Högskolan Väst? Barn och ungdom i fokus 23 maj 2014, 9.00 – 13.00 Anmälan senast 21 april - Skicka abstract till asa.andersson@hv.se Forum där forskning möter praxis. Pågående och genomförda forskningsprojekt presenteras i dialog med presentationer från olika slags verksamheter som arbetar med barn och ungdomar. Prof. Ove Sernhede ”Ungdom; kultur och identitet i ojämlikhetens nya urbana geografi”.

Utkommer 2 ggr per termin

BUV-finansierade samverkansprojekt 10% Verksamhet BUV Forskaren VG-regionen Uddevalla skolor Vara kommun Campus Västervik Totalt 30% av en heltidstjänst för en forskare under 1 års tid Verksamhetens 10% motsvarar 120 000:-

Intervju med samverkansaktörer Kronan i Trollhättan, Eva Dahl/Tina Tenggren Handledning för lärande - Skolverket Barns Hälsa och Rättigheter (VG regionen), Liselott Johansson Samverkansprojekt, forskning, utbildning, handledning, föreläsningar Förskolelyftet i Tanum, Karin Gabrielsson Flerspråkighet - Naturvetenskap/Teknik - Dokumentation