Användarupplevelsen och nyttan med e-legitimationen Jörgen Hellgren 1
Varför står Svensk e-identitet här? Stor erfarenhet av dagens e-legitimationer Gett ut ca 2 500 SITHS-kort inom vård och omsorg Haft tillits- och federationsbaserade tjänster i drift sedan 2010 Utfärdar en ”ny e-legitimation” utan certifikat 2
Användningen idag 5 miljoner har en e-legitimation Fördelning av användningen 80% bankerna 15% offentlig sektor 5% övrig privat sektor 3
Vad händer för användarna i juni? INGENTING inte fler tjänster att använda e-legitimationen på inte blivit lättare att använda eller få en e-legitimation Men det löser sig väl med tiden… 4
Varför kommer inget att hända? Inte enklare för systemleverantörerna Inte lägre kostnader Verksamhetsprocesserna påverkas fortfarande (ger tröghet) Risk att inga nya utgivare tillkommer 5
Vad kan på skynda en förändring? Nya utgivare med plattformsoberoende lösningar och flexibla utgivningsprocesser Webbtjänster med låga krav på tillit bör kunna konsumera konton med hög tillit (ekonomiskt) Insikt i att SAML och federation inte gör det enklare att införa stöd för e-legitimation på kort sikt Införande av fler tillitsnivåer? Införande av central signering 6
Vad gör Svensk e-identitet? Erbjuder enkla API:er för anslutning av systemleverantörer ”Certifierar” e-medborgarkonto som en tjänst för att utfärda en ny typ av e-legitimation 7