BETYG I ÅRSKURS 6.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Betygsregistrering Grundskola Grundsärskola 2013
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Välkommen till Vikenskolan
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Välkomna till föräldramöte
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
DITT BOENDE.
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck
Borlänge 13 maj 2014.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Centrala innehåll och kunskapskrav
John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.
Bedömningskriterier för åk 6
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Nytt betygssystem.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Välkomna till föräldramöte
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Nya samlade läroplaner, nya nationella prov och bedömningsstöd
Nya samlade läroplaner
Kunskapskrav SLÖJD.
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Betyg årskurs 6.
Välkommen till Hälsinggårdsskolan
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Fritt Broderi.
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Mot utanförskap.
Rädda klassrummet.
Djuren möter ungdomskulturen
Staffan Thorström, Slestadskolan, Linköping –
Förskolan 2.0.
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Av Elin Alm, Adolf Fredriks Musikklasser
Djuren möter ungdomskulturen
Presentationens avskrift:

BETYG I ÅRSKURS 6

Varför betyg i årskurs 6? Skarpare verktyg Ytterligare krav på rektorer och lärare Information till elever

Styrdokument Riksdag Regering Regering Skolverket Skollagen Skolförordningen Regering Regering Skolverket

Styrdokument Syfte - förmågor .. Centralt innehåll Kunskapskrav

Ett exempel i samhällskunskap ”Eleven har grundläggande/goda/mycket goda kunskaper om vad demokrati är och hur demokratiska beslutsprocesser fungerar och visar det genom att föra enkla/utvecklade/ välutvecklade och nyanserade resonemang om hur demokratiska värden och principer kan kopplas till hur beslut tas i elevnära sammanhang”

Vad är betyg? Betyg ska sättas 10 kap. 16 § skollagen (2010:800) i slutet av varje termin från och med årskurs 6 till och med höstterminen i årskurs 9 i alla ämnen, utom språkval, som inte har avslutats, i slutet av varje termin från och med årskurs 7 till och med höstterminen i årskurs 9 i språkval, om ämnet inte har avslutats, och när ett ämne har avslutats.

Betygsskalan A B C D Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda E Betyget E innebär att kunskapskravet för E är uppfyllt i sin helhet F -

E C A Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material. Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.

E C A Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material. Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.

E C A Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material. Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.

Ämnesprov i årskurs 6 2014 engelska matematik svenska och svenska som andraspråk stöd för betygssättning biologi, fysik eller kemi geografi, historia, samhällskunskap eller religionskunskap stöd för betygssättning