Centrala innehåll och kunskapskrav

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Viktiga delar från skolverket
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Betygssättning i praktiken
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Närvaro!!.
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Betyg och förmågor.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Hälsopedagogik Kapitel 4
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Reseproduktion och försäljning
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
+ Välkommen till Öknaskolan. + Kvällen i korthet Betygssystemet och utbildningens upplägg Inriktningarna och individuella val Arbetsplatsförlagt lärande,
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkommen till svenska 1
Rädda klassrummet.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Rädda klassrummet SLÖJD.
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Centrala innehåll och kunskapskrav Logi Centrala innehåll och kunskapskrav

Undervisningen i ämnet hotell ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter. Kunskaper om branschens historiska framväxt, utveckling och framtid. Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom området. Förmåga att arbeta med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och andra bestämmelser. Förståelse av betydelsen av service och bemötande med hänsyn till olika målgrupper, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov. Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt anpassa sitt agerande och språk efter situation. Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.

Mål 1 Besöksnäringens olika former av logi, deras avdelningar samt hur servicenivå och utbud kan skilja sig åt.

Mål 2 Hotellkedjor, marknadsorganisationer och ägarstrukturer.

Mål 3 Branschens centrala organisationer.

Mål 4 Organisationsplaner och yrkesroller.

Mål 5 Branschens utveckling från behov av logi till dagens krav på bekvämlighet, service och upplevelse. Utvecklingstendenser.

Mål 6 Arbetsuppgifter inom de olika boendeformerna.

Mål 7 Branschens miljöansvar och företagens olika miljöpolicyer.

Mål 8 Arbetsmiljö samt brand- och säkerhetsföreskrifter.

Mål 9 Första hjälpen, hjärt-lungräddning samt förebyggande av olycksfall.

Mål 10 Kunder och gäster, olika målgrupper och deras skiftande krav på boende, tjänster och service.

Må 10 Omtanke och tillgänglighet för gäster med särskilda behov, till exempel funktionshinder eller allergier.

Mål 11 Betydelsen av en yrkesmässig attityd för att ge god service.

Mål 12 Kommunikationens och samverkans betydelse för såväl intern som extern service.

Kunskapskrav betyget E Eleven beskriver översiktligt olika former av logi, organisationer och yrkesroller. Dessutom redogör eleven översiktligt för branschens utveckling. Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom området logi, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. Dessutom genomför eleven i samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning.

Kunskapskrav betyget E Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov. Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar översiktligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget D Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Kunskapskrav betyget C Eleven beskriver utförligt olika former av logi, organisationer, både nationellt och internationellt, samt olika yrkesroller. Dessutom redogör eleven utförligt för branschens utveckling. Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom området logi, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning.

Kunskapskrav betyget C Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov. Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget B Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Kunskapskrav betyget A Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika former av logi, organisationer, både nationellt och internationellt, samt olika yrkesroller. Eleven diskuterar även för- och nackdelar med olika affärsidéer och ägarstrukturer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för branschens utveckling. Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom området logi, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning.

Kunskapskrav betyget A Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgrupp, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov. Eleven motiverar också med nyanserade omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt och nyanserat om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen. Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.