Restauranger och service Våren 2005 T - 111047 SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:2005 05 18.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Advertisements

Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Allmänheten om inköp av hjälp till hemmet T Målaremästarna:Tina Thorsell Synovate Temo: Arne Modig Datum:
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Idrottslärare om astma
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Allmänheten om Allergier
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Novus Boende i Västra Götaland om frivilligt arbete November 2010 Västra Götaland Arne Modig 2046.
Markör Marknad och Kommunikation AB
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010
Projektföljeforskning
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Medlemsundersökning bland Byggnads medlemmar. Byggnads medlemspanel 1600 medlemmar har svarat på denna enkät som genomfördes i Byggnads medlemspanel.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Allmänheten om julens mat och dryck S Spendrups: Synovate Temo: David Ahlin Datum:
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Novus Opinion för Röda Korset Norra Mellansverige om frivilligt arbete Dalarna, Värmland, Gävleborg 27 november 2009 David Ahlin.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
Novus Stockholmare om frivilligt arbete November 2010 Stockholm Arne Modig 2046.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Novus Opinion Allmänheten om hushållsnära tjänster Arne Modig 1620.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Novus Boende i Dalarna och Gävleborg om frivilligt arbete November 2010 Dalarna och Gävleborg Arne Modig 2046.
HALMSTAD KULTURFÖRVALTNING - KULTURUNDERSÖKNINGEN 2015 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel: Kontakt: Maria Gellert.
Företagare om momsinbetalningar T Svenskt Näringsliv: Anders Ydstedt Temo AB: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Presentationens avskrift:

Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:

Sida 2 T © Temo AB 2004 Undersökningens genomförande u SHR har gett Temo i uppdrag att genomföra en undersökning om allmänhetens syn på restauranger och service. u Målgrupp för undersökningen är den svenska allmänheten 16 år och äldre. Undersökningen har genomförts inom ramen för Temos telefonomnibuss Temo Direkt. u För undersökningen genomfördes intervjuer under perioden 13 – 16 december 2004 u Undersökningens resultat redovisas i denna rapport. Detaljerade resultat redovisas i en separat tabellbilaga.

Sida 3 T © Temo AB 2004 Allmänhetens krav på restauranger

Sida 4 T © Temo AB 2004 Viktigast av allt att maten är god Kvinnor ställer högre krav än män Bas: Samtliga Om du äter lunch på en bra lunchrestaurang, hur viktigt tycker du då det är med följande? ”Mycket viktigt” MänKvinnor 59 %74 % 30 %45 % 29 %38 % 19 % 34 % 16 %18 %

Sida 5 T © Temo AB 2004 Service och miljö ökar i betydelse på restaurang Bas: Samtliga Om du äter middag på en bra restaurang, t ex för att fira en födelsedag eller bjuda en god vän, hur viktigt tycker du då det är med följande? ”Mycket viktigt” MänKvinnor 69 %84 % 49 %67 % 43 %60 % 31 % 39 % 13 %14 %

Sida 6 T © Temo AB 2004 Ovana restauranggäster ställer högst krav? Andel som säger 10 av 10 dvs. mycket viktigt Bas: Samtliga Om du äter lunch på en bra lunchrestaurang, hur viktigt tycker du då det är med följande?

Sida 7 T © Temo AB 2004 Kommentarer kring kraven på restauranger Att maten är god är viktigare än något annat när man äter lunch på lunchrestaurang. Kvinnor ställer genomgående högre krav än män. 74 procent av kvinnorna tycker att det är mycket viktigt (nivå 10 av 10) att maten är god. Vid middag på restaurang ökar betydelsen av personalens servicenivå och att det är en trevlig miljö. Att maten är god är dock fortfarande viktigast. Gruppen 60 år och äldre tycker oftare än andra grupper att det är mycket viktigt att det är prisvärt. Personer med låg utbildning samt boende i glesbygd uppger oftare att det är mycket viktigt att maten är god, att personalen ger god service et cetera. Gruppen högutbildade och storstadsbor svarar mer sällan att dessa saker är mycket viktiga. Är det så att ovana restaurangbesökare är mer kräsna och ställer högre krav medan vana besökare är mer toleranta?

Sida 8 T © Temo AB 2004 Nöjdhet

Sida 9 T © Temo AB 2004 Var fjärde mycket nöjd med service på lunchen Kvinnor oftare mycket nöjda jämfört med män Bas: Samtliga Om du tänker på senaste gången du åt lunch på en lunchrestaurang, hur nöjd blev du då med följande? ”Mycket nöjd” MänKvinnor 22 %34 % 18 %31 % 13 %20 % 17 % 27 % 27 %34 %

Sida 10 T © Temo AB 2004 Fler nöjda efter restaurangbesök jämfört med lunch Kvinnor är oftare mycket nöjda Bas: Samtliga Om du tänker på senaste gången du åt middag på restaurang, hur nöjd blev du då med följande? ”Mycket nöjd” MänKvinnor 30 %47 % 23 %38 % 23 %39 % 14 % 30 % 13 %20 %

Sida 11 T © Temo AB 2004 Låg utbildning och bor i glesbygd - oftare mycket nöjda Andel som säger 10 av 10 dvs. mycket nöjd Bas: Samtliga Om du tänker på senaste gången du åt lunch på en lunchrestaurang, hur nöjd blev du då med följande?

Sida 12 T © Temo AB 2004 Kommentarer kring nöjdhet Drygt 2 av 10 är mycket nöjd med servicen på lunchen. 3 av 10 är mycket nöjd med maten på lunchrestaurang. Kvinnor och äldre (60 år +) är oftare mycket nöjda. Fler är nöjda efter restaurangbesök jämfört med efter lunch. 4 av 10 ger maten toppbetyget ”mycket nöjd”. 3 av 10 ger toppbetyg till servicen. Kvinnor och äldre (60 år +) är oftare mycket nöjda med sina restaurangbesök. Som vi såg på en tidigare bild uppger boende i glesbygd och personer med låg utbildning oftare än andra att servicen, miljön och god mat är ”mycket viktigt”. Samtidigt visar undersökningen att just den gruppen oftast är mest nöjd med sina restaurangbesök. Utbildningsnivå är en faktor som påverkar hur nöjd man är med sina restaurangbesök. Personer med låg utbildning uppger oftare att man är mycket nöjd med maten, servicen och miljön vid sitt senaste restaurangbesök. Boende i hushåll med hög årsinkomst uppger mer sällan att man är mycket nöjd med maten, servicen och miljön. En mer svårflörtad målgrupp med andra ord.

Sida 13 T © Temo AB 2004 Allmänhetens restaurangvanor

Sida 14 T © Temo AB av 10 äter lunch ute minst 1 gång i veckan Bas: Samtliga Hur ofta äter du… ? Lunch på lunchrestaurang Middag på restaurang

Sida 15 T © Temo AB av 10 betalar lunchen med kort Bas: Samtliga När du äter lunch på lunchrestaurang brukar du då oftast betala… ? När du äter middag på restaurang brukar du då oftast betala… ? Unga (16 – 29 år) betalar oftare än andra med kort både på lunchrestaurang och på restaurang. Detsamma gäller för personer från hushåll med hög inkomst.

Sida 16 T © Temo AB av 10 har bankkort med Visa eller Mastercard Bas: Samtliga Har du något eller några av följande kort… ? Gruppen hög- utbildade och personer från hushåll med hög inkomst har oftare än andra bankkort eller Eurocard.

Sida 17 T © Temo AB 2004 Restaurangvanor - kommentarer 3 av 10 äter lunch ute minst 1 gång i veckan. 4 procent äter middag ute minst en gång i veckan. Män äter oftare på restaurang än kvinnor. 2 av 10 betalar lunchen med kort. Drygt 4 av 10 betalar med kort när man äter middag på restaurang. Unga (16 – 29 år) betalar oftare än andra med kort både på lunchrestaurang och på restaurang. Detsamma gäller för personer från hushåll med hög inkomst. 8 av 10 har bankkort med Visa eller Mastercard. Gruppen högutbildade och personer från hushåll med hög inkomst har oftare än andra bankkort eller Eurocard.