Grannsamverkan i flerbostadshus

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Grannsamverkan i Lillsjön
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
Exempel utifrån ett antal målområden
Stöd för analys och förbättring
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En reviderad läroplan för förskolan
TRYGG LARMMOTTAGNING.
AU Digital samverkan LO Process
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
Ett processinriktat arbetssätt
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
i kommuner, landsting/regioner
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
Områdesutveckling Torpa
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Engagera markägare -Varför och hur? Lisa Germundsson och Sven Götesson, LRF.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Valberedningsutbildning
RÖDA KORSET Lindängen. Medverka till ökad delaktighet i samhället genom frivillighet Medverka till ökad egenmakt för malmöbor på Lindängen Förhindra och.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Eskilstunas brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete – Vad pågår och vad är på gång? Brottsförebyggande arbete Arbete mot gob – Exit, sociala insatsgrupper.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Framtidskartläggning
Kompetensförsörjning lärare och socialsekreterare ”Verktygslådan” AttraheraRekryteraIntroduceraEngageraVäxla.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utvecklingsplan Många ungdomar i en socialt bra verksamhet Fostra gott uppförande och respekt för sina medmänniskor Lära ut teknisk och anfallsinriktad.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
”Valberednings- seminarium”
Förstudie Friluftslivets år 2020
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Verktyget Utmärkelsen….
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Grannsamverkan i flerbostadshus

Utmaningar Att få Grannsamverkan att: Fungera över tid Bli intressant för de boende Bli brottsförebyggande och trygghetsskapande

… och möjligheter Guiden fokuserar på: Skapa organisatoriska förutsättningar – undvik eldsjälsdrift Bredare metodologiskt grepp som bygger på dialog och delaktighet Problemorienterat arbetssätt

Lokal samverkansgrupp Organisation Partnerskapsgrupp Huvudkontakt ombud Lokal samverkansgrupp Partnerskapsgruppen På beställarnivå; polisen, fastighetsägare, bostadsrättsförening, hyresgästföreningen, kommunen, försäkringsbolagen, lokala föreningar och näringsidkare Ansvarar för: Inriktning, resurser, uppföljning och eventuell modifiering av verksamheten Huvudkontaktombud (Projektledarroll - gärna anställd!) Ansvarig för: Samordningen av det praktiska arbetet, dess organisation och genomförandet av verksamheten Förmedlar information mellan boende och partnerskapsgruppen Lokal samarbetsgrupp På utförarnivå; fastighetsägare, boende (ev representerade av Hyresgästföreningen alt bostadsrättsförening) polis, kommun (socialtjänst, skola etc) lokala föreningar och näringsidkare Planerar och genomför grannsamverkans aktiviteter tillsammans med huvudkontaktombudet Kontaktombuden Bör vara ett eller två kontaktombud per trapphus Sköter informationen mellan de boende i ett trapphus och huvudkontaktombudet Kontaktombud Kontaktombud Kontaktombud

Partnerskapsgruppen Organisationsmodell för flerbostadshus På beställarnivå; polisen, fastighetsägare, bostadsrättsförening, hyresgästföreningen, kommunen, försäkringsbolagen, lokala föreningar och näringsidkare Ansvarar för: Inriktning, resurser, uppföljning och eventuell modifiering av verksamheten

Huvudkontaktombud Organisationsmodell för flerbostadshus (Projektledarroll - gärna anställd!) Ansvarig för: Samordningen av det praktiska arbetet, dess organisation och genomförandet av verksamheten Förmedlar information mellan boende och partnerskapsgruppen

Lokal samarbetsgrupp Organisationsmodell för flerbostadshus På utförarnivå: fastighetsägare, boende (ev representerade av Hyresgästföreningen alt bostadsrättsförening) polis, kommun (socialtjänst, skola etc) lokala föreningar och näringsidkare Ansvarar för: Planerar och genomför grannsamverkans aktiviteter tillsammans med huvudkontaktombudet

Kontaktombuden Organisationsmodell för flerbostadshus Bör vara ett eller två kontaktombud per trapphus Ansvarar för: Sköter informationen mellan de boende i ett trapphus och huvudkontaktombudet

Planera och förbered grannsamverkan Samla partnerskapsgruppen: Skapa en gemensam “problem- och resursbild” genom kartläggning och analys Kartläggningen görs i två steg: 1. Ta fram befintlig information, statistik etc och låt de olika aktörerna berätta utifrån sina kunskaper 2. Gör en intervjuundersökning med de boende

Planera och förbered grannsamverkan  Kartlägg: Den fysiska boendemiljön Boendesammansättningen (ålder, kön, familjer/ensamstående, socio- ekonomisk situation, språkgrupper) Boendegenomströmning Brott och sociala problem Trygghet och trivsel Befintliga verksamheter och aktiviteter som kan bidra till grannsamverkansarbete.

Planera och förbered grannsamverkan  Intervjuerna (utförs av huvudkontaktombudet och den lokala samarbetsgruppen) Knacka dörr – suverän möjlighet för att starta en dialog! Ta hjälp av ett enkelt frågeformulär: Ta reda på vad de boende upplever som problematiskt (otryggt) Ta reda på vad de boende har för intressen (kopplat till området) Ta reda på vad de vill bidra med för att öka områdets trygghet och trivsel

Planera och förbered grannsamverkan Analys: (Utförs av partnerskapsgruppen och huvudkontaktombudet) Sammanställ de boendes svar och jämför det med er egen första kartläggning. Stämmer bilden? Har ny information framkommit och hur kan man förstå den? Vilken bild av området ger den sammantagna informationen?

Ta fram förslag till aktiviteter (Huvudkontaktombudet och den lokala samarbetsgruppen) Ta fram förslag på aktiviteter som kan avhjälpa de problem ni ser, eller som kan stärka en positiv process i området Börja med det som de boende lyft fram som viktigt! Tänk kreativt och försök att hitta aktiviteter som motsvarar de boendes intressen och engagemangsnivå.

Starta grannsamverkan  Anordna till trapphusträffar (Huvudkontaktombud m fl från den lokala samarbetsgruppen) Börja med att berätta om resultatet av intervjuerna Presentera idéer som framkommit och ta fram era förslag och diskutera dem med de boende Utforma trygghets och trivselöverenskommelser Utse kontaktombud för trapphuset

Ett livskraftigt grannsamverkan Ta vara på eldsjälarna, men skapa de organisatoriska förutsättningarna i linjeorganisationen! Tänk långsiktigt! - säkra resurserna, tydlig ansvarsfördelning, följ upp verksamheten och utveckla den vid behov! Stöd kontaktombuden! - avgränsa uppdragen, håll ombuden informerade, ta vara på deras engagemang i området, visa dem uppskattning!

Framgångsfaktorer Utgå från de boendes behov och intressen! - det ökar engagemanget, delaktigheten och i förlängningen förtroendet mellan dem som ingår i arbetet.

Framgångsfaktorer  Skapa en vi-känsla i området: Kombinera grannsamverkan med andra brottsförebyggande och sociala aktiviteter Bygg verksamheten på mindre enheter (trapphus) Gör områdesgemensamma satsningar med jämna mellanrum Gör det roligt och stimulerande att vara med i verksamheten!!

Gör det enkelt för de boende: Framgångsfaktorer Gör det enkelt för de boende: • Skapa e-post och SMS kedjor • Skapa enkla portöverenskommelser T ex att hälsa i porten, att kontrollera att ytterdörrar stängs ordentligt • Bygg upp verksamheten kring befintliga intressen och vanor T ex tillsyn av områden i samband med promenader med hund, eller i samband med träning i motionsspår.