INKONTINENSAVTALET med eventuellt ett tilläggsår

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regler kring förskrivningsrätt av inkontinenshjälpmedel/urologiskt material vid urininkontinens - urinretention och avföringsinkontinens Marianne Babra.
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Automatic Delivery Rewards
Allas rätt till toalett
Läkemedelssymboler i Cosmic
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Föreningsstöd 2014 Nytt • stödsystem från – nya/ändrade bidragstyper o belopp • ansökningsförfarande – ansökan sker digitalt • utökat stöd med.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
V ill Du handla Xocai Det finns 2 sätt att köpa Xocai Gå in på OM MIG och klicka på mail länken Skicka namn.
Prismodell och samverkansavtal
Bakgrund Grupplivförsäkring för pensionärer har funnits i drygt 25 år och gjort nytta för många kunder. En grupplivförsäkring är en riskförsäkring. En.
Vad innebär val av vårdenhet?
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Videokonsultation med medborgare
Miljarder möjligheter på en plats!
Beställning till basförråd via WebbAbest
Jag beställer fiber! 299kr/mån i 12 månader Därefter ordinarie pris.
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Hjälpmedels-försörjning
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
Kapitel 11 Prissättning.
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Informationsmöte Akademi Gul och Blå. Innehåll möte Organisation Organisation HTK:s syn på grupp planering, träning mm. HTK:s syn på grupp planering,
Sortiment December 2012.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Skötsel av Läkemedelsförråd - Läkemedelsservice
Överenskommelse om samverkansformer mellan läkemedelsföretag och den offentliga hälso- och sjukvården och dess medarbetare Ändringar gällande fr o m 1.
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Upphandling av stöd till bredband
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Hur man beställer produkter och blir lojal kund..
Samordnad varudistribution
ADR & SKANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADR) Ett bekvämt sätt att köpa produkter på månadsbasis. Du får 5 % rabatt på inköpspriset och sparar mer.
”Att skriva recept” En metod för individuell ordination av fysisk aktivitet.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
SKANNERBONUS. Operatörsbonus Bonus fr. förstagångs-skanningar: €10 En bonus på €10 utbetalas när kunden skannas för första gången och tecknar en SCS-produkt.
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Intern/extern kommunikation
Försäljning av Newbody Säsongen Mål Målsättningen är att sälja 1000 st paket. Förra året sålde vi totalt 801 st paket, vilket gav ett överskott.
Klicka här för att logga in på ditt konto Fyll i dina kontouppgifter och tryck på logga in knappen. Är det inte din dator glöm inte att se till så ”Kom.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
TELEMEDICINPROJEKT I SVERIGE Sandra Lännholm, Pouneh Moradinia, Diana Megyeri, Angie Lopez.
Treklöverns avtal Absorberande och urologiska inkontinenshjälpmedel Lagerhållning och distributi on.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
LOV och LUF.
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Information på Uppföljningsmöte
ADR & SKANNERKORT.
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid hörselnedsättning och dövhet
Nya ST studierektorer allmänmedicin Västmanland
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Information på Uppföljningsmöte
LSA-uppdrag Gunilla Stridh Ekman apotekare & teamledare.
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid synnedsättning
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Hjälpmedelsförskrivning
Presentationens avskrift:

INKONTINENSAVTALET 2012-2014 med eventuellt ett tilläggsår

INKONTINENSAVTALET 2012-2014 med eventuellt ett tilläggsår Varuförsörjningen i Uppsala har genom en gemensam upphandling valt sortiment samt distributör för personer i enskilt och särskilt boende i landstingen Dalarna, Västmanland och Uppsala med tillhörande kommuner.

Dessutom är Sörmland och Örebro med vad gäller sluten vården.

URO 2012 urologi 20 anbudsgivare gick vidare för fortsatt utvärdering 18 anbudsgivare tecknas avtal med

Besparingar Urologiskt material ca 2,5 milj SEK per år (10%)

INKO-2012 distribution 2 anbudsgivare 2 anbudsgivare gick vidare för fortsatt utvärdering OneMed Sverige AB vinnare

Kostnadsbesparingar totalt i Treklövern Lagerhållning och distribution inklusive ordermottagning, plockning, packning mm 4.617.810 SEK per år (ca 34,85%) Besparing - Totalt på fyra (4) år: 18.471.240 SEK

NYTT fr o m 2012-01-01 Fraktkostnad per sändning Differentierade %-påslag för lagerhållning och distribution inklusive ordermottagning, plockning, packning mm Varukatalog 150000 SEK-ej inbakad i avtalet

Pris/Påslag - Uppsala Manuell order- (t.ex. faxorder och telefon) Enskilt boende – Påslag 30% Gruppleverans – Påslag 30% ( Personlig gruppleverans – Påslag 50%) Elektronisk order Enskilt boende – Påslag 10% Enskilt boende m hjmkort – Påslag 13% Gruppleverans – Påslag 10% (Personlig gruppleverans – 50%) Aviseringsavgift: via telefon 20 kr via brev 25 kr via SMS 20 kr via e-post 20 kr

Akut leverans: 500 kr Utomlänsorder: 500 kr Returhantering: 1200 kr Returfrakt upp t o m 10 kolli i samband med returhantering: 500 kr

Fraktkostnad per sändning vid 1 – 5 kolli: 10 kr

Fraktkostnad per pallsändning vid 1 pall: 623 kr Fraktkostnad per pallsändning vid 2 pallar: 1190 kr Fraktkostnad per pallsändning vid 3 pallar: 1732,50 kr Fraktkostnad per pallsändning vid 4 pallar: 2310 kr Fraktkostnad per pallsändning vid 5 pallar: 2887,50 kr Fraktkostnad per pallsändning vid 6 pallar: 3465 kr Fraktkostnad per pallsändning vid 7 pallar: 4042,50 kr

Fraktkostnad per pallsändning vid 8 pallar: 4620 kr

INKONTINENSAVTALET Hartmann ScandiCare AB har överprövat inkontinensupphandlingen. Förvaltningsrätten i Falun behandlar ärendet. Vad händer1/1 2012 ? 1. Att man förlängning det gamla avtalet eller 2. Att man startar hela eller delar av det nya avtalet i väntan på resultatet av överprövningen. Löpande information kommer att ges från samordnaren eller/och från OneMed

Miljö och hälsokrav Exempel: Ämnen som anses störa arvsmassa, fortplantning och som kan vara cancerframkallande har ej utvärderats om likvärdig produkt har funnits. PVC och ftalater(mjukgörare) har inte utvärderats om likvärdigt alternativ funnits Latexfritt alternativ har eftersträvats.

Leverantörer Urologiavtalet Coloplast urindroppsamlare(conveen security) tappningskatetrar, urinpåsar(conveen security) analproppar(peristeen) OneMed Sverige AB urinpåsar(qufora) tappningskatetrar Unomedical AS hållare för urinpåse (plast) kvarliggande kateter fixeringsband för urinpåse(Careline Deluxe)

Dansac& Hollister tappningskateter(Advance Plus) urindroppsamlare (inview) Astra Tech AB dilatationskateter (lofric), tappningskatetrar (lofric) OBS! Byta från Easycath till Lofric Bard Norden AB kvarkateter (biocath)

Meteko AB kvarkateter (aquaflate 5-pack och aquaflate plus 1-pack latexfri urindroppsamlare(ruecco) samt häfta Mediplast AB tappningskatetrar i plast Hartmann Scandicare fixering för urinpåse (netti & carebag) urinflaska för män samt kateterklämma

Exempel på produkter som utgår ur sortimentet Urinpåshängare i stål Urinflaska P-bag (ej offererad) Förlängningsslang till tappningskateter(ej offererad) Kontinensbåge (ej offererad) Alla tappningskatetrar med PVC har utgått. Uridom med latex har utgått

Nya produkter i det nya sortimentet som kommer att finnas i den nya produktkatalogen QUFORA tömbar urinpåse m. fast konnektor olika slanglängder och volymmängder fr. OneMed CARELINE DELUXE fixeringsband för urinpåsar fr. Unomedical BIOCATH kvarkateter för kvinnor och män fr. Bard Billig KVARKATETER fr. Unomedical MEDIPLAST tappningskateter i plast

SPEEDICATH COMPACT tappningskateter 10 cm, fr. Coloplast LOFRIC SENSE tappningskateter 15 cm, fr. Astra Tech SPEEDICATH COMPLETE tappningskateter 40 cm m. Urinpåse fr. Coloplast LOFRIC PRIMO TIEMANN tappningskateter m. vätska INVIEW urindroppsamlare från Dansac & Hollister RUECCO häfta och urindroppsamlare fr. Meteko

Konverteringslistor Kommer att finnas på OneMeds hemsida: produkter från det gamla avtalet produkter i nya avtalet. Löpande uppdateringar kommer att ske

Produktkatalog Produktkatalog: Det blir ingen ny papperskatalog förrän inkontinensavtalet är klart. Katalogen finns på OneMeds hemsida som PDF-fil och är också länkad till inkontinenshemsidan

DISPENS Dispens beviljas undantagsvis Upphandlingsgruppen kommer först att avgöra om det finns en likvärdig/snarlik produkt i det upphandlade sortimentet. Dispens kommer att beviljas där upphandlingsgruppen har bedömt att det inte finns en likvärdig/snarlik produkt i det upphandlade sortimentet.

FÖRSKRIVNING ÅT BARN Alla barn ska utredas av specialister. Om barnets sjukdom eller funktionshinder innebär förskrivning av inkontinenshjälpmedel förskrivs merförbrukningen t.o.m. 3 års ålder och sedan hela förbrukningen. Enuresbarn:vanligtvis börjar behandling vid 6 års ålder. Se vidare Barnhälsovårdens metodbok.

NYA PRODUKTER under avtalsperioden 2012-2014 Hänvisa leverantören till samordnaren om den har nya produkter att visa upp som är utanför avtalet. Upphandlingsgruppen tar ställning med hjälp av referensgrupper i Treklövern.

Beställningar via OneMed Enskild beställning och Gruppleverans gäller för hela länet. Landstingets Hjälpmedelskort tas bort

Förskrivningar/beställningar fr.o.m.1/1 2012 De flesta förskrivningar/beställningar från det gamla avtalet gäller ej 1/1 2012. Därför måste förskrivningar/beställningar göras om fr.o.m. 1/1 2012

Vid beställning/förskrivning Glöm inte Att ange/ändra till rätt adress Att ange/ändra portkod, porttelefon etc. Eventuellt avisera om det används ”Taggar” Poståkeriet har inte tillgång till taggar. Retur: idag får vi inte tillbaka fraktkostnaden i det nya avtalet kommer en returavgift på 1700 kronor om kunden väljer att returnera godset -kontakta samordnaren innan ni returnerar varor.

Hjälpmedelskort tas bort Argument: En patient kan ha fler hjälpmedelskort i omlopp och kan själv göra itereringar via OneMed på sina samtliga kort. Om förskrivaren sköter varje iterering åt patienten, innebär det bättre kvalitet och ekonomi. Distributionspåslaget för varukostnaden för hjälpmedelskort kommer att höjas från 10.3 % till 13 %. En vanlig enskild beställning (utan itereringar) kommer att kosta 10 % i påslag (idag är det 8,6%).

Vidare: 4. Patientens inkontinensbesvär förändras ofta över tid. Förskrivaren bör göra regelbundna uppföljningar vilket sker naturligt vid varje beställning. 5. Privata vårdgivare ökar i antal- vilket innebär att förskrivningar av inkontinenshjälpmedel sprids mellan fler förskrivare. Arbetsbördan fördelas mer. 6. Det händer att OneMeds kundtjänst gör ”egna” avrop åt patienter med hjälpmedelskort (tätare intervall än tre månader). Detta är inte avtalsenligt.

7. Hjälpmedelskortet används inte på öppenvårdsmottagningarna, men varje beställning där kostar lika mycket som om det vore ett hjälpmedelskort. Det innebär att vi inte använder tjänsten fullt ut men får betala ändå. 8. På hjälpmedelsfakturorna kan man ofta se s.k. dubbla beställningar. Antingen har förskrivaren klickat iväg en beställning två gånger av misstag eller så har inte förstått eller inte fått information att förskrivaren har gjort en beställning och gör själv ytterligare en beställning. Detta gör att det blir onödigt stora kostnader för varor och påslag samt att patienten har för många produkter i hemmet.

KVALITETSSÄKRA INKONTINENSVÅRDEN med stöd av: Vårdprogram/behandlingsriktlinjer för äldre och personer med funktionshinder samt förskrivarstödet INKONTINENSHEMSIDAN WWW.LUL.SE/INKONTINENS

För dig som behöver inkontinenshjälpmedel – nytt sortiment Inkontinenshjälpmedel som förskrivs av landsting, kommuner och privata vårdtagare med avtal i Uppsala län, är kostnadsfria för dig som är vårdmottagare. Dessa hjälpmedel finansieras av våra skattemedel. För att få ett så bra och brett sortiment som möjligt, är det viktigt att utnyttja skattemedlen på bästa sätt. Från 1 januari 2012 kommer det att finnas ett nytt upphandlat sortiment av inkontinenshjälpmedel, som kan skilja sig från det sortiment som finns idag. Det kan innebära att du som vårdmottagare kan behöva byta till ett annat likvärdigt inkontinenshjälpmedel. Vi arbetar hela tiden med att utnyttja resurserna på bästa sätt, så att kvalitets- och miljökrav samt basbehov uppfylls. Har du frågor eller funderingar kan du gå in på vår webbplats och hitta mer information, adressen är. www.lul.se/inkontinens. Med vänliga hälsningar Marianne BabraInkontinenssamordnare samt Inkontinensrådet

Utställning av urologisortimentet Preliminärt blir urologiutställningen Torsdagen den 2 februari Blå Korset på Akademiska sjukhuset Ni kan bevaka eventuella ändringar på Varuförsörjningens hemsida www.varor.lul.se

Viktiga kom-ihåg Billigare frakt- men fortsätt att beställa för tre månader i taget Undvik manuell order. Faxa = dyrt Fortsätt att bedöma behov av ev. avisering Undvik utomlänsorder Ring först till samordnaren vid ev returhantering PDF-katalog också på inkontinenshemsidan Dispens beviljas undantagsvis Använd Vårdprogram, riktlinjer och förskrivarstöd

Inkontinenssamordnare Marianne Babra tackar för sig! INKONTINENSHEMSIDAN WWW.LUL.SE/INKONTINENS Inkontinenssamordnare Marianne Babra tackar för sig!