Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm www.ratio.se Almedalen den 6.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Varför växer inte vissa företag? Visby 6 juli 2011Lars Jagrén, Företagarna.
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
Entreprenöriella politiker Kristina Nyström Ratio och CESIS, KTH Nyström, K. (2011) Entrepreneurial Policymakers,
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Christina Jansson
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
En partner som får ditt företag att växa Venture Cup
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Västernorrlandsmötet 14 september.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Varför växer inte vissa företag?
Nyttiggörande av universitetsforskning Prof. Åsa Lindholm Dahlstrand School of Business and Engineering, Halmstad University &
School of Economics and Management | Xxxxxxxxxxxxxxxx | Xxxxxxxxxxxxxx | (D) D Month YYYY Varför tillväxt är farligtVarför tillväxt är farligt? FRÉDÉRIC.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Building Bridges and Breaking Bonds
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
PA Consulting group ab.
Entreprenörskapets dynamik Många äro kallade men få äro utvalda
1 Innovationers betydelse Staffan Larsson Tillväxtanalys.
Syfte:Starta ett dialogforum Svensk Fordonsindustri kring: - Tillväxt - Konkurrenskraft - Regionala utveckling Besökare:Fredrik Sidahl, FKG Göran Björklund,
TRE VERSIONER AV DEN SVENSKA PARADOXEN 1.MYCKET FOU I HÖGTEKNOLOGISKA FÖRETAG, LITEN PRODUKTION/EXPORT JÄMFÖRT MED OECD Ja, men beror på: FoU i stora företag,
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics, www
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Från idé till lönsamt företag 1. Europaforum Norra Sverige Östersund 8-9 juni 2006 Sten-Anders Gustafsson ALMI Företagspartner Västerbotten.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING 4 kilometer från varandra men en vit fläck på kartan.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Care of Measuring cluster effects Gör EU:s strukturfonder någon nytta? Hur kan resultaten mätas? Varför blir det resultat?
Tjäna pengar & Rädda världen Tjäna pengar och rädda världen! Om nya former av entreprenörskap med fokus på samhällsnytta. Erika Augustinsson 26 februari.
Att främja kvinnors företagande Program Information & affärsutveckling Insatser inom befintliga nationella program Finansiering Attityder &
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Från idéer till framgångsrika företag Anna Lundmark Lundbergh Almi Företagspartner Värmland AB Hur får vi fart på innovation av tjänster?
Mallar svenska.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Going Abroad – Connecting business potential across borders Sverige-Tyskland-Litauen juni 2011 – december 2013 Ett projekt inom ramen för Södra Östersjöprogrammet.
Näringsliv och skola i en globaliserad värld Kristinehamn den 30 maj 2007.
Hur kan man mäta välstånd?
Småföretagsbarometern 2016
Om Småföretagsbarometern
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Ägarskiften i familjeföretag
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Presentationens avskrift:

Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm Almedalen den 6 juli 2011

Agenda: 1. Sluta producera, börja tjäna! - Att ta tjänsteekonomin på allvar? 2. De geografiska aspekterna på tjänsteföretag - Ingen ”one size fits all” 3.Hur kan vi främja tillväxt i tjänstenäringar? - Se värdet i tjänsteinnovationer - Sätt stabila spelregler för marknaden som gynnar nya/små aktörer och inte bara globala tjänsteföretag - Många samhällsinstitutioner (banker, ALMI, högskolor) fortfarande anpassat för produktbolag

Ta tjänsteekonomin på allvar! Det finns en märklig tradition i Sverige, att betrakta industriarbete som det ekonomiskt mest värdefulla. I realiteten är det servicesektorn som driver ekonomisk tillväxt, i Sverige och globalt (över 75% av värdens BNP) 1.Storbolag “ompositionerar sig” från produktfokus till tjänstefokus (SKF, Ericsson) 1.Nya bolag, speciellt gaseller och globala exportörer, oftast tjänsteföretag (Klarna, Spotify, SoundCloud etc) (Ghani and Kharas 2010).

Sluta producera, börja tjäna! - Produktionsföretag ses oftast som mer ”riktiga", stabila, och i behov av finansiellt stöd  SAAB? - Paradox: Den stora majoriteten av alla företag är serviceföretag  Också ett könsperspektiv (Holmquist & Wennberg 2010) - "Regionala faktorer" påverkar uppkomsten av serviceföretag men inte high-tech företag (Hellerstedt & Wennberg 2010) --> Serviceföretag mer ”påverkbara” av externa influenser

© Imperial College Business School Nya tjänsteintensiva företag i Sverige? Källa: Hellerstedt & Wennberg (2010)

Relativ skillnad mellan entreprenörskap i storstäder och i glesbygd Stockholm – Sveriges tjänstemotor? Source: Sternberg, Bosma Acs (2008) Allt entreprenörskapTillväxtorienterat entreprenörskap

Hur växer tjänsteföretag? Källa: Delmar & Wennberg (2010) •Vi undersökte effekten av subjektiva jämförelser av förtjänst för tillväxt bland svenska kunskaps- intensiva serviceföretag (konsulter, arkitekter, etc):  Små företags tillväxtbeteende förändras över tid  Riktigt små företag växer enligt riskminimerande strategier. När de vuxit till 6-12 anställda och är 5-6 år gamla skiftar de beteende och blir mer risktagande  Efter 8 år, de fyra största företagen utgör 35% av jobbskapandet och 30% av all försäljning

Praktiska implikationer:  Såväl näringsliv som politik i Sverige saknar en tradition att se och utveckla affärer i tjänstesektorn jämfört med ex. UK & US - Exempel: Väldigt få franchising-företag i Sverige… (Shane, 2009)  Hur nå finansiering för att utveckla tjänster? -Svårare för tjänsteföretag att få finansiering (såväl lånefinansiering som externt kapital)  Näringsliv: Identifiera och underlätta service utveckling (skalbara affärsmodeller, snabb tillväxt, skydd för idéer)  Politiker: sätt stabila spelregler! Se upp för flaskhalsar! - Uppmuntra konkurrens och se upp för nya oligopol - Infrastruktur - Boendekostnader - Arbetsmarknad (Källa: Glaeser: “Triumph of the City”)