det här bildspelet har ”kommit till åren”…så känns den gamla tidsinställningen för seg…tryck och håll ned ”page down”…och ”page up” om det går för fort..;)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riksdag och regering.
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
det är den här processen det är fråga om… fortsätt bildspel.
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Nobelmuseet välkomnar er till Spelet om genetik och etik
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Hur vi kan höja Salthalten i Östersjön.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
RFMA Preventionsarbete med tonårsföräldrar
Les meilleures photos de
Ansvarsflykt tillit och förtroende som funktion(er) av tiden Ansvarsflykt tillit och förtroende som funktion(er) av tiden.
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Display för GymAssistWear - Huvudmeny Välj Av/På Upp i Menyn Ned i Menyn Meny Tillbaka Antal repetitioner Göra Playlist Sparade Playlist Visa statistik.
Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Att analysera samhällsfrågor
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
ERGONOMI Vad är det?.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Profeten har huggit i sten… Profeten har huggit i sten…
Innovativa pengar Det är inte alltid så lätt att lyfta blicken. Men jag har anat mig till att en av de lite större bistånds- och utvecklingsdiskussionerna.
OK? INTELLIGENSTEST!(?) Här är 4 frågor. Svara genast!
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Interna system utan kognitivt kaos Stefan Johansson, Funka.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Vad är du för typ av person?
Möte hos Österåker Östra Ryds församling Möte hos Österåker Östra Ryds församling Utdrag ur bildspel från möte hos Svenska kyrkan. Deltagare Kenneth.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Lättläst…om JO manuellt; framåt page down, bakåt page up, avsluta esc Lättläst…om JO.
HJÄRNGYMPA.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ämnesdidaktik vid GU Att undervisa är att välja
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Daniel Cronholm biblios.se/data © Övning 7 Dispositionsläget Börja med att spara den här presentationen som Min presentation 7.
Argumenterande text.
Mutationer – en förändring i arvsmassan
Vad är problemet? ...familjen... …jaha…och mer?
…hej igen… …hallåj… …ska vi titta på problemet…
Mutationer – en förändring i arvsmassan
Filosofi 1.
Demokrati och vår Riksdag
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Idrottspsykologi.
Demokrati och vår Riksdag
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Den värderande analysen 1. En premiss är ett implicit eller explicit påstående i argumentationen som tillsammans med argumentet är avsett att utgöra skäl.
Konsekventialismens kriterium för en moraliskt rätt/fel handling:
Det är insidan som räknas!
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
Träff 13 Välkomna!.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Tips för bättre kommunikation
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

det här bildspelet har ”kommit till åren”…så känns den gamla tidsinställningen för seg…tryck och håll ned ”page down”…och ”page up” om det går för fort..;)

Vad är problemet?

...familjen...

…jaha…och mer?

…det räcker väl...

…men problemet…

…affärerna går dåligt…

…lågkonjunktur…

…ja det vet vi…

…men Problemet?

…vadå…

…RÄCKER inte det…

…och blir över…

…men jag menar PROBLEMET…

…I GRUNDEN…

…vadå grunden…

…fattar inte…

…OK…titta här…

…fattar inte…

…en vanlig blå triangel… …en vanlig blå triangel…

…som vrängs till en helt omöjlig…gul…

…båda med ”demokrati”…

…på ena benet…

…PRECIS…

…DET är PROBLEMET…

…I GRUNDEN…

…hördu…var snäll ta nåt enklare…

…som går att TA på…

…den gula triangeln är ju omöjlig… …den gula triangeln är ju omöjlig…

…bara illusion…

…och fantasi…

…precis…just DET den visar… …precis…just DET den visar…

…men OK…

…titta på det här istället…

problemlösning

Två budskap

i den här bilden

Två budskap i den här bilden är avgörande för de flesta människor.

Två budskap i den här bilden är avgörande för de flesta människor. Tigern är trött. Men utstrålar uthållighet och beslutsamhet. Det första budskapet.

Två budskap i den här bilden är avgörande för de flesta människor. Tigern är trött. Men utstrålar uthållighet och beslutsamhet. Det första budskapet. Det andra är tigerns naturliga prioritering; att i NUET syssla med det viktigaste före det näst viktigaste.

Två budskap i den här bilden är avgörande för de flesta människor. Tigern är trött. Men utstrålar uthållighet och beslutsamhet. Det första budskapet. Det andra är tigerns naturliga prioritering; att i NUET syssla med det viktigaste före det näst viktigaste. I grunden allt vi behöver veta, kunna och göra. Vad det än gäller.

Två budskap i den här bilden är avgörande för de flesta människor. Tigern är trött. Men utstrålar uthållighet och beslutsamhet. Det första budskapet. Det andra är tigerns naturliga prioritering; att i NUET syssla med det viktigaste före det näst viktigaste. I grunden allt vi behöver veta, kunna och göra. Vad det än gäller. Det första budskapet är så viktigt att det får bilda både bakgrund och ram till den här framställningen.

Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt:

Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet!

Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet…

Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd

Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd

Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd

Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… Den grekiske filosofen Sokrates ( f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd

Alla problem har i grunden…

…samma lösningsteknik

PROBLEMLÖSNINGS PROCESSEN

PROBLEM(ET) PROBLEMLÖSNINGS PROCESSEN

PROBLEM(ET) PROBLEMLÖSNINGS PROCESSEN

PROBLEMLÖSNINGS PROCESSEN PROBLEM(ET)

ÅTGÄRD(ER) PROBLEM(ET) PROBLEMLÖSNINGS PROCESSEN

1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor

1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor

Fel fråga > Fel svar Ingen fråga > Inget svar Rätt fråga > Rätt svar 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor

Fel fråga > Fel svar Ingen fråga > Inget svar Rätt fråga > Rätt svar 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor

Fel fråga > Fel svar Ingen fråga > Inget svar Rätt fråga > Rätt svar 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor

Fel fråga > Fel svar Ingen fråga > Inget svar Rätt fråga > Rätt svar 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor

2. Analys(en) De flesta misslyckanden beror på bristfällig problemanalys. Man kan förstås ha ”tur” ibland men slumpen är – i det långa loppet – en farlig partner.

2. Analys(en) De flesta misslyckanden beror på bristfällig problemanalys.

2. Analys(en) De flesta misslyckanden beror på bristfällig problemanalys. Man kan förstås ha ”tur” ibland men slumpen är – i det långa loppet – en farlig partner.

Bra problemanalys är A och O 2. Analys(en) De flesta misslyckanden beror på bristfällig problemanalys. Man kan förstås ha ”tur” ibland men slumpen är – i det långa loppet – en farlig partner.

Fråga: Vad kännetecknar ”bra” analys?

Fråga: Vad kännetecknar ”bra” analys? Svar: Enligt Svensk ordbok, Nordstedts Förlag: ”Noggrann undersökning av en företeelses beståndsdelar”

Och enligt beprövad erfarenhet: Användning av SUNT FÖRNUFT Svar: Enligt Svensk ordbok, Nordstedts Förlag: ”Noggrann undersökning av en företeelses beståndsdelar” Fråga: Vad kännetecknar ”bra” analys?

1.Relevant fråga avseende relevant problem

2. Aktuell delanalys

3. Påvisa fel och brister hos aktuell delanalys 1.Relevant fråga avseende relevant problem 2. Aktuell delanalys

4. Rätta fel och brister hos aktuell delanalys 3. Påvisa fel och brister hos aktuell delanalys 1.Relevant fråga avseende relevant problem 2. Aktuell delanalys

4. Rätta fel och brister hos aktuell delanalys 3. Påvisa fel och brister hos aktuell delanalys 5. Fastställ rättad delanalys 1.Relevant fråga avseende relevant problem 2. Aktuell delanalys

4. Rätta fel och brister hos aktuell delanalys 3. Påvisa fel och brister hos aktuell delanalys 5. Fastställ rättad delanalys 6. Nästa delanalys Upprepa Relevant fråga avseende relevant problem 2. Aktuell delanalys

3. Syntes är enligt Nordstedts Ordbok ”Förening av olika beståndsdelar till en helhet”

3. Syntes är enligt Nordstedts Ordbok ”Förening av olika beståndsdelar till en helhet”

3. Syntes är enligt Nordstedts Ordbok ”Förening av olika beståndsdelar till en helhet” I praktiken är syntes att lägga pussel, överväga och besluta.

3. Syntes är enligt Nordstedts Ordbok ”Förening av olika beståndsdelar till en helhet” I praktiken är syntes att lägga pussel, överväga och besluta.

3. Syntes är enligt Nordstedts Ordbok ”Förening av olika beståndsdelar till en helhet” Analysen ger bitarna. I praktiken är syntes att lägga pussel, överväga och besluta.

4. Åtgärd(er)

är att verkställa beslut som föregående analys och syntes lett fram till.

4. Åtgärd(er) är att verkställa beslut som föregående analys och syntes lett fram till. Här gäller att både utföra - och hålla sig till - analys och syntes

4. Åtgärd(er) är att verkställa beslut som föregående analys och syntes lett fram till. Här gäller att både utföra - och hålla sig till - analys och syntes och inte strunta i förarbetet eller fatta (viktiga)beslut ”på känn”…

4. Åtgärd(er) är att verkställa beslut som föregående analys och syntes lett fram till. Här gäller att både utföra - och hålla sig till - analys och syntes och inte strunta i förarbetet eller fatta (viktiga)beslut ”på känn”… Slump och lättja är FARLIGA partners…i det långa loppet!

Sammanfattning

Effektiv problemlösning består av bra teknik, sunt förnuft, beslutsamhet, uthållighet och att syssla med det viktigaste före det näst viktigaste…

…så vad är…

…problemet?

…jadu…

…verkar väl vettigt…

…men lättare sagt…

…än gjort…

…säger du det…

…har du nåt bättre förslag…

…eller bättre sätt…

…att lösa problem…

…måste tänka lite…

…får jag låna…

…och köra det här spelet…igen…

…självklart…