Ulf P Andersson GMV 2008-06-11.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

HÅLLBAR UTVECKLING INTEGRERING I SAHLGRENSKA AKADEMINS 19 PROGRAM Barbro Robertsson.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
SI under 2011 & ideer för framtiden Skogs- Initiativet Skogsstyrelsen.
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 Nätverket HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling - startades den 16 juni 2006 och vänder sig till.
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim,
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Policy för miljö och hållbar utveckling
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) STS–undervisning Science-Technology-Society Education SSI.
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling,
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Sverker C Jagers Statsvetenskap.
Kvalitet i grundutbildningen1
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. Miljöutbildning GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Hållbar utveckling i utbildningen - så gör vi på Chalmers
18 mars kl 9:00-12:00 Hörsalen, Stadsbiblioteket Hållbarhetsutbildning.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Resmål och resvägar Hållbar turism.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Territoriell sammanhållning – samarbete över nationsgränser Sverker Lindblad, Näringsdepartementet Europaforum, Östersund
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Dr Åsa Gren Beijerinstitutet för Ekologisk Ekonomi
Gatukontorsdagar i Kalmar 20 – 22 maj 2008
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Översiktsplan 2011 Översiktplanen är obligatorisk Översiktplanen är inte bindande Översiktsplanen ska ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen.
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Hållbart företagande i Arktis Mikael Anzén Ordförande i Arktiska rådets arbetsgrupp för hållbar utveckling (SDWG) 1.
Utbildning för Hållbar Utveckling - anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? Peter Aspengren Jöran Rehn Jan Stockfors Workshop vid NU2012.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Hållbar utveckling Ekologisk hållbarhet Ekonomisk hållbarhet
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Ange vilken/vilka dimensioner av hållbar utveckling är
Värdegrund - Vision - Mission
Hållbar utveckling.
IAEG-SDG Arbetsgrupp för geodata
The director of education and Research-Based Education
Utveckling och lärande
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Ulf P Andersson GMV 2008-06-11

Hållbar utveckling och lärande DEL 1: Introduktion Vad är hållbar utveckling? Lärande och utbildning för hållbar utveckling DEL 2: Några exempel Design för hållbar utveckling vid GU Hållbar utveckling i lärarutbildning med hushållsvetenskaplig inriktning vid GU Casemetoden för hållbar utveckling i Chalmers grundutbildning

Det ekologiska fotavtrycket Konsekvensen … … om alla lever som vi Hur mycket man påverkar omgivningen

FN:s arbete med hållbar utveckling 4 etiska principer Ekologisk eller fysisk bärkraft Global rättvisa Generationsrättvisa Medborgerligt deltagande

Olika dimensioner av hållbar utveckling Ekologiska Sociala Ekonomiska (Kulturella)

Högre utbildning för hållbar utveckling Tvärvetenskaplig; integrera lärande för hållbar utveckling i samtliga vetenskapsområden och discipliner i stället för separat ämne Värdegrundad; vara baserad på sådana värderingar som efter kritiskt övervägande kan sägas ligga till grund för en hållbar utveckling Kritisk och problemlösande: ge handlingsberedskap att ta sig an de utmaningar som arbetet mot en hållbar utveckling innebär …

Högre utbildning för hållbar utveckling Pluralistisk: innehålla undervisning med varierande metoder; traditionella föreläsningar, konstnärliga uttryck, dramatisering, debatt, tyst kunskap och erfarenhet, med mera Studentdriven; innehålla undervisning där studenterna deltar i hur deras lärande organiseras och vad deras lärande fokuserar på Lokal relevans; fokus på såväl lokala som globala frågor

Väsentliga karaktärsdrag i utbildning för hållbar utveckling (SOU 2004:104) - Många och mångsidiga belysningar av ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållanden och förlopp behandlas integrerat med stöd av ämnesövergripande arbetssätt. − Målkonflikter och synergier mellan olika intressen och behov klarläggs. − Innehållet spänner över lång sikt från dåtid till framtid och från det globala till det lokala. − Demokratiska arbetssätt används så att de lärande har inflytande över utbildningens form och innehåll. − Lärandet är verklighetsbaserat med nära och täta kontakter med natur och samhälle. − Lärandet inriktas mot problemlösning, stimulerar till kritiskt tänkande och handlingsberedskap. − Utbildningens process och produkt är båda viktiga.

UNESCO’s Director-General and Assistant Director-General for Education have announced that the World Conference on Education for Sustainable Development – Moving into the Second Half of the UN Decade” will be held in Bonn, Germany, from 31 March to 2 April 2009.