Avtal i Maximo Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 – 10 mars 2010

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Leverantör.
En presentation av ett unikt system
Avtalsdatabasen kommer att byta utseende
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Maximo Användarmöte hösten 2005 Från behov till betalning
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Värdeskapande användning av MAXIMO
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO implementation/användning?
Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 mars 2010
Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO?
Prismodell och samverkansavtal
Hur länge har vi haft vi regler?
Lagar och Regler Kap. 5.
Kalmar, Ulf Lundgren Gunnar Gustavsson
Kort Proceedo presentation
IT-dagen 22 nov 2006 Elektronisk inköps- och fakturahantering Projektledare
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Gunilla Nordin.
Block 4: Att driva företag
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Maximo Användarmöte våren 2006 Utökad inköpsfunktionalitet I MXES
Framsteg AB Plenum 2 Framsteg breddar Maximoerbjudandet med hjälp av molntjänster Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg.
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Inköpsrutiner.
SITHS anslutningsprocess
Managementkonsulttjänster
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
Svenska Kraftnäts Avtalsöversyn Nät
1. Vad skall vi börja med? 2. Vad händer sedan? 3. Hur vet vi till sist att allt fungerar? Anslutning till SITHS (steg för steg…) Avtal Leverantör Avtal.
Samordnad vårdplanering Regelverk och konfiguration Mats Forsberg Ingrid Joustra Enquist.
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
ADR & SKANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADR) Ett bekvämt sätt att köpa produkter på månadsbasis. Du får 5 % rabatt på inköpspriset och sparar mer.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Background Egenskaper FritidsintressenArbetslivserfarenheter.
 Medius AB Öppna frågor / Noteringar Turbil – är bilen full vid ordertagning? (kg) Sändning – koppla våg till sändning; vikt; även bil Kalender för cyklisk.
Volymavtalen ur ett Kommersiellt Perspektiv. Arvid Welin.
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
KÖRKORT Ansvar Integritet Noggrannhet.
Välkommen till Information om Hinfo Hinfo är en nationell databas för information om hjälpmedel Vad är Hinfo? Information om Hinfo 2006.
Kapitel 19 Inköp och försäljning.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Information från Kammarkollegiet om anskaffning av e-legitimering genom avrop från ramavtalsområdet Informationsförsörjning Version
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Konsumenträtt Kap. 8.
Information om stöd till företag Länsstyrelsen Västernorrland Kerstin Wiklund Handläggare näringslivssektionen.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Ramavtalet i korthet Elenergi 2016 (statliga myndigheter)
Ramavtalet i korthet Litteratur 2016
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Hjälpmedels-försörjning
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Socialt ansvarsfull upphandling
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Enkätlänkar via todaytoo version
Utbildning: - Anläggning
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Presentationens avskrift:

Avtal i Maximo Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 – 10 mars 2010 Hans Lindholm, Outokumpu Stainless Mårten Ebers, Öresundsbro Konsortiet Ulf Lundgren, IBM Philip Nederfält, Sigma Frank Severinsson, Framsteg

Avtal i Maximo Kort inledning av Hans Lindholm och Mårten Ebers från Maximo Användarförenings Styrelse

Avtal i Maximo Applikation Beskrivning Huvudavtal Ett huvudavtal länkar alla avtal med leverantören och innehåller de villkor som gäller för de tillhörande avtalen. Inköpsavtal Används för att hantera artikel- och/eller tjänsteavtal med externa leverantörer. Garantiavtal Hantering av Service- eller Garantiavtal avseende garantiunderhåll på en eller flera inventarier som utförs av en extern leverantör. Leasing/Hyresavtal Används för att definiera villkor och betalningsinformation vid leasing- eller hyresavtal som rör utbytesinventarier, inklusive IT-inventarier. Personalkostnadsavtal Används för att definiera personalersättningar för specifika arbetsområden och kunskaper vid inhyrning av extern personal. Villkor Applikationen Villkor för att definiera villkoren som gäller för avtal och inköp mellan ditt företag och leverantörer.

Avtal i Maximo Applikation Beskrivning Huvudavtal Ett huvudavtal länkar alla avtal med leverantören och innehåller de villkor som gäller för de tillhörande avtalen. Inköpsavtal Används för att hantera artikel- och/eller tjänsteavtal med externa leverantörer. Garantiavtal Hantering av Service- eller Garantiavtal avseende garantiunderhåll på en eller flera inventarier som utförs av en extern leverantör. Leasing/Hyresavtal Används för att definiera villkor och betalningsinformation vid leasing- eller hyresavtal som rör utbytesinventarier, inklusive IT-inventarier. Personalkostnadsavtal Används för att definiera personalersättningar för specifika arbetsområden och kunskaper vid inhyrning av extern personal. Villkor Applikationen Villkor för att definiera villkoren som gäller för avtal och inköp mellan ditt företag och leverantörer.

Personal kostnadsavtal Associera avtal Huvudavtal Inköpsavtal Personal kostnadsavtal Leasing/ Hyresavtal Garantiavtal Villkor

Avtal i Maximo Inställningar för Avtal Organisationsnivå Visa ”Garantiavtal finns” när arbetsorder skapas Ange kontrakttyper som skall gälla för en organisation. Möjlighet att ange en egen kod för kontraktstyp och beskrivning För varje kontraktstyp: Ange vilka avtalsvillkor som skall gälla som default. Varje villkor kan sättas som editerbar eller inte! Ange defaultvärde avseende 20 olika egenskaper. Varje egenskap kan sättas som editerbar eller inte!

Avtal i Maximo Egenskaper för kontraktstyp – Olika egenskaper gäller för varje kontraktstyp Antalet kan ändras Priset kan ändras Avrop större än maximalt är tillåtet Maximalt avrop i antal och kostnad Avtalet kan sägas upp i förtid från kundens/leverantörens sida Avtalet förlängs per automatik

Avtal i Maximo

Avtal i Maximo

Avtal i Maximo

Avtal i Maximo

Inköpsavtal Avtalstyp Beskrivning PRIS Inköpsavtal av typen pris, används främst för att specificera att en artikel eller tjänsteartikel från en leverantör har ett avtalat pris, som gäller över en tidsbestämd period. Dessa avtalade priser kan sedan användas från Inköpsrekvisition, Inköpsorder eller Offerförfrågan. RAM Ett ramavtal är ett avtal som reglerar hur mycket (i pengar) man kan köpa från en leverantör över en tidsbestämd period. En typ av ramavtal kan vara att man har specificerat olika timpriser för t.ex konsulttjänster, med ett max totalbelopp över en viss period.

Demo av Prisavtal & Ramavtal Avtal i Maximo Demo av Prisavtal & Ramavtal

Avtal i Maximo Personalkostnadsavtal Anger timpriser per kategori och kompetensnivå Enskilda personer kan anges, med möjlighet att överrida avtalspriserna

Garantiavtal Ett garantiavtal skapas oftast i samband med inköpet av utrustningen och har då ingen kostnad knutet till sig. Avtalet innehåller detaljer om vad som omfattas av garantin. Garantiavtal skapas i applikationen ”Garantiavtal”.

Garantiavtal Hur fungerade det i tidigare versioner? (<Maximo 5.x) I tidigare versioner fanns det direkt på utrustningen eller placeringen ett garantidatum som talade om att det fanns gällande garanti. Man kunde bara ha en gällande garanti per utrustning/placering. Ej möjligt att tala om att garantin även omfattar underliggande inventarier/utrustningar. Det var inte möjligt att specificera vad garantin omfattade. Serviceavtal var möjliga att skapa i applikationen Serviceavtal och kunde sedan kopplas mot arbetsorder.

Garantiavtal Hur fungerar det nu? (>=Maximo 6.x) Garantiavtal kan hantera garantiåtaganden kopplade till datum eller mätarställningar. Det är möjligt att knyta inventarier till ett garantiavtal som bevakar varje individuell inventarie/placering baserat på datum och/eller mätare. Garantiavtal knyts med automatik till arbetsordern om det fortfarande finns gällande garanti för inventarien/placeringen. Det är möjligt att manuellt associera Serviceavtal till en arbetsorder. Båda avtalstyperna kan ha en betalningsplan.

Garantiavtal Maximo kan konfigureras så att garantistatus visas med automatik för inventarier när arbetsordern skapas. Det är också möjligt att visa de garantiavtal som eventuellt finns för inventarien eller placeringen som är angiven på arbetsordern. Detta görs med hjälp av åtgärden Visa -> Garantier.

Garantiavtal Eskalering Beskrivning WARCTREFF Informera kontraktsansvarig att startdatum för garantiavtal har uppnåtts och att det är dags att godkänna avtalet. WARASSET Informera utrustningsansvariga (roll/mottagare) när garantin kommer att gå ut inom 90, 60 eller 30 dagar. WARCTREXPD Ändra status på garantiavtal till “Utgången” (EXPIRED) med automatik när utgångsdatum har uppnåtts.

Fortsättning följer……. Garantiavtal Diskussion Fortsättning följer…….