Yttrande över förslag till nationell plan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Används för Citat, fråga, inledning eller liknande Godsflöden i Östra Mellansverige Martin Sandberg
Advertisements

Länstransport- plan Remissförslaget Umeå Mårten Edberg Infrastrukturstrateg.
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Bibliotek Värmland Ingalill Walander Olsson, bibliotekskonsulent, Region Värmland Annelie Ekberg-Andersson, koordinator, Karlstads universitetsbibliotek.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Regionala prioriteringar f r o m Region Värmland I Ann Otto.
Förslag till Nationell infrastrukturplan
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Strategiska stråk och centrala noder för långväga gods
Goda kommunikationer med omvärlden
TEN-T Kommentarer till EU-kommissionens förslag oktober 2011.
E SÄRSKILT PROJEKT FÖR E20  VARFÖR  MÅLSÄTTNING  STRATEGI  FINANSIERINGSMODELL.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Granskning av handikappanpassning Sunne kommun juli 2012.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Godsflöden i Östra Mellansverige Godsflöden Östra Mellansverige.
Sub-nationell politik Regionfrågan i Värmland
Arbetsplats Värmland Anna Knutsson, projektledare
Region Värmland. Region Värmland är värmlänningarnas organisation för tillväxtfrågor, regional utveckling,
Region Värmland.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Nyckelstråket – Stockholm-Göteborg Finns i nationell plan – E20 behöver förstudier Rapport om järnväg Rapport om E 20 Seminarie Almedalen 2010, 2011 Västsvenska.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Beredningen infrastruktur - summering Ordförande: Monica Hanson, Trollhättan Beredningsansvarig: Christian Martins.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Underlag för infrastruktur- och kommunikationsplanering -om befolkningsutveckling samt om trafik- och godsflöden över riksgränsen Föredrag den 13 september.
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Simpler som metod för näringslivsanalys Bo-Josef Eriksson, Analytiker/utvärderare.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan Utfall för Norrbottens län i korthet.
Förslag till ”Flerårsplan för länsprojekt ” Arbetsgrupp Ulrika Wahlström, Helena Lindström, Malin Ahlm, Daniel Granström, Erica Tallberg och Charlotte.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Miljöteknik i Värmland
Stockholm – Jan Valeskog, Börje Vestlund Stockholms län – Christina Axelsson, Lasse Dahlberg Sörmland – Göran Forssberg, Jörgen Danielsson Uppsala – Agneta.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Det sociala investeringsperspektivet i Uddevalla kommun
Nya Landsbygdsprogrammet
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Opinionsgrupp Kollektivtrafiken i Dalsland/Säffle, fokus på pendling Vad behöver vi? Vad får vi av de gemensamma resurserna? Dalslandspendeln.
Flyktingsamordning Örebro län Hur började det? Vid nationella samverkanskonferenser med TiB rapporterade Länsstyrelsen i Malmö i början av.
Infrastruktur Marks kommun
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Bostadsplaneringen i Västerås
Regionalt cykelbokslut för 2014
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad?
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Yttrande över förslag till nationell plan Marcus Smedman

Övergripande om planens inriktning Bra: Att satsa på drift och underhåll-vårda det vi har Att jobba med fyrstegsprincipen och åtgärdsvalsstudier Att satsa på de redan starka stråken inom gods- och persontransporter För Värmlands del innebär det fokus på drift och underhåll på E18, E45, väg 26, 61-63 och Värmlandsbanan,Bergslagsbanan, Fryksdalsbanan, Norge-Vänerbanan och Vänersjöfarten

Värmlands gods- och persontransporter Redogörelse över hur länets gods- och persontransporter ser ut. Utgångspunkter är genomförda utredningar: Godskartläggning i Värmland, åtgärdsvalsstudier över Värmlandsbanan och Vänersjöfarten Vänern/Göta-Älv

Genomgång över hur förslaget möter Värmlands behov - stråk Stråk 4 och 5, Västra Sverige berör Värmland Förslaget innehåller Region Värmlands mest prioriterade åtgärder: Värmlandsbanan Kil-Laxå E18 väster om Karlstad, Björkåsmotet-Skutberget, mötesfri 2+2 väg Värmlandsbanan, Laxå-Arvika, mötesstationer och kapacitetshöjande åtgärder BRA!

Stråk 4-Oslo-Kil-KD-Krhmn-(Sthlm) Trimningsåtgärder på E18, Töcksfors Spårbyten Värmlandsbanan Sidoområdesåtgärder E18 m.m BRA!

Invändningar stråk 4 RV önskar att alla åtgärder sker till 2020 och inte 2025 Osäkerhet betr. mötesspår i Brunsberg, när det kan genomföras. Etapp 1 i ÅVS, men medlen först 2020-2025? RV önskar att etapp 1 ska genomföras 2014-2016. Osäkerhet snarare än faktum men frågan lyfts Kvarstående brister efter genomförda åtgärder finns sannolikt på fler platser än mellan Kil-KD, med hänvisning till slutsatserna i kapacitetsutredningen

Stråk 5 – Gbg-Trollhättan-KD-Torsby-(Bergslagen) Bra: Fördjupad utredning Vänersjöfarten/investering i slussar Samordning underhålls- och kapacitetshöjande åtgärder Fryksalsbanan Mötesseparering E45 Ånimskog-Tösse-Åmål

Invändningar stråk 5 E45 Säffle-Valnäs mötessepareras inte

Stråk 5 och 6 östra Mellansverige berör Värmland Stråk 5- (Oslo)-Karlskoga-Örebro-Västerås- (Sthlm) Huvuddelen av åtgärderna berör östra Sverige Inga åtgärder på E18 genom Karlskoga planeras RV förordar trimningsåtgärder på kort sikt Stråk 6- (Gbg)-Örebro/Hallsberg-Eskilstuna- (Sthlm) Inga större åtgärder planeras mellan Laxå-Hallsberg på V:a Stambanan Mycket oroande eftersom det är en getingmidja för våra transporter till Hallsberg och Stockholm

Drift och underhåll av vägnätet RV framhåller Värmlands särskilda behov av bärighetsmedel med anledning av de godstyper, till stor del rundvirke, som transporteras på Värmländska vägar. En genomsnittlig lastbilstransport i Värmland är i regel tyngre än genomsnittet för Sverige.

Drift- och underhåll av järnvägsnätet RV framhåller vikten av: Förebyggande underhåll istället för avhjälpande Vikten av att samordna DoU och kapacitetsförstärkande åtgärder Mesta möjliga nytta före administrativa hinder

Om statligt stöd till flygplatser RV framhåller vikten av att de statliga stöden till kommunala flygplatser ökar eftersom kommuner får ta en för stor börda av underskotten. Flygplatserna är viktiga för att behålla och utveckla näringsliv, turism och attrahera rätt kompetens.

Om anpassning av hastighetsgränser RV lyfter fram sina funktionella stråk som inte bör omfattas av hastighetssänkningar: E18, E45, väg 26 och 61-63.

Om gränsregionala förbindelser RV lyfter vikten av att Norge och Sverige samplanerar över gränsen. I den ÅVS som föreslås för Oslo-Sthlm bör därför norrmännen engageras Viktigt att möta norrmännens satsning på E18 även på svensk sida mellan gränsen-Valnäs.

Slutkommentar/slutsats TrV har fångat brister och problem på ett bra sätt TrV har utifrån perspektivet- begränsade resurser och behoven aldrig sinande – gjort en rimlig prioritering

www.regionvarmland.se namn.efternamn@regionvarmland.se