Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Regionalt cykelbokslut för 2014

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Regionalt cykelbokslut för 2014"— Presentationens avskrift:

1 Regionalt cykelbokslut för 2014
Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Regionalt cykelbokslut för 2014 Cykelbokslutet omfattar tre huvuddelar: Ett bättre cykelvägnät (regionala cykelstråken) Trafiksäkerhet Cykeltrafikens utveckling

2 Den regionala cykelplanen har ett starkt stöd
Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Den regionala cykelplanen har ett starkt stöd En majoritet av länets kommuner har en cykelplan. Ungefär två tredjedelar har tagits fram med avstamp i den regionala cykelplanen.

3 Utbyggnadstakt och standard
Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Utbyggnadstakt och standard Under år 2014 åtgärdades 25 kilometer på det regionala cykelvägnätet varav endast drygt 3 km med fullgod standard. I relation till hela det regionala cykelvägnätet har knappt 0,4 procent åtgärdats till fullgod standard under år 2014. Det är oftast ekonomiska skäl som ligger bakom avvikelserna, men ibland anser kommunerna att det även är tillräckligt med exempelvis smalare breddmått.

4 Stora skillnader i avvikelserna
Stora skillnader i avvikelserna. Kan ändå vara betydande förbättringar, även om inte ända fram.

5 Planeringsläget De planerade åtgärderna för de kommande fem åren omfattar i genomsnitt ca 20 km/år. För att bygga ut systemet till behöver utbyggnads- takten vara 50 km/år.

6 Tillväxt- och regionplaneförvaltningen
Trafiksäkerhet Bristande drift och underhåll en vanlig orsak till singelolyckor. Mindre än hälften av kommunerna uppfyller idag den regionala cykelplanens riktlinjer för drift och underhåll.

7 Cykeltrafikens utveckling
Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Cykeltrafikens utveckling

8 Tillväxt- och regionplaneförvaltningen
Cykeltrafiken ökar Cykeltrafiken har ökat i Stockholm sedan början på 90-talet. De automatiska mätstationer som funnits i länet under några år visar på att cykeltrafiken ökade år jämfört med föregående år.

9 Cykeltrafikens utveckling
Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Cykeltrafikens utveckling Den regionala cykelplanen har som mål att andelen cykelresor ska utgöra minst 20 procent av resorna i hela Stockholms län. Idag ca 5% cykelandel i länet. Cykelandelen varierar inom länet och oftast har de centrala kommunerna högre cykelandel. TF genomför hösten 2015 en resvaneundersökning.

10 Regionalt cykelkansli
Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Regionalt cykelkansli Ett regionalt cykelkansli ska inrättas på TRF. Fokus på genomförandet av den regionala cykelplanen. Genom att tex: Samordna aktörer längs stråk Cykelbokslut Kunskapsinhämtning och kunskapspåbyggnad Kunskapsspridning ex via konferenser och Internet


Ladda ner ppt "Regionalt cykelbokslut för 2014"

Liknande presentationer


Google-annonser