Kommunernas engagemang i enskilda vägar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Att förstå anonymiteten (översättning från
Resultat av telefonundersökning maj 2008 om enskilt eller kommunalt huvudmannaskap för vägar och parkmark Bilaga till tjänsteskrivelse Sammanställning.
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:

Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Vision för en vacker skärgårdsö under utveckling
Siffror om jämställdhet
BOSTAD FÖRST ÖREBRO VERDANDI OCH RIA-DORKAS 3 ÅR ( )
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
INFORMATIONSTRÄFF 2/
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Sydlänsträff i Karlstad Björn Lindbom, SGU
Projektföljeforskning
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Bredbandsutredningen1 Uppdraget Direktiv: –Regionalt nät; Medel och villkor –Ge förslag på nationellt infrastrukturprogram –Tidplan; 1 mars 2000.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
1 Den nya fastighetsskatten - och hur vill kommunerna egentligen finansiera sina gator? MEX-dagar i Uppsala 2007 Jan Söderström, Sveriges Kommuner och.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Förbifarten.
Riksförbundet Enskilda Vägar
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Rökning som hälsoproblem
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Gemensamma anordningar Vägar och lokala grönområden VA Vatten och Avlopp (VAD) Fjärrvärme El Tele Fjärrvärme mm.
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats och upplösning av vägföreningar ”Vägföreningsprojektet” i Norrköping Anna Kuling, fd.
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats
Om framtida huvudmannaskap för Vägar, Vatten och avlopp yttre Brevik
Arbetsgruppen Ullvi byvägar Byvägar - röda
Presentationens avskrift:

Kommunernas engagemang i enskilda vägar – frivilligt men betydelsefullt 98 000 km statlig väg 36 000 km kommunal väg 283 000 km enskild väg

Kommunsammanslagningarna på En titt i backspegeln Lagstiftning sedan 1907. Ändrad 1939, 1973 och senast 1997. Kommunsammanslagningarna på 60- och 70 talen

Bidragssystemet Bidrag sedan början av 1900-talet. Dagens system infördes 1985, med syfte att främja följande mål: Boende i glesbygd ska underlättas. Vägtransporter ska underlättas i områden där kostnaderna för dessa transporter hämmar utvecklingen av näringslivet. Allmänheten ska ha tillgång till områden för rekreations- och fritidsaktiviteter. Det vägkapital som är nedlagt i det enskilda statsbidragsvägnätet ska säkras. Trafiksäkerhet och miljöintressen ska beaktas och tas tillvara. För att vara berättigad till statligt bidrag ska vägen: inte vara av obetydlig längd osv.

Bidragssystemet

Sverige som helhet Ej svar Ger bidrag eller sköter vägar Ger ingen form av bidrag

Enkät - 157 kommuner Inget bidrag – 13 procent Komplettering till statligt bidrag – 68 procent Bidrag till väg utan statligt bidrag – 55 procent Skötsel av enskild väg – 29 procent Sköter vinterväghållning – 4 procent

Kommuner som inte ger bidrag 21 kommuner har valt att inte alls engagera sig i enskilda vägar Exempel: Österåker - åtar sig ingen skötsel Botkyrka - avvecklade bidraget men noterar bibehållen standard Älvsbyn - avvecklade bidraget fick tyst acceptans Knivsta - avvecklade bidraget liksom alla andra icke lagstadgade kommunala utgifter

Kommuner som ger bidrag Kommunalt engagemang en rättvisefråga för de flesta kommuner. Fyra huvudkriterier: Längre enskilda vägar med permanentboende som får statsbidrag. Vägar med permanentboende på landsbygden som är kortare än 1 000 m. Enskilda vägar som ligger inom tätorter och oftast har reglerats av byggnadsplan med enskilt huvudmannaskap. Enskilda vägar som är viktiga för det rörliga friluftslivet.

Kommuner som ger bidrag 106 kommuner ger bidrag till statsbidragsberättigade vägar. Väglängd: 26 - 750 km Kommunalt bidrag: 0,40 - 11,30 kr/meter väg Kommunal kostnad: 35 000 - ca 4,5 miljoner kr. Medelbidrag: 3 kr/meter väg 86 kommuner ger bidrag till icke statsbidragsberättigade vägar. Väglängd: 1 - 295 km Kommunalt bidrag: 0,20 – 25,20 kr/meter väg Kommunal kostnad: 1 000 - ca 3.4 miljoner kr Medelbidrag: 4,20 kr/meter väg

Kommuner som ger bidrag Arvika - särskilt bidrag till skogsbilvägar Borlänge - permanentboendes årsavgift Kristianstad - skickar påminnelse Ludvika - faktiskt nedlagda kostnader Orsa - ett särskilt skogsbolag Tyresö - direkt till permanentboende Växjö - samordnande vägförsamling

Kommuner som sköter enskilda vägar + Service. Äldre kan bo kvar. + Likvärdig standard för alla. + Enklare administration mot Vägverket. + Kommunen har kompetensen. + Upphandlingar görs i konkurrens - Höga kostnader. - Mindre självbestämmande. - Mindre engagemang från invånarna. - Ställer samma krav som på allmänna vägar.

Kommuner som sköter enskilda vägar 46 kommuner sköter enskilda vägar. Väglängd: 2 - 525 km, Kostnad: 1,40 - 100 kr/meter väg Kommunernas kostnader: 3000 - 14 miljoner kr/år. Medelkostnad: 12,10 kr/meter väg. Exempel: Borlänge - sköter vägar med och utan statsbidrag Gotland - sköter nästan samtliga enskilda vägar Tingsryd - har politiska vägråd

Kommuner som sköter enskilda vägar Beslut sedan kommunsammanslagningarna Lättaste sättet att få ett enhetligt system. Statsbidraget täckte kostnaderna för skötseln Idag täcker inte bidraget de egentliga kostnaderna. Efter 30 år tar invånarna den kommunala skötseln för självklar. Särskilt familjer som flyttar ut på landet tar för givet att kommunen sköter vägarna.

Kommuner som sköter vinterväghållningen 7 kommuner sköter enbart vinterväghållningen. Väglängd: 11 - 430 km Kostnad: 0,40 – 5,60 kr/meter väg Kommunernas Kostnader: 95 000 - 1.0 miljoner kr/år. Medelkostnad: 2,80 kr/meter väg.

Andra kommunala bidragsformer Bidrag ges till Belysning. Beläggning. Skötsel av grönområden. Lån till upprustning av vägar. Lekplatser. Finplanerad/grovplanerad platsmark. Administration. Redskap. Grusning. Hög turistbelastning. Enskild färja. Vägar som har buss i linjetrafik. Förrättning.

Utveckling åt olika håll Vissa kommuner håller på att se över bidragssystemet, oftast med motiv att minska bidragen eller att upphöra med dem helt. Vissa kommuner vill minska sin skötsel av de enskilda vägarna, eller överföra all skötsel till de egentliga väghållarna. Vissa kommuner vill ta över huvudmannaskapet för de enskilda vägarna, medan andra hellre vill försöka väcka sovande föreningar till liv.

Vem ska vara huvudman? Helsingborg - ändrar planerna till kommunalt huvudmannaskap Lerum - 40 års arbete för att kunna ta över Munkedal - vill föra över huvudmannaskapet till vägföreningar Ängelholm - särskilda kriterier för övertagande Örnsköldsvik - utreder återlämnande av skötseln Sundsvall - vill återinföra enskild skötsel

Väcka eller låta sova? Justera andelstal genom lantmäteriförrättning (1998) Innan 2004 års utgång. Andelstal fortfarande oförändrade 2006, speciellt de sovande. Om föreningen är sovande har kommunen tre alternativ: att fortsätta med frivilliga driftåtaganden att ta över hela ansvaret för vägen att väcka föreningen till liv.

Väcka eller låta sova? Skellefteå - inte råd att väcka 406 sovande föreningar Knivsta - väckte genom att sluta ploga Arvika - väcker vid större ombyggnader Borlänge - låter föreningarna fortsätta sova Umeå - tydligt politiskt mandat och samtida upprustning underlättar väckning Degerfors - låter förening fortsätta sova Falun - såväl väckt som avvecklat föreningar Tingsryd - allt färre kontaktpersoner i sina föreningar

Hur hantera brist på funktionärer? Viktigaste framtida stötestenen i ett framtida system: Sköts av personer med egen verksamhet och varit en naturlig del av det ordinarie jobbet. Yngre har inte samma förutsättningar eller vilja att sköta vägarna. För tillfället tycks tillgången på entreprenörer i allmänhet vara god. Bristen på personer som vill engagera sig i styrelser mm är däremot påtaglig.

Så hanteras väghållningen vid nyexploatering Botkyrka - beslutat om kommunalt huvudmannaskap vid nyexploatering Knivsta - numera enskilt huvudmannaskap i de flesta planerna Skellefteå - trycker på vikten av tydlighet vid överlämnande Sundsvall - antagit plan där hela området är kvartersmark Vellinge - enskilt huvudmannaskap är tradition Degerfors - enskilt huvudmannaskap vid fritidsboende Österåker - stor andel planer med enskilt huvudmannaskap

Låta föreningen försvåra för allmän trafik? Ett fåtal vill stänga vägen för allmän trafik. I något fall har kommunen tagit över driften eller ökat bidragets storlek. I flera fall har frågan fallit, då bidraget dras in om vägen stängs. Ansökan om parkeringsförbud längs vägar. Tendensen tycks bli allt vanligare – föreningarna försöker muta in sina egna områden allt mer. Väghållaren bestämmer själv om motorfordonstrafik ska tillåtas. Gäller inte för mark som är redovisad som allmän plats i detaljplan. Ett större andelstal kan övervägas vid trafikintensiva anläggningar.