Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Långsiktig beteendeinriktad behandling för livsstilsförändringar
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Det svenska politiska systemet: Introduktion
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Nationella riktlinjer Metoder för beteendepåverkan
Handlingsöverenskommelse, HÖK Norrbottens läns landsting 2013
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Lars Weinehall, prioriteringsordförande
Möte beträffande kvalitetsgranskning
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Master program inriktning klinisk laboratoriemedicin
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Läroplansträff Välkomna!.
Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik Master program 120 hp inriktning Klinisk laboratoriemedicin.
Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
- tobak, alkohol, fysisk aktivitet och matvanor
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Om evidensbaserad praktik i socialt arbete Riskbruk, missbruk och beroende Eva Rönnbäck 12 april 2011 KA
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion.
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Kunskapsseminarium 9 november 2010 Ullevi, Göteborg
Förordningstext Speciallärarexamen
Skolutveckling genom aktionsforskning
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Bedömning av VFU, när blir den rättssäker? Christel Borg.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Fördjupning och examination av VFU
Psykologi Introduktion.
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Validering inom Lärarlyftet
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Sociologi Introduktion.
Målområde 8 En jämlik och hälsofrämjande hälso- och sjukvård
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
IT Fördjupning Databaser & Excel.
Design, strategi, management
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder Rubrik Iréne Nilsson Carlsson
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vill du göra skillnad på riktigt?
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen Konsensus - Kursbeskrivning

Referensgrupp Ulrika Lindmark Pia Andersson Björn Axtelius Kåre Burhlin Pia Gabre Kajsa Henning-Abrahamsson AnnSofie Johannsen Ann-Christin Johansson Veronica Johansson Birgitta Jönsson Katarina Konradsson Ulrika Lindmark Jesper Lundgren Patricia de Palma Ingrid Rejnefelt  Agneta Stenebrand Nina Sundberg Katarina Wretlind Anders Wänman Kerstin Öhrn   .

Socialstyrelsen: Nils Oscarson Sveriges Tandhygienistförening: Yvonne Nyblom Sveriges Tandläkarförbund: Gunilla Klingberg, Åsa Hultén Svensk Samhällsodontologisk förening: Elisabeth Wärnberg Gerdin .

Beteendemedicinsk prevention och behandling kräver utbildad personal Ha kunskap om: Den sjukdom som beteendet syftar till att påverka Kommunikationsmetod Teorier för beteendepåverkan Nationella riktlinjer för vuxentandvård 2011 – stöd för styrning och ledning. Socialstyrelsen 2011.

Beteendemedicinsk prevention och behandling kräver utbildad personal Ha praktisk färdighet i att: Delge kunskap Kommunicera Använda teoribaserade strategier för beteendepåverkan Nationella riktlinjer för vuxentandvård 2011 – stöd för styrning och ledning. Socialstyrelsen 2011.

Vilken utbildning krävs? Beteende- medicinsk prevention och behandling , Rådgivande samtal med uppföljning Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande återkoppling

… rådgivande samtal och hälsofrämjande återkoppling . Tandläkarutbildning eller Tandhygienistutbildning Grundkurs i psykologi och hälsokommunikation

… beteendemedicinsk prevention och behandling Rådgivande samtal med uppföljning Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande återkoppling

Den sjukdom som beteendet syftar till att påverka Kunskaper Den sjukdom som beteendet syftar till att påverka Metod för kommunikation Tandläkarexamen Tandhygienistexamen Hälsokommunikation

Krav på särskild behörighet Allmänklinisk kompetens! Klinisk tandvård, minst 2 år Hälsokommunikation Tandläkarexamen Tandhygienistexamen

Utbildning i beteendemedicinsk prevention och behandling Hälsokommunikation Tandläkarexamen, 300 hp Tandhygienistexamen, 180 hp Klinisk tandvård, minst 2 år Beteende- medicin, 15 hp

Syfte att fördjupa kunskaper inom hälsokommunikation och beteendepåverkan och förutsätter att studenten har grundläggande kunskaper inom detta område

Beteendemedicin, 15 hp Fristående kurs på avancerad nivå För personer med god baskunskap i odontologi/oral hälsa hälsokommunikation klinisk erfarenhet av tandvård

Aktiviteter som stöttar lärande Lärandemål Kunskap och förståelse Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt Examination Aktiviteter som stöttar lärande Lärandemål

Kunskap och förståelse Lärandemål Kunskap och förståelse redogöra för hälsopsykologiska och beteendemedicinska teorier och modeller med avseende på individers hälsobeteenden i relation till oral hälsa och tandvårdens arbete

Kunskap och förståelse Lärandemål Kunskap och förståelse redogöra för vetenskapligt förankrade metoder för beteendeinriktad intervention vid prevention och behandling av tillstånd i mun och käkar

Lärandemål Färdighet och förmåga identifiera patienter i behov av mer omfattande beteendeinriktad intervention inom området oral hälsa utifrån den enskilda patientens behov analysera, planera och genomföra beteendeinriktad intervention, baserad på beteendevetenskaplig teori och metod tillämpa, kritiskt värdera och systematiskt följa upp metoder för beteendeinriktad intervention

Värderingsförmåga och förhållningssätt Lärandemål Värderingsförmåga och förhållningssätt visa ett reflekterat och respektfullt förhållningssätt till egna och andras, däribland patienters, värderingar, prioriteringar, erfarenheter och utgångspunkter

Värderingsförmåga och förhållningssätt Lärandemål Värderingsförmåga och förhållningssätt Etiska aspekter Behov av kunskapsutveckling Likabehandling och mångfaldsaspekter

Innehåll Beteendemedicin som vetenskaplig disciplin och praktisk utövning Tandvårdens arbete med patienten i en bio-psyko-social kontext Hälsopsykologiska och beteendemedicinska teorier och modeller av betydelse för patientens medverkan i preventions- och behandlingsprogram Metoder och teorier för hälsopedagogik och hälsolitteracitet Metoder för patientcentrerad hälsofrämjande kommunikation

Innehåll Praktisk tillämpning av beteendemedicinska metoder för patientens medverkan i preventions- och behandlingsprogram Analys av patientens beteende i relation till tillstånd i mun och käkar Möjligheter för systematisk uppföljning i den kliniska vardagen, för en kunskapsgenererande praktik Fokusering på vetenskapligt förhållningssätt och kunskapsfördjupning genom självständighet i planering och tillämpning av metoder för beteendeinriktad intervention och systematisk uppföljning

Aktiviteter som stöttar lärande Kvartsfart – tid för reflektion och uppföljning Grupparbeten, föreläsningar och seminarier Praktisk- klinisk tillämpning av beteendemedicinsk prevention och behandling i tandvården med reflektioner och fallredovisningar Litteratur

Formerna för bedömning Bedömning under kursens gång samt summativt Samtliga mål examineras Komplexa kompetenser och förmågor ställer höga krav på valida examinationer Patientfall Seminarier, skriftliga examinationer

Utbildning i beteendemedicinsk prevention och behandling medicin, 15 hp Klinisk tandvård, minst 2 år Hälsokommunikation Tandläkarexamen, 300 hp Tandhygienistexamen, 180 hp

Beteendemedicinsk prevention och behandling Utbildad personal för att: Delge kunskap Kommunicera Använda teoribaserade strategier för beteendepåverkan Nationella riktlinjer för vuxentandvård 2011 – stöd för styrning och ledning. Socialstyrelsen 2011.