Skolan och framtida utmaningar för sammanhållning och rättvisa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Framtid RIB - en omvärldsspaning! Per Björkman, räddningstjänsten Syd
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Äldre i välfärden.
Hur lärande på arbetsplats går till på Island i dag. Utmaningar - projekt Nordisk Mötesplats om lärande på arbetsplats i Stockholm 13 november 2013 Helen.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Kommission för ett socialt hållbart Malmö Kommission för ett socialt hållbart Malmö SKL, , Anna Balkfors.
Kultur för alla – gäller det mig
Utmaningar och de europeiska målen till år 2020
Elever med utländsk bakgrund -
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Policy för miljö och hållbar utveckling
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
Utveckling av familjecentraler i ett nationellt perspektiv
Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Uppdraget •Beslut i kommunstyrelsen •Politisk oberoende kommission •Utarbeta vetenskapligt underbyggda förslag.
Den nationella ungdomspolitiken
Välfärdsbokslut år 2009 ur ett barn-och ungdomsperspektiv
Föräldraråd Östermalm 29/11
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Får inte flickor klä sig i rosa nu
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Vilken roll kan den sociala ekonomin spela i framtidens välfärd? Urbanforskningens dag 8 juni 2012 Malmö Lars Trägårdh.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Elevströmmar i Stockholm - grundskola
Områdesutveckling Torpa
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Europeiska socialfonden
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Kommentarer Anders Björklund SOFI, Stockholms universitet
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Decentralisering, skolval och friskolor: resultat och likvärdighet i svensk skola av Helena Holmlund, Josefin Hägglund, Erika Lindahl, Sara Martinson,
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
socialt hållbart Malmö
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
VISION VÄSTRA GÖTALAND - DET GODA LIVET
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
Betyg och internationell mobilitet - avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Utmaningar i Gävleborg Slutbetyg grundskola läsåret 2012/2013 Andel elever som uppnått målen i alla ämnen Källa: Skolverket Procent.
Workshops Finsam maj 2012 Per Skoog Strateg
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Vad innebär regionbildningen?
Kan tillit främja tillväxt?
Presentationens avskrift:

Skolan och framtida utmaningar för sammanhållning och rättvisa Charlotta Levay Docent Ekonomihögskolan Ämnessakkunnig i Framtidskommissionen KEFU-dagen 4 juni 2013

Framtidskommissionen Utmaningar för Sverige på lång sikt Vitalisera och bredda samhällsdebatten Kommission med experter, företrädare för olika delar av samhället och fyra ministrar Kansli med fyra ämnessakkunniga och en huvudsekreterare Seminarier, öppna möten, interaktiv hemsida, samarbete gymnasieskolor om ungdomars framtidsvisioner Fyra delutredningar och en slutrapport mars 2013

Utmaningar på fyra områden Sveriges demografiska utveckling Integration, jämställdhet, demokrati och delaktighet Hållbar tillväxt i globaliseringens tid Sammanhållning och rättvisa

Sammanhållning och rättvisa Samordnades av socialminister Göran Hägglund Sammanhållning: attityder, handlingsmönster och institutioner som håller ihop samhället Rättvisa: Lika fördelning av möjligheter och resurser, materiella och immateriella Tre nivåer: - samhället som helhet - civilsamhället - nära relationer

Sammanhållning och rättvisa i Sverige Växande men internationellt sett måttliga inkomstskillnader Hög social mobilitet Hög och stabil nivå av mellanmänsklig tillit Stark känsla för det allmänna Starkt och ökande stöd för gemensamt finansierad välfärd Ökande tolerans för invandring Tecken på att individualistiska värderingar avtar

Framtidens utmaningar för sammanhållning och rättvisa Nya mötesplatser för människor med olika bakgrund – både resurssvaga och resursstarka Skydd för utsatta grupper i lågkonjunktur och att fler får del av inkomstökningar i högkonjunktur Civilsamhälle som skapar kontakter mellan grupper och får ny roll inom välfärden, med bevarat oberoende och förnyelsekraft Varaktiga nära relationer trots ökad tidspress och krav på flexibilitet, så att barn får goda uppväxtvillkor och lika livschanser

Skolan, rättvisan och sammanhållningen Skolan är en viktig institution i den framgångsrika nordiska modellen för social sammanhållning Skolan kan främja lika livschanser för barn från olika bakgrund Skolan kan erbjuda mötesplats för barn från olika bakgrund och därmed främja gemensamma värderingar och en gemensam identitet

Lika livschanser – utvecklingslinjer Resultatskillnaderna mellan olika skolor har ökat sedan början av nittiotalet (t.ex. Skolverket, 2012) Men Familjebakgrundens betydelse för betygen har inte ökat (Böhlmark & Holmlund, 2012)

Andelen av variationen i grundskolans avgångsbetyg som förklaras av familjen, skolan och kommunen 1988-2009/2010 Böhlmark & Holmlund, 2012: 13

Skolan som mötesplats – utvecklingslinjer Valfrihetsreformerna har ökat den etniska och ekonomiska skolsegregationen Men Skolsegregationen beror till stor del på boendesegregationen Den etniska segregationen i storstädernas grundskolor förklaras nästan helt av boendesegregationen Gymnasieskolan är avsevärt mindre segregerande än boendet och det har störst effekt för minoritetselever Endast 1,6 % av eleverna och 2,8 % av eleverna med rätt till hemspråksundervisning går i friskola med konfessionell, internationell eller Waldorfinriktning

Det räcker inte att gå i samma skola… Minoritetselever som bytte till medelklasskolor med infödd majoritet umgicks mest med skolkamrater med utländsk bakgrund De som gick kvar i invandrartäta skolor efterfrågade mer samarbete med skolor med fler infödda svenskar (Bunar & Kallstenius, 2007) Elever med utlandsfödda föräldrar mår sämre när de går i skolor där fler än 90 % av eleverna har svenskfödda föräldrar Sämst mår pojkar i nionde klass från Afrika eller Mellanöstern i skolor med så stor svenskfödd majoritet – 28 % uppger att de blivit mobbade senaste veckan (Socialstyrelsen & Centre for Health Equity, 2012)

Framtida utmaning för skolan Aktivt främja möten mellan elever med olika bakgrund inom och mellan olika skolor

http://www.framtidskommissionen.se/dokumentation SvD Brännpunkt 21/2 SR P1 Nordegren & Epstein 21/2