Förnybartdirektivet och Handlingsplan för förnybar energi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är ekodesign och energimärkning?
Advertisements

Kontrollstation för elcertifikatsystemet 2015
Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Myndighetsutredningen
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Hearing fjärrvärme Stockholm
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Elcertifikat –den svenska modellen FERA styrelseseminarium Nils Andersson Vattenfall AB.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
Fler studentbostäder i Stockholmsregionen 7 december 2012.
Fjärrvärmeprognos 2015 och Fjärrvärmen i framtiden
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
EL-OCH CERTIFIKATMARKNADEN SERO:s seminarium den 16 april 2011 Olof Karlsson.
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Fossilbränslefri region
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Utredning Ju 2013:13 ”En modern reglering av person- och godstransporter på järnväg”
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Främjande för energieffektivt byggande
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Grön el och ursprungsmärkning - vad är det för något?
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
1 REPAP Renewable Energy Policy Action Paving the way towards 2020 EU-projekt som i Sverige drivs av SERO
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
Energimyndigheten Enheten för Hållbara Bränslen
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Energieffektiviserings direktivet
EL-OCH CERTIFIKATMARKNADEN SERO:s seminarium på Westerkvarn den 24 augusti 2011 Olof Karlsson, SERO.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Inriktningsplanering för
Elcertifikat – nu och i framtiden, och i Norge?
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Fokus III & UP-System AES-konferens i Katrineholm 7 maj 2009 Jörgen Sjödin & Lars Ingelstam.
Stolpe in för elbranschen? Henrik Wingfors Svensk Energi Hållbara transporter.
Tankar om vad som finns i tanken 2020
Lönar det sig att gå före? MILJÖEKONOMI 10 Mars 2011 Eva Samakovlis.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Smittskyddsinstitutet har fått regeringens uppdrag att göra en översyn av sin verksamhet inom biomedicinsk och infektionsimmunologisk diagnostik Uppdraget.
Grundskolans åk 7-9.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Energieffektivisering i fastigheter Mål i budgeten Preliminär nulägesanalys; vad har gjorts och av vem Energiingenjör som projektledare Handlingsplan Inte.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Energikartläggning i stora företag
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Energimyndighetens långsiktsprognos 2008 Presskonferens Jonas Paulsson, Energimyndigheten
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Välkommen till studentdagen 2016
Pilotlän för grön utveckling
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Övervakningskommittén
Regelförbättring/regelförenkling
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Förnybartdirektivet och Handlingsplan för förnybar energi ENERGISEMINARIUM SERO – Svensk Vindkraftförening 7 maj 2010 Paul Westin Enhetschef Analysavdelningen

Direktivets ”tidslinje” i Sverige Direktivet slutförhandlas december 2008 Flera regeringsuppdrag till myndigheter årsskiftet 2008/09, (underlag till handlingsplan/prognos, ursprungsgarantier, tillträde till nät, tröskeleffekter) Propositionerna En sammanhållen energi- och klimatpolitik, med nya energi- och klimatpolitiska mål. Prop. 2008/09:162 och Prop. 2008/09:163. Särskilda uppdrag till myndigheter (biogasstrategi, elcertifikat, m.m.) Direktivet publicerades i juni 2009, Mall för handlingsplan slutet av juni 2009 Prognos redovisades till Regeringen 1 dec 2009, till KOM före jul 2009. 1 februari 2010 redovisades handlingsplansunderlag till regeringen Propositioner om förnybar energi i mars 2010 Höjt mål och vidareutveckling av elcertifikatsystemet, Prop. 2009/10:133 Genomförande av direktiv om förnybar energi, Prop. 2009/10:128 Hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen, Prop. 2009/10:164 Energimyndighetens redovisning av andra uppdrag under våren 2010 (biogasstrategi, elcertifikat) Sveriges nationella handlingsplan från regeringen till KOM senast 30 juni 2010 Direktivet ska i huvudsak vara implementerat i nationell lagstiftning 5 dec 2010 Första uppföljning ska göras av medlemsstaterna till sista december 2011.

Uppdraget om handlingsplan Redovisa förslag till nationell handlingsplan (det visade sig bli en mall att fylla i, som var oerhört omfattande) Redovisa nivåer på sektorsmål och åtgärder (vi har prognostiserat sektorsmål, diskuterat transportsektorsmålet vs fossiloberoende fordronsflotta) Beakta klimat- och energieffektiviseringsaspekter i valet av åtgärder. (Prognosen visar på måluppfyllelse, vi har inte föreslagit nya styrmedel, eller styrmedelsförändringar, endast ett solvärmemål) En särskild redogörelse för biogas (men regeringen gav ett särskilt uppdrag om en biogasstrategi) Hur forskning och innovation kan bidra till uppfyllandet av målet Presentera prognoser över utvecklingen av andelen förnybar energi Uppdraget ska genomföras efter samråd med Naturvårdsverket, Boverket, SIKA och Vägverket. Synpunkter ska inhämtas från berörda myndigheter och organisationer. (Vi samrådde mycket brett!) Vi fick också i uppdrag att gå igenom direktivets artiklar och göra en bedömning huruvida de redan kan anses implementerade i svensk rätt och uppmärksamma regeringen på om det fanns luckor.

Mål och prognos 2020 (%) 2005 2020 Mål Prognos Värme & Kyla 53,7 - 62,1 El 50,9 62,9 Transport 4,0 10 13,8 Övergripande mål 39,8 (41,4) 49 (50) 50,2

Vägledande förloppet / Prognos

Några antaganden Värmepumpar Fanns ej med i Eurostats beräkning av 2005 års andel (Sverige 39,8). Med värmepumpar omkring 41-42% år 2005. Finns med i våra prognoser och vi antar att all geotermisk och hydrotermisk VP är godkänd, att 50% av aerotermisk VP är godkänd (ty frånluftvärme får ej räknas) och att 40% av stora VP i fjärrvärme är godkänd (ty avloppsvattenvärme får ej räknas) Hållbarhetskriterier Vårt antagande är att alla biodrivmedel (och alla fasta biobränslen) uppfyller hållbarhetskriterier. Troligen ingen marknad för ohållbara biodrivmedel. Brasklapp avseende den enorma osäkerhet kring hur hållbarhetskriterier kan slå på prisutveckling och handelsströmmar. Avfall 50 % förnybart (ett konservativt antagande)

Sammantaget summerar det redovisade överskottet från samtliga medlemsstater till 64 TWh. Av dessa redovisar Spanien ett överskott på 31,4 TWh och Tyskland 16,3 TWh. Sveriges prognostiserade överskott är ca 5 TWh. Underskottet summerar till ca 23 TWh. Italien redovisar det största prognostiserade underskottet på 14 TWh. Nettoöverskott blir 41 TWh. Det motsvarar ett överskott på 0,3 procentenheter.

Energimyndighetens förslag (1) att regeringen vidare klargör begreppet en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 och efter vidare utredning överväger vilket sektorsmål som bör sättas för transportsektorn till 2020. (Minst 10 % enligt prop 2008/09:162, 2008/09:163) att regeringen överväger att anmäla prognostiserade värden för värme- och kyla, respektive el som Sveriges sektorsmål för dessa sektorer (utifrån prognosens implicerade sektorsandelar), och i övrigt redogör för andra relevanta mål för elsektorn (25 TWh ny förnybar el), respektive relevanta mål för bebyggelsen (t.ex. fasa ut fossil uppvärmning, effektivisering av energianvändningen) att regeringen tydliggör ansvaret för underlag till rapportering enligt artikel 22 (medlemsstaternas rapportering, första rapportering år 2011), exempelvis som en instruktionsändring för Energimyndigheten och regleringsbrevsuppdrag till berörda myndigheter, och att tillräckliga resurser för detta avsätts i kommande statsbudget inom utgiftsområdet Energi. att regeringen bör ge i uppdrag till Boverket och berörda myndigheter att utreda implementeringen av artiklarna 13.4 och 13.5 och 13.6 och främjande av förnybar energi genom byggregler och byggnormer.

Energimyndighetens förslag (2) att regeringen bör ge i uppdrag till Energimyndigheten och berörda myndigheter efter samråd med berörda organisationer och företrädare för installatörer att utreda implementeringen av artikel 14.3 och 14.4 om säkerställande av certifieringssystem eller motsvarande kvalifikationssystem för installatörer, samt att information om dessa görs tillgänglig. att regeringen i enlighet med artiklarna 14.5 och 14.6 förtydligar Energimyndighetens informationsuppdrag inom energiområdet till att också, vid sidan om information om energieffektivitet tydligt handla om riktad information till bl.a. planerare, arkitekter. Detta kan ske dels genom ett breddat uppdrag till klimat- och energirådgivarna, men bör också inkluderas i myndighetens övriga främjande uppdrag på ett tydligare sätt. att regeringen skapar stabila förutsättningar för solvärme genom att anta ett installationsmål om en miljon kvadratmeter till år 2020, motsvarande 0,4 TWh. Energimyndigheten avser återkomma med ett fördjupat underlag i frågan. att tillståndsprocessen för etablering av ny förnybar elproduktion följs upp årligen och att det bör göras ytterligare översyn över processerna för nätanslutning/nätförstärkning/nätutbyggnad till följd av den höjda ambitionen i elcertifkatsystemet (enligt tidigare redovisat förslag i rapporten Konsekvenser för elkunden av en höjd ambitionsnivå i elcertifikatsystemet, ER 2009:35)

Proposition om genomförande av direktivet om förnybar energi 2009/10:128 Regeringen avser ge Energimyndigheten i uppdrag i sin instruktion att följa utvecklingen och rapportering av förnybar energi, samt pekar på vikten av Eurostat-samarbetet (vi gör det redan, men skadar inte med tydlighet i myndighetens instruktion), Artikel 4, 22. Boverket bör tillsammans med Energimyndigheten få uppdrag att föreslå lämpliga åtgärder (bl.a. avseende byggregler) för alla typer av förnybar energi i bebyggelsen, Artikel 13 Energimyndigheten bör få i uppdrag att tillsammans med Boverket och Swedac ta fram förslag till nationellt samordnade system för certifiering eller motsvarande kvalifikationssystem, Artikel 14 Energimyndigheten bör få uppdrag om riktad information till planerare, arkitekter, m.fl. samt att regeringen tydliggör att myndighetens informationsuppdrag i lika hög grad rör förnybar energi som energieffektivisering., Artikel 14. Lagförslag Ursprungsgarantier, Artikel 15, Nätfrågor mm, Artikel 16 (Ellagen, Naturgaslagen)

Tack paul.westin@energimyndigheten.se