NEA E-legitimation för företrädare för juridisk person 9 november 2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Advertisements

Tekniskt underlag för landsbygdsprogrammet Projekt Tulpan.
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Nödvändiga perspektivskiften
Av Anne-Marie Morhed och Elin Andersdotter Bengtsson
Checklista för jurister
Vägledning för webbutveckling
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Visionen för PTS Conny Axelsson Fastighetschef Landstinget Kronoberg.
Elektronisk handel – Effektiva inköp
Kvinnors och mäns synpunkter i medborgardeltagandet - ur ett genusperspektiv Anita Larsson Stadsbyggnadsdagar 2009.
En innovativ förvaltning för bättre effektivitet och kvalitet Nationell utbildningsadministrativ konferens 25 september 2012 Michiko.
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
AU Digital samverkan LO Process
En digitalt samverkande offentlig förvaltning ger medborgarnytta och effektivitet Offentliga rummet 2014 ”Sverige ska bli bäst i världen på att använda.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
P4 En modern, tillgänglig och effektiv myndighet med service anpassad till nutidens krav
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt..
Tillgänglighet BEHOVSDRIVNA UTVECKLINGSPROCESSER HANS VON AXELSON.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Kommunal friskola Uppdrag utifrån beslut om alternativa driftformer: Undersök begreppet kommunal friskola Regelverk? Finns förutsättningar i Kungsbacka?
Kommunförbundet Skåne Nätverksträff för upphandlare 25/ Daniel Moius
Att få rätt saker att hända
Hur går snacket och vem får pengarna? – Genus och tillgång till offentlig finansiering Jeaneth Johansson, Docent & Malin Malmstrom, EkDr.
Styrning Mina meddelanden
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
2012 års skuldsaneringsutredning Ut ur skuldfällan SOU 2013:72.
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
INFORMATÖRENS YRKESETIK
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Mål med HSA Samla kvalitetssäkrad individ-, funktions- och organisationsinformation från samtliga vård- och omsorgsaktörer. Att kunna erbjuda säkra, väldefinierade.
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Finansdepartementet Ny lag skapar sund marknad för offentlig information Dan Ericsson Finansdepartementet.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Rättsinformation, metadata och standarder för informationshantering Cecilia Magnusson Sjöberg Institutet för rättsinformatik, Stockholms universitet
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
NEA Seminarium 7 december 2004
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
Regeringens mål Alla tjänster som kan tillhandahållas elektroniskt skall tillhandahållas elektroniskt E-tjänster får inte utestänga enskilda och företag.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Statskontoret  Statlig inköpssamordning  Christer Magnusson  Box 2280  Stockholm  Tel. 08 – 
Arena: Kanalstrategier
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Sammansatta bastjänster för enklare informationsförsörjning
Sekretess vid outsourcing - en förstudie
Samverka bör man – hur gör man?
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Erfarenheter från samstyrning Ewa Carlsson 1 juni 2015 Offentliga Rummet i Visby.
Kriterier för vattenråd & kustvattenråd  Definition Ett vattenråd – är en frivillig sammanslutning av intressenter inom vattenrådsområdet, som gemensamt.
- Hur studerar vi lämpligen organisationer ur ett socialpsykologiskt perspektiv?!
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
Svensk e-legitimation - Vägen framåt mot en gemensam lösning Eva Ekenberg, kanslichef Inger Greve, kommunikationsansvarig Offentliga rummet 27 maj 2016.
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Vitalis 2016 Rådet för statlig styrning med kunskap.
Öppna geodata Att tänka på innan presentationen:
Agenda 2030 för hållbar utveckling
Finland, Sverige, Danmark, Norge och Island
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Regelförbättring/regelförenkling
Presentationens avskrift:

NEA E-legitimation för företrädare för juridisk person 9 november 2009

Strategi för myndigheternas arbete med e-förvaltning Betänkande av E-delegationen Stockholm 2009

1. Effektivare förvaltning: Mer förvaltning pengarna Medborgare = skattebetalare. Att delegationen utgår från en bredare målsättning 2. Enklare förvaltning: Minskad administrativ börda Medborgare som kund 3. Flexiblare förvaltning: Maximera nytta för hela samhället Medborgare som medverkande ”tredje generationens e-förvaltning” ”whole-of-society approach”

Målsättning – ”så enkelt som möjligt för så många som möjligt” – ”samhällets samlade utvecklings- förmåga och innovationskraft”

Flexibel e-förvaltning utifrån användarnas behov Behovsdriven e-förvaltning styrd av •Bolagsverket •Skatteverket •Lantmäteriet •Transportstyrelsen

E-tjänstelegitimationer företrädare för juridisk person Relation

Strategi för myndigheternas arbete med e-förvaltning Avsnitt7.7 E-tjänstelegitimationer Delegationens förslag: •Genom e-tjänstelegitimationer kan personnummer utmönstras ur e-legitimationer som används i tjänsten •Förutsättningar ges också för företag och myndigheter att ansöka om elektroniska legitimationshandlingar för sina anställda och uppdragstagare, förse dem med sådana legitimationer, sätta upp ramar för hur de får användas och vid behov spärra dem. •E-tjänstelegitimationer utformas så att de kan användas inom hela den offentliga sektorn och näringslivet. De anpassas också för en federationslösning, som på sikt ska kunna ge stöd även för juridisk behörighetskontroll.

E-delegationens betänkade: • Kammarkollegiets förstudie Organisationslegitimering (preliminär): •