Äldre IT-användare och tillgänglighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Läggdags - Om sömn hos barn med funktionshinder
Källkritik.
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
IPad grundkurs.
Barnanpassad utredning
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
En presentation för dig som är lärare
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
Minnet -en funktion att räkna med
Viktiga utgångspunkter
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet,
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Miljarder möjligheter på en plats!
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Översättningar på internet
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Eller formativt lärande…
Informationsvisualisering Emma Rozada Samuel Sjöberg.
Resan och receptet på framgångsrika mobilsatsningar.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Sektorn för Socialtjänst
Vad är du för typ av person?
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Att navigera efter stjärnhimlen… En chefs betraktelser över vägen från patient till effektiv styrning Anna Pohjanen Länschef Kvinnosjukvården.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
En guide för arbeten i SO
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Yoghurtförpackning!.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
kan man dra av Dunedinstudien?
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
Digitaliseringens möjligheter och problem
Analytics - Vad ni kan göra
Säkerhet - Vad ni kan göra
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

Äldre IT-användare och tillgänglighet Marie Sjölinder

Innehåll Åldersskillnader i datoranvändande Forskningsfrågor Studier Gränssnittsdesign för äldre Nästa generations äldre IT-användare

Åldersskillnader i datoranvändande Åldersskillnader relaterade till användande av datorer och gränssnitt Det blir svårare att lära sig att använda ny teknik (Mead et al, 2000) Det tar längre tid (eller blir fler fel) för äldre som utför datorrelaterade uppgifter (Kubeck et al, 1999; Mead et al, 2000) Kan förklaras av åldersförändringar i: Kognition Perception Fysik/motorik Inlärningsförmåga Bakgrundsfaktorer (dator- och Internet vana mm) Fokuserat oss på kognition och bakgrundsfaktorer

Kognition, datorvana och åldrande Kognitionen försämras med stigande ålder - det blir svårare/tar längre tid att: Hantera stora mängder information Hantera komplex information (Kubeck et al., 1999) Sortera ut för uppgiften relevant information (Morris & Venkatesh, 2000) Skapa sig en översiktsbild av en omgivning (Lipman and Caplan, 1992) Liten eller ingen vana vid datorer: Är generellt sett vanligare bland äldre (Dyck and Smither, 1994) Påverkar inlärning (datorrelaterad) i större utsträckning för äldre än för yngre (Kelly and Charness, 1995)

SENAV SEniorer och NAVigering i elektroniska rymder Hur hjälpfunktioner och navigeringshjälpmedel ska vara utformade för att underlätta för äldre Hur information och tjänster ska presenteras så att de blir lättanvända och lättnavigerade. Olika sätt att representera informationsrymden - två Internet livsmedelsbutiker Hierarkisk textbaserat gränssnitt 3D gränssnitt Vilka kognitiva faktorer och åldrande som är relaterade till datoranvändande/navigering Spatial förmåga - försämras med stigande ålder och är relaterad till navigering i informationsrymder

Den hierarkiska Internet livsmedelsbutiken Express Food

Hierarkisk studie Frågeställningar Metod Vilka är åldersskillnaderna i en ”traditionell” on-line livsmedelsbutik? Är vissa typer av uppgifter svårare för äldre än för yngre? Hur påverkar bakgrundsfaktorer som utbildning, dator- och Internetvana? Hur påverkar spatial förmåga lösandet av uppgifterna (mental rotation och spatial visualisering)? Metod Deltagare: 24 äldre (60-77 år) och 24 yngre (20-30 år) Två inköpslistor - en lätt (varor som man handlar varje dag) och en svår (veckohandel med lite mer udda varor) Mått - tid och klick (per löst deluppgift/hittad vara)

Hierarkisk studie - resultat Äldre längre tid Äldre längre tid med de svårare uppgifterna De äldre med låg dator- och Internetvana spenderade mer tid än de yngre användarna med låg dator- och Internetvana Äldre användare besökte oftare samma sida flera gånger (även Meyer et al., 1997) De med låg spatial förmåga (spatial visualisering) spenderade mer tid på uppgifterna

3D-butiken

3D studie Frågeställningar Metod Hur ser åldersskillnaderna ut i en 3D-miljö (större eller mindre)? Är äldre hjälpta av en översiktskarta som navigeringshjälpmedel? (Finns studier som visar att de inte är det (Caplan & Schooler, 1990) Skapar de äldre användarna en mental översikt av 3D-rymden? Hur fungerar det för äldre att ”förflytta” sig i en 3D-miljö? Metod Deltagare: 24 äldre (59-76 år) och 24 yngre (21-31 år) Löste uppgifter/handlade från inköpslistor både med och utan översiktskarta Mått: Tid och antal klick Skattning av var objekt var placerade (bra/dålig översikt) Spatiala test (mental rotation, spatial visualisering) Frågeformulär

3D studien - resultat Äldre behövde längre tid (och flera klick) på sig att hitta rätt/lösa uppgifterna Ingen skillnad mellan åldersgrupperna med avseende på med eller utan översiktskarta (något längre tid med översiktskartan för båda grupperna) Äldre hade svårare att bedöma/minnas var objekt var placerade - ritade ut dem längre ifrån sin faktiska positioner Äldre tyckte också själva att de hade en sämre känsla av åt vilket håll objekt var placerade Stämmer överens med resultat från navigeringsstudier på ”verkliga” omgivningar där äldre har svårare att skapa översiktskunskap De äldre tyckte att det var svårare att lära sig att gå framåt och att vrida sig

Jämförelse mellan hierarkisk och 3D Tid per uppgift (minuter) Större åldersskillnader med 3D gränssnittet (tid - men även klick) Kan vara viktigt med enkelt gränssnitt - kan bli för mycket information samtidigt för äldre Men: De äldre var mer ovana vid 3D-miljöer Kan vara en trevlig upplevelse om man inte kan besöka en vanlig livsmedelsaffär Roterande översiktskarta (om någon)

Design som underlättar för äldre Minska komplexiteten - begränsa mängden information Presentera (för målgruppen) relevant information vid en sökning (Fink et. al, 1998). T ex. rekommendationssystem - baserat på vad andra ”liknande” användare valt/gjort Stöd för de äldre i inlärningsprocessen Äldre (datorvana) som fått träning har lättare att lösa komplexa uppgifter samt är mer benägna att utnyttja en översikt (Meyer et al., 1997) Inlärning som stödjer “djupbearbetning” av information - övningsuppgifter med feedback, möjlighet att arbeta tillsammans etc. Navigeringsstöd Länkar som ändrar färg när de blivit besökta - stöd för minnet angående vilka platser man besökt tidigare eftersom äldre oftare tittar på samma sida flera gånger. Öka möjligheten att skapa sig en översikten över informationsrymden. Tydliggöra var i informationsrymden användaren befinner sig - vilken del av webbsidan eller vilket steg i en process (olika färger eller layout hos olika delar av ett system eller en webbsida) Icke spatiala navigeringshjälpmedel Social navigering - man kan ”se” och fråga andra användare

Framtida IT-användning bland äldre Framtida äldre IT-användare inga åldersskillnader med avseende på vana etc. - men sättet av bearbeta information förändras Mobila IT-tjänster på små apparater - blir kognitiva och motoriska åldersförändringar en ännu viktigare faktor? Handhavande - små knappar, små gränssnitt (syn, motorik) Svårt att navigera, komplexa menyer ELMO - Elderly people in the mobile age Funktionalitet - mobiltelefon (använda knappar, ändra textstorlek) Användande av WAP-tjänster Vilka tjänster som är relevanta för denna målgrupp Behov av nya tjänster - men även krav på dess användbarhet och tillgänglighet sett ur denna grupps perspektiv marie@sics.se www.sics.se/humle/projects/senav www.sics.se/humle/projects/elmo