Välkommen till Vikenskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Betygsregistrering Grundskola Grundsärskola 2013
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Välkomna på information om gymnasievalet!
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Gävle den 12 november 2009 vhs.se - syvsidorna Vad är på gång just nu
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Att söka till högskolan
BETYG I ÅRSKURS 6.
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Välkomna till föräldramöte
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Gy2011 och förändrat tillträde till högskolan från folkhögskola 2013
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Borlänge 13 maj 2014.
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Nytt betygssystem.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Nya samlade läroplaner
Välkommen till Käppala skola 4-9
BETYG ÅRSKURS 6 ( - 9).
Välkomna till föräldramöte
Skolan är till för ditt barn - Om den nya läroplanen och den nya skollagen för dig som har barn i sameskolan.
Skolan är till för ditt barn
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Den individuella utvecklingsplanen
Individuellt val till 12/13
Hovstaskolans styrdokument
BEDÖMNINGSSEMINARIUM Stockholms stad och Nacka kommun
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Klagshamns rektorsområde
Studie- och yrkesvägledare Torsdag – fredag 7.30 – 16.00
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Betyg årskurs 6.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Val till högre årskurs på webben !. Framtid  Ett avslut med glädje….
Ansvar gentemot vem/vilka?
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Varför ska man läsa språk?
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Gymnasievalet 2017 Mimmi Linden, studie-och yrkesvägledare Arbetstider: ons, tors, fred 8-17 (obs: fred, endast udda veckor)
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Lite statistik och några förslag
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
Gymnasievalet 2018.
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Presentationens avskrift:

Välkommen till Vikenskolan BETYG OCH BEDÖMNING Välkommen till Vikenskolan

Läroplanerna

Läroplanen för grundskolan Skolans värdegrund och uppdrag Övergripande mål och riktlinjer för utbildningen Kursplaner med tillhörande kunskapskrav i alla ämnen

Kursplaner och kunskapskrav Syfte Centralt innehåll Kunskapskrav

Kunskapskrav Årskurs 3 Svenska, svenska som andraspråk, matematik, NO och SO Årskurs 6 Alla ämnen utom moderna språk Årskurs 9 Alla ämnen

Ny betygsskala A B C D E F -

Betyg och bedömning Samtliga elever i åk 6-9 får betyg 1ggn/termin Betygen som sätts i åk6 t.o.m. ht i 9:an är terminsbetyg Betyget vt åk 9 är ett slutbetyg och en samlad bedömning Samtliga lärare i grundskolan bedömer eleverna i förhållande till mål och kunskapskrav. Bedömningsformerna varierar från ämne till ämne , från lärare till lärare.

Vanliga frågor till Skolverket Vad innebär den nya betygsskalan? Från och med läsåret 2011/12 kommer en ny betygsskala att införas. När betyg sätts ska då en betygsskala med sex betygssteg användas. Betygsstegen ges beteckningarna A, B, C, D, E och F där A-E står för godkända resultat och F står för ej godkänt resultat. Om underlag för bedömning av en elevs kunskaper saknas på grund av elevens frånvaro ska betyg inte sättas. Detta ska anges med ett horisontellt streck i betygskatalogen. Betyget F och streck ska dock inte användas i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särvux. Nationellt fastställda kunskapskrav finns till de nya kursplanerna för betygen A, C och E. Betyget D ska sättas då eleven nått kunskapskraven för E i sin helhet och till övervägande del kunskapskraven för C. Betyget B ska sättas då eleven nått kunskapskraven för C i sin helhet och till övervägande del kunskapskraven för A.

Hur många procent innebär till övervägande del för betygen B och D? Det finns inget absolut procenttal utan läraren måste göra individuella bedömningar. En elev ska få betyget D om eleven uppfyller kraven för E och dessutom till övervägande delen kraven för C. På motsvarande sätt ska betyget B ges då eleven uppfyller kraven för C och dessutom till övervägande delen kraven för A. I de allmänna råden om planering och genomförande av undervisningen beskrivs att underlaget för betygen D och B kan se olika ut för olika elever. En elev kan uppfylla vissa delar av kunskapskravet för det överliggande betyget medan en annan elev uppfyller andra delar. Båda eleverna kan dock bedömas uppfylla det överliggande betyget till övervägande del. Eftersom ”till övervägande del” är en bedömning som kan se olika ut från elev till elev kan dessa kunskapskrav inte preciseras vare sig på nationell eller på lokal nivå. Vid bedömningen av ”till övervägande del” gör läraren en helhetsbedömning av de kunskaper eleven visar jämfört med överliggande kunskapskrav. I jämförelsen identifierar läraren vilka delar av kunskapskraven som eleven uppfyller och bedömer med stöd i kursplanens syfte och centrala innehåll om elevens kunskaper sammantaget uppfyller kravet på ”till övervägande del”.

Hur ska man tänka kring kunskapsnivån i årskurs 7 och 8? Eftersom kunskapskraven anger vilka kunskaper som krävs för olika betyg i slutet av årskurs 9 behöver man som lärare göra en bedömning av vilken kunskapsnivå som är rimligt att begära av eleven i de tidigare årskurserna för ett visst betyg i förhållande till kraven för årskurs 9. Hela betygsskalan ska användas vid varje betygstillfälle och högsta betyg ska vara möjligt att få redan vid det första terminsbetyget. Jämförelser mellan kunskapskraven i årskurs 6 och årskurs 9 kan vara ett stöd i bedömning i årskurs 7 och 8. Motsvarande gäller för årskurs 7 och 10 i specialskolan. Kan en elev nå ett betyg A redan i årskurs 7 i grundskolan? Ja. Vid betygssättning ska hela den sexgradiga betygsskalan användas. Detta gäller när betyg sätts såväl innan ett ämne har avslutats, terminsbetyget, som när ett ämne har avslutats, slutbetyget. När betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen bygga på de kunskaper som eleven har inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen. Betyg ska ges i årskurs 7 från och med läsåret 2012/2013.

Hur räknar man poäng för meritvärdering från grundskolan eller specialskolan till gymnasieskolan? Betyg enligt den nya sexgradiga betygsskalan meritvärderas enligt A=20, B=17,5, C=15, D=12,5 och E=10. F har betygsvärdet 0. Från och med 2014 får meritvärdet för en elev som fått betyg i moderna språk inom ramen för språkval utgöras av summan av detta betyg och de 16 bästa betygen i övrigt. Kommer meritpoäng för moderna språk kunna läggas till meritvärdet från grundskolan? Ja, betyget i ett modernt språk inom ramen för språkvalet får läggas till som ett sjuttonde betyg vid beräkningen av meritvärdet från grundskolan vid urvalet till gymnasieskolan. Detta gäller första gången vid ansökan till gymnasieskolan inför läsåret 2014/15.  

Ska ogiltig frånvaro föras in i betygen? I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan ska terminsbetyget från och med 1 juli 2012 i förekommande fall innehålla uppgift om omfattningen av den frånvaro som eleven har haft utan giltigt skäl under terminen. Uppgift om frånvaro utan giltigt skäl ska däremot inte föras in i slutbetyg från grundskolan eller i examens- eller studiebevis från gymnasieskolan.

Hur stor frånvaro kan man ha och ändå få betyg? Om det saknas underlag för bedömning av elevens kunskaper på grund av frånvaro ska betyg inte sättas, men i övriga fall ska eleven ha betyg. I de fall eleven varit närvarande, men till exempel inte deltagit i muntliga och skriftliga prov eller lämnat in arbetsuppgifter, ska betyg ändå sättas. Om läraren bedömer att eleven inte nått kunskapskraven sätts betyget F. Det går inte att fastställa en definitiv gräns för hur mycket eleven ska ha varit närvarande för att betyg ska sättas utan det måste avgöras av läraren från fall till fall. Däremot framgår det av skollagen att eleverna ska delta i den undervisning eller annan verksamhet som anordnas som en del av utbildningen.