Skriva för att lära – så gör du

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Material för projektarbetet
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
RINKEBYSKOLAN
Gymnasiearbetet p..
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Informationssökning & Källkritik
Rapportskrivning – rep.
Nationellt prov Sv1.
Datoranvändningen i lag 3 - integrering i olika ämnen Ewa Ögren 2008.
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
1 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma.
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Stora additionstabellen
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Så här går det till att söka gymnasieprogram i Dexter
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Studie- och yrkesvägledare
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Bra att tänka på i ämnet svenska och när man har mig som lärare…
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Svenska inom teknik, H2 Lektionen den 15 okt Kommer igång med tungvrickare Dagens text Den finska och svenska arbetskulturen Övning 1) Likheter och.
Webbkollen hemma Ålder 65+ Respondenter: 65.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Elevaktiva utvecklingssamtal
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
©Else-Britt Hellström
Klicka på någon av de kapitel för mer information eller klicka på knappen bredvid guide till start. 1.Hur navigerar man på hemsidan?Hur navigerar man på.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Upplägget av delkursen massmedia:
En guide för arbeten i SO
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Stora subtraktionstabellen
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Vilka är vi och vem är jag?
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Konsten att läsa en text En guide till textläsningen i kursen Svenska 3 och Svenska som andraspråk 3.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Lokalbokning i Outlook
Matspjälkningssystemet
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
TVÅ STJÄRNOR OCH EN ÖNSKAN
* Personalutbildning Skriv ämne här *.
* Personalutbildning Skriv ämne här *.
Presentationens avskrift:

Skriva för att lära - en väldokumenterad metod att öka sin förståelse genom skrivande

Skriva för att lära – så gör du Ställ öppna frågor ”Skriv allt du vet” - förförståelsen Utgå från elevens frågor Utveckling sker genom: Utkast – respons – omarbetning Kortskrivande runt nya begrepp Lärlogg, reflektioner

Responsen – nyckeln till framgång Syftar alltid till att stärka Möt varje individ på rätt nivå Gradvis mer detaljerad ”Rätta” inte språk i början Leta guldkorn Respons elev-elev, alla är lärare

Konsten att förstå nya begrepp 1 – Exemplet vind: Varför blåser det? Skriv i 5 min ner allt du vet om vind Sitt i grupper och läs upp vad ni skrivit Anteckna vad du visste men inte skrev Återsamling – allmän frågestund Läraren antecknar frågorna. OH, tavla. Läs artiklar, kursbok, Internetsidor

Konsten att förstå nya begrepp 2 – Exemplet vind: Varför blåser det? Lektion utgående från frågorna Skriv ner vad du nu vet Ny gruppomgång och nya frågor Fler lektioner på centrala begrepp Förklara för varandra Skriv förklaring för 10-åring Fler lektioner?

Konsten att skriva en rapport 1 – En bra modell att arbeta efter Lista ämnen som intresserar dig. OH. Välj ett ämne Skriv allt du vet om ämnet Begränsa ämnet (samtal, smågrupper) Diskutera omfattningen med läraren Skriv de frågor du vill ha svar på

Konsten att skriva en rapport 2 – En bra modell att arbeta efter Finns fler frågor? (Smågrupp) Planering av sökning. Översikt. Omarbeta ämnet: begränsa eller byt Fråga=kapitel, följdfråga=underrubrik Markera citat, referat, sammanfattning Sök: cd, böcker, Internet, intervju …

Konsten att skriva en rapport 3 – En bra modell att arbeta efter Utkast: rubriker, nyckelord, källor Omarbeta (smågrupp) Respons från lärare. Omarbeta! Slutputsning (utseende, språk …) Lämna in för bedömning