Skriva för att lära - en väldokumenterad metod att öka sin förståelse genom skrivande
Skriva för att lära – så gör du Ställ öppna frågor ”Skriv allt du vet” - förförståelsen Utgå från elevens frågor Utveckling sker genom: Utkast – respons – omarbetning Kortskrivande runt nya begrepp Lärlogg, reflektioner
Responsen – nyckeln till framgång Syftar alltid till att stärka Möt varje individ på rätt nivå Gradvis mer detaljerad ”Rätta” inte språk i början Leta guldkorn Respons elev-elev, alla är lärare
Konsten att förstå nya begrepp 1 – Exemplet vind: Varför blåser det? Skriv i 5 min ner allt du vet om vind Sitt i grupper och läs upp vad ni skrivit Anteckna vad du visste men inte skrev Återsamling – allmän frågestund Läraren antecknar frågorna. OH, tavla. Läs artiklar, kursbok, Internetsidor
Konsten att förstå nya begrepp 2 – Exemplet vind: Varför blåser det? Lektion utgående från frågorna Skriv ner vad du nu vet Ny gruppomgång och nya frågor Fler lektioner på centrala begrepp Förklara för varandra Skriv förklaring för 10-åring Fler lektioner?
Konsten att skriva en rapport 1 – En bra modell att arbeta efter Lista ämnen som intresserar dig. OH. Välj ett ämne Skriv allt du vet om ämnet Begränsa ämnet (samtal, smågrupper) Diskutera omfattningen med läraren Skriv de frågor du vill ha svar på
Konsten att skriva en rapport 2 – En bra modell att arbeta efter Finns fler frågor? (Smågrupp) Planering av sökning. Översikt. Omarbeta ämnet: begränsa eller byt Fråga=kapitel, följdfråga=underrubrik Markera citat, referat, sammanfattning Sök: cd, böcker, Internet, intervju …
Konsten att skriva en rapport 3 – En bra modell att arbeta efter Utkast: rubriker, nyckelord, källor Omarbeta (smågrupp) Respons från lärare. Omarbeta! Slutputsning (utseende, språk …) Lämna in för bedömning