Finalist Svenska Leanpriset

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Lean HR & Lön Maria Branestam
Varför är det viktigt att mäta?
~ Den första mobiltelefonen ~
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Lean Forum studiebesök 2011
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Bättre mat och hälsa för äldre
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Samordning av (miljö)ledningssystem och Lean production -203 telefonintervjuer med verkstadsindustrins miljöchefer Mats Zackrisson, Swerea.
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Att söka och förvalta kunskap
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Projektbeskrivning för Affärschansprojekt VILNIUS 2007.
Struktur för självförbättrande system
Ett arbete med att etablera
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
En introduktion till SEB Way
Inlärningsmiljö för att öka motivation
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
Processorienterat förbättringsarbete
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Affärsidé - företagets vägvisare
Workshop inför Projektet
Välkomna till Scania Besökets upplägg:
Mål- och resultatstyrning
Mattis Bergquist
Utvärdering av processmognad
Miljödiplomsutbildning (nystart)
Framtidens specialistläkare
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Föräldrasmart Föräldrasmarta ® Företag – vad, varför, hur? Tiina Bruno, Föräldrasmart Sverige AB.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Organisation / företag:
Logistik vid husbyggnad
Värderingar & medarbetare Förbättringsarbete inom Luxo
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
UFAB i Uddevalla och Shanghai
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Strategiska perspektiv på verksamheten
InstitutionerFöretag Kompetensområden Robotdalen Logistikautomation Automation Region.
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Christoffers Clothing Company
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Framtidskartläggning
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Introduktion till The Rational IT Model
Kommunikationsprocesser
Förbättra klubbkvalitet
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Finalist Svenska Leanpriset Std Equipment / Laxå / Sweden Bo Carlsson

ESAB Laxå - historia Fabriken i Laxå öppnade 1942 i Laxå bruks gamla lokaler och i maj levererades den första svetsmaskinen, en K160 svetstransformator. Första halv-automaten för MIG/MAG-svetsning med kontinuerlig tråd producerades 1959. Caddy – ESAB’s första svetsmaskin baserad på omriktarteknologi introducerades 1984 vilken revolutionerade marknaden med sin låga vikt. Equipment fabriken där tillverkning av svetsmaskiner är förlagd idag togs i bruk 1974. 2001 introducerades en modulindelad plattform för tillverkning av svetsutrustning. 2006 inleder ESAB ett Lean partnerskap med brittiskt företag, Unipart.

ESAB Laxå - idag ESAB producerar i dag en bred produktflora från små bärbara svetsutrustningar till stora helautomatiska anläggningar. Equipmentfabriken i Laxå Omsättning 2008: 518MSEK Antal anställda: 226st

Produkter CaddyTM Arc 150 OrigoTM Arc/ 4000i/5000i AristoTM Tig 4000i (1ph 230V) OrigoTM Arc/ 4000i/5000i OrigoTM Mig 3000i/C3000i AristoTM Mig4000i / U4000i/5000i/U5000i AristoTM Mig 4500i AristoTM MigL3000i/C3000i AristoTM Tig 4000i TXH range LAF/TAF A2 Tractor Mats Karlsson Platform manager Linda (Small inverters) MMA marketing central

Leanresan The ESAB Way

Målet med Leanresan Tid En arbetsfilosofi som understöds av en uppsättning verktyg och metoder som: - Är en del av vårt verksamhetssystem - Vi kontinuerligt förbättrar baserat på vår erfarenhet - Ger oss möjlighet att förbättras snabbare än våra konkurrenter till gagn för våra befintliga och framtida kunder Försäljning Efterfrågan Förlorad försäljning Tillgång Överproduktion Reaktionstid Tid

Hur började vi med Lean? Först anlitade vi experter för att leda oss på rätt väg (2006) Vi arbetade sedan sida vid sida med experterna så att kunskapen överfördes till interna specialister. ägarskap ESAB Unipart tid Nu efter tre år fasas kunskapen ut till hela organisationen genom att de interna specialisterna arbetar sida vid sida med ledarna inom organisationen

Utveckling av medarbetare Lean management training Lean champion development Team leader development Knowledge Zone Lean practitioner development Lean champion development Mini Boot Camps Team leader Development 2 June -06 Jan -07 Sept -07 May -08 Jan -09 May -09 Model line implementation Knowledge Zone “Lärocenter” med rullande schema I tio leanverktyg 27 personer utbildade internt till olika nivåer av specialister Totalt har 6 personer från Laxå genomgått specialist utbildning i Uniparts regi, Lean champions.

Utveckling av medarbetare

Vi använder PDM för att uppfylla våra övergripande mål Policy deployment är en metodologi för att bryta ned företagets vision till överenskomna realistiska mål på varje nivå i företaget. Policy Deployment Hoshin Kanri Uppifrån- ned Vision Mål Nyckelprojekt Budget Nyckeltal nedbrytning Nedifrån- upp Överenskomna leveranser Projekt Aktiviteter Ansvar

Uppföljning / Revision Genom kommunikationsceller skapar vi engagemang, delaktighet och struktur Närvaro Ledningsinformation Kompetens Säkerhet Miljö Utbildning Tydliga mål och uppföljning K E L Daglig, veckovis, månadsvis Dokumentation av ärenden/ möjligheter, uppföljning av ärenden, Problemlösnings-verktyg Uppföljning / Revision

Genom OCC involverar vi alla Our Contribution Counts Kreativ problemlösning i team ‘VAD VILL VI FÖRBÄTTRA OCH VAD VILL VI HA FÖR RESULTAT? ‘VAD HINDRAR OSS FRÅN ATT NÅ VÅRT ÖNSKVÄRDA TILLSTÅND?' ‘VILKA VALMÖJLIGHETER HAR VI?' Problem Resultat 'HUR BRA VAR LÖSNINGEN?' ‘VAD ÄR VÅR HANDLINGSPLAN?' ‘VILKET ÄR DET BÄSTA SÄTTET ATT LÖSA VÅRT PROBLEM ?' Orsak Genom- förande Alternativ Lösning

45 st genomförda OCC i år med 311 deltagare För att skapa en stark support har vi teamledare i varje grupp En teamledare är en indirekt person som fungerar som motor och möjliggörare för förbättringsarbetet. Som teamledare har man en nyckelroll i att stödja kulturförändringen inom företaget, genom att skapa en kreativ miljö där alla är medskapande och involverade. 2500 ärenden lösta på 3 år ~ 4 åtgärdade problem / dag 45 st genomförda OCC i år med 311 deltagare

Arbetsmodell för stegförändringar Identifiera och förstå behov Sätt upp mål Få grepp om situationen Hitta slöserier och lösningar Implementera lösningar Granska resultatet Uppdatera det standardiserade arbetet Uppföljning Specificera värde per produktfamilj med hänsyn till slutkunden Identifiera alla steg i värdeflödet för varje produktfamilj, eliminera sedan varje steg och varje aktivitet och varje beteende som inte skapar värde (slöserier) Få de kvarvarande värdeskapande stegen att ske i en tajt integrerad sekvens så att produkten flödar i en jämn ström mot kunden När flödet har introducerats, låt kunderna dra värdet från nästa aktivitet uppströms Allteftersom en större transparens skapas möjliggör detta att alla kan hjälpa till med att eliminera slöserier genom ständiga förbättringar Ständiga förbättringar Havet av inventarier/lager Material Brist Kommunikation Omarbete Leta efter material Ordning och reda Obalance Konstructions problem Vänta på traverse Ställtid

Modellinan före:

90% mindre material vid linan= mindre trucktrafik Modellinan efter: BILDER: Enstycksflöde 90% mindre material vid linan= mindre trucktrafik Flexibel bemanning

FTT (First Time Through, felfri första gången) Resultat från modellinan Produktivitet Kapacitet (/skift) FTT (First Time Through, felfri första gången) Ledtid Före (March -06) 0.3 PPMH 35 st 65% (from w 32) 5 h Efter (veka 8-08) 0.64 PPMH 70 st 97,5% 1.5 h Förändring 113% ökning 100% 50% 70% minskning Ursprungligt mål 0.48 PPMH Prod mot kundbehov 90% 1 h

Timvis uppföljning av produktionen Vi använder utfallstavlor för att visualisera dagens takt samt att visa linans status timme för timme. Förlusterna dokumenteras via ett felkodssystem och sätts in i ett paretodiagram för att visualisera de största orsakerna till förluster. Dessa åtgärdas sedan via den standardiserade problemlösningsprocessen. Havet av inventarier/lager Material Brist Kommunikation Omarbete Leta efter material Ordning och reda Obalance Konstructions problem Vänta på traverse Ställtid

Flöde där det är möjligt Före: Efter: Havet av inventarier/lager Material Brist Kommunikation Omarbete Leta efter material Ordning och reda Obalance Konstructions problem Vänta på traverse Ställtid Kretskortstillverkning

Visualisering, viktigt i allt. Havet av inventarier/lager Material Brist Kommunikation Omarbete Leta efter material Ordning och reda Obalance Konstructions problem Vänta på traverse Ställtid

Utnyttja allas kreativitet ( Glöm inte det åttonde slöseriet)

Har ni hört den förut? Vi är inga japaner När är vi klara med Lean? Ska inte alla jobba med det här? Vi har inte tid med sån’t här trams Jamen det är ju sunt förnuft! Kommer vi att behöva bli robotar? Det går aldrig BOHICA; Bend over here it comes again Det här har vi gjort förut. Varför skulle det fungera den här gången? ”Det kommer snart att gå över” ”Men vi tillverkar ju inte bilar”…

Lärdomar Ledarskap är nyckeln Men allt är möjligt Det finns inga kurer eller snabba fix Enbart verktyg ger ingen kulturförändring Modellinan- att kunna se skapar tro Att veta vad som behövs är bara 5% av lösningen Gräset växer snabbt tillbaka Alla nivåer måste vara med Men allt är möjligt Ledarskap är nyckeln

FRÅGOR?