Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa www.nuoriyrittajyys.fi Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Team Team Affärsidé AffärsidéBrainstorming.
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Varför är det viktigt att mäta?
Kapitel 13, Likviditet.
Metodstöd.
Allmänna och privata möten
Solanderskolan presenterar
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa UF Ett år som företagare.
Tio handfasta argument
Affärsidé Öppna en klädaffär och sälja underkläder från Victorias Secret och t-shirts från olika märken som inte säljs i Varberg. Vi hade även tänkt att.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
FMN, MAJ BRA ATT VETA OM Budgivning vid försäljning av fastigheter, tomträtter och bostadsrätter som förmedlas av fastighetsmäklare Vid köp av fastighet,
SAMHÄLLSEKONOMI.
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Grundkurs i marknadsföring
Intervju inför ViV-projektet.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Entreprenörskap och företagande 100 p
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Konferens och evenemang
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Reseproduktion och försäljning
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Olika typer av ledarskap
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring och försäljning
Marknadsföring av Projekt X
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Kap 10 Marknad för turism •
K15 För 1 Bokföring o balans
Kapitel 15 Budgeten.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Personligt brev.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Sälja en produkt eller tjänst
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 2. och 3. – Teamen, brainstorming och rådgivaren.
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vilka vi är Northwind Traders
Presentationens avskrift:

Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare

Val av affärsidé • Företagets affärsidé och UF-företagarna väljs tillsammans. • Företagets alla medlemmar måste vara överens om företagsidén som väljs. • Efter branstormingen borde idéerna redan vara genomtänkta. 2

Verksamhet Välj något av följande sätt: 1.Röstning bland UF-teamen 2.Var och en väljer själv sitt företags utgående från idé 3.Läraren delar upp grupperna. (bästa sättet beror på idéerna) 3

Företagets personal • Varje företag måste ha minst verkställande direktör och ekonomiansvarig samt en rådgivare från företagsvärlden. • I UF-företag är gransdragningen mellan arbetsuppgifter inte tydliga, utan var och en gör flera olika saker. • Härnäst presenteras uppgifter som finns i riktiga företag. 4

Verkställande (VD) direktör • Leder verksamheten (VD:s ska alltså ha en helhetsbild av vad som händer i företaget). • Drar upp affärsverksamhetsplanen tillsammans med den övriga ledningen. • Sätter verksamhetsmål och drar upp handlingsplaner. • Skapar en bra vi-kännsla inne i företaget. • Ser till att man kommer till avslut (likvidationsprocessen) på ett rätt sätt och att årsredovisningen skickas till Ung Företagsamhet rf. • Känner till reglerna för UF-företag. 5

Verkställande direktör (fortsättning) • Informerar aktieägarna om företagets utveckling. • Håller kontakt med bl.a. rådgivare och vid behov med UF- byrån. • VD:s dagliga uppgifter omfattar beslutsfattande och konfliktlösning. Går igenom alla idéer och lösningsmodeller. 6

Sekreterare • Håller ordning och reda på företagets viktiga dokument och post (egen mapp där dokumenten förvaras). • Skickar möteskallelser och föredragningslistor före varje styrelsemöte. • Protokollför styrelsemöten. • Ansvarar för aktiekatalogen. • Ser för sin del till att UF-företaget följer lagar och förordningar. • Förtrogen med innehållet i bolagsordningen. • Sköter företagets kommunikation (Telefon, brev). 7

Ekonomiansvarig Sköter ekonomin och gör följande saker: 1. MEDDELANDEN OCH RAPPORTER • etableringsanmälan • nedläggningsanmälan 2. KALKYLERING • budget • pris-/produktkalkylering • resultat- och balansräkning för delårsrapporten • resultat- och balansräkning etc. för verksamhetsberättelsen 8

Ekonomiansvarig 3. SKÖTA TILLGÅNGAR • har hand om företagets pengar • ansvarar för kassa och bankkonto • Samlar in eventuella registreringsavgifter och skickar dem vidare till läraren 4. BOKFÖRING • kvitton från köp och försäljning (verifikat) • bokföring • bokslut 9

Produktions/betjäningsansvarig • Ansvarar för produktionen. • Sätter upp produktionsmål. • Tar reda på varifrån företaget kan köpa material eller tjänster för produkterna. Ber vid behov om erbjudanden från företag (t.ex. material och tryck) • Ansvarar för att man levererar rätt antal produkter och att de inte är skadade. • För lagerbok. 10

Marknadsföringsansvarig • Bör huvudansvaret för marknadsföringen. • Analyserar kundernas önskemål (efterfrågan), målgrupp, konkurrent-analys, marknadsanalys. • Föreslår marknadsföringsåtgärder. 11

Säljchef • Bär huvudansvaret för försäljning. • Sätter upp försäljningsmål. • För försäljnings- och lagerbok. • Organiserar, utbildar och motiverar säljarna • Tar fram och presenterar försäljningsstatistik. 12

Personalchef • Föreslår om arbetsdelning. • Bokför arbetstimmar. • Ser över personalen. • Ordnar personalutbildningar. • Rekreationsaktiviteter för personalen. 13

Mitt UF-företag 1.Fundera över vilka uppgifter som är viktiga för er och till vilka uppgifter ni vill utnämna egna ansvarspersoner. 2.Företaget ska ha VD och ekonomiansvarig. 14

Rådgivare • Rådgivare skaffas från arbetslivet. • De är inte medlemmar i UF-förretaget och de har inte heller beslutsmakt. • Hjälper UF-företagarna med sina kunskaper och erfarenheter. • En bra rådgivare är av avgörande vikt för att UF-företaget ska få en verklig bild av föratagsverksamhet. • Fundera över vem som skulle kunna vara er rådgivare och ta kontakt med henne/honom! 15

Lärarna • Lärarens roll som stödperson i företaget är viktig. • Lärarna är inte medlemmar i UF-företagen och de har därför inte heller någon formell beslutsmakt. • Lärarna och skolan kan dock sätta upp regler och begränsningar som företagen måste följa i skolan ifråga. • Reglerna kan exempelvis vara restriktioner avseende deltagande i olika aktiviteter, nyttjande av skolans lokaler eller genomförda idéer. 16