Södertälje 2014-03-17 Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Tillgänglighetskonferens Örebro
BILD
Föräldramöte 12 september 2011
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Roger i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
MBT i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
”Möjligheterna ligger i samspelet”
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Alla har inneboende.
ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
JOHANNA BJÖRK
Konsten att leda sig själv
Barnens behov i centrum
Barnet föds med förväntan att andra ska ta hand om dess reaktioner
Småbarn och anknytning
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Livskunskap för de allra yngsta
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Anknytningsteori och barns utveckling
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Anknytning och familjehemsföräldraskap.
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kommunikation och samspel
Sexologi för KY Kvalificerad vård och omsorg inriktning geriatrik alternativt funktionshinder Margit Leist Hagström
Effektivisera med ökad kvalitet
ICDP/Vägledande samspel
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Mentaliseringsbaserat ledarskap inom dagvård och förskola
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Viktiga teoretiker för den psykosociala utvecklingen
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
En arena för lek och kompisskap
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Sjuka barn – vad behöver barn och föräldrar?
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Social hållbarhet med siktet inställt på de tidiga åren
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
KONFLIKTER.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Självkänsla.
”Förskolebarnens röst”
Mentaliseringsbaserad terapi
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Södertälje 2014-03-17 Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare

Vilka glasögon tittar vi med ? Hur påverkar vårt eget anknytningsmönster det vi ser och upplever? Som Barnsekreterare och Familjehemssekreterare

Kort Definition Intersubjektivitet–känslan av att kunna dela en upplevelse, ”the sharing of lived experience of two (or more) people” Mentalisering-Att förstå att andras tankar och känslor kan skilja sig från ens egna och att göra egna och andras handlingar begripliga utifrån bakomliggande mentala avsikter som önskningar, känslor och föreställningar.

Mentalisering I föräldraskapet handlar mentalisering om att kunna ta barnets perspektiv – att intressera sig för barnets inre värld på ett sätt som barnet uppfattar. ( jfr ”följa initiativ” ) Men! Vi kan aldrig veta vad som rör sig i en annans sinne! Att i samspel ”lära” barnet att barnets tankar och känslor kan skilja sig från andras och att egna och andras handlingar är begripliga utifrån önskningar, känslor och föreställningar.

Trygg bas, säker hamn

Att bli avvisad vad betyder det för oss ? Trygg anknytning Otrygg anknytning men organiserad: Ambivalent anknytning/ oförutsägbart lyhört Undvikande anknytning/tar hand om mina behov själv Desorganiserad anknytning/den jag är anknuten till är jag mest rädd för. Ambivalent .barnet hämmas I sin utvforskning av världen o inte heller lär sig att bemästra den, ångest o social fobi, Undvikande anknytning, beteedeproblem, framförallt aggressivt beteende. Risk att barnet tänker o tolkar samspelet som negativt. Depressioner,brister I känsomässig självreglering.

Stress “ Kids in stress create in adults their feelings and, if not trained, the adults will mirror their behavior.” (Long & Fecser,2000) Ex still faces

Teorier som kartor i vår strävan att erbjuda barn adekvat utvecklingsstöd Affektteori erbjuder ett perspektiv på det allra mest grundläggande i vårt varande, förmåga att reglera våra affekter, att bli medvetna om våra känslor och koppla våra emotioner till olika situationer. Finns samband mellan anknytningsteorin och affektteorin- starka positiva affekter som glädje, intresse, nyfikenhet, stärker anknytningen. Affekterna driver på anknytningen

Föräldraförmåga Grundläggande vårdaspekter Trygghetsaspekter Känslomässig värme Empatisk förmåga Stimulans Gränssättning och vägledning Stabilitet och förutsägbarhet Intellektuell förmåga att tillgodose barnets behov nu och framöver.

Barnets förmåga Tar barnet initiativ till att vara i samspel och sätter ord till sina egna initiativ Får barnet bekräftelse av den vuxne och kan barnet ta emot det och känna sig viktig, självkänslan Bildas det en turtagning med rytm, tempo och paus anpassat för barnet, så barnets fantasi utvecklas Kan barnet uttrycka känslor

Barnets förmåga Kan barnet se andras initiativ, titta. Absorbera information Uppfatta icke verbala signaler Kan barnet ge och ta från andra Kan barnet hantera problem o frustrationer Har barnet kul när de leker med andra barn