Owe Andersson Mekonomen AB Daglig leder og konsernsjef.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Förutsättningar försäljning av sedelproduktion i Tumba Bruk
FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
1. Varför finns det pengar?
© Thorvald Freiholtz Torskspecial Torskbestånd Fångst per båt A:s vinst Antal båtar A R Fiskaren A fiskar torsk. Varje gång han går ut med sin båt så fångar.
MELLANKRIGSTIDEN.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Enhetschef Fastighetsutveckling
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Nytt avtal - AB, Allmänna bestämmelser med SKL / Pacta
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Föreläsning nr 2 röd kurs
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Page 1 © Inter IKEA Systems B.V Hej!. Page 2 © Inter IKEA Systems B.V :
Prismodell och samverkansavtal
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Levnadsvillkor och resursfördelning
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
SAMHÄLLSEKONOMI.
Menigo ”Vår kunskap — din framgång”
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Dyraste traktorn står i garaget!
Kapitel 11 Prissättning.
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Fjärde järnvägspaketet
Råmarkvärdering.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Konsumenttjänstlagen
Affärsidé - företagets vägvisare
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Ersättningsmodell och pris 2015
Den ljusnande framtid är vård
marknadsförarens verktygslåda
Industritekniska programmet!
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Fakta om undersökningen
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Innovationsperiod för Arbesko. Företaget utvecklar mängder av tekniska innovationer som på olika sätt märks i deras skor. Först i Europa med.
Val av transport till resmålet.
Stockholm 11 december 2008 Mobilising Private Sector Action Rolf Nordqvist.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Gaming.com For all your gaming needs.. Idén bakom Gaming.com är att samla allt en gamer behöver under samma tak. I webbshopen skulle det säljas allting.
Öppenhet – från vision till verklighet. E-tjänst barnomsorg Bakgrund Ett av Sambruks första projekt Volym E-tjänst Rätt i tiden Stark inlåsning Oligopolmarknad.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Högre brödpris gör att antalet bagerier nu ökar för första gången på decennier. Sveriges bagare och konditorer Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi.
Hur ska vi transportera?
Sveriges bagare och konditorer
Information på Uppföljningsmöte
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Sveriges bagare och konditorer
Information på Uppföljningsmöte
Export och import.
Presentationens avskrift:

Owe Andersson Mekonomen AB Daglig leder og konsernsjef

Utfordringer,trusler og muligheter for ettermarkedet og reservdelsbransjen i årene fremover Mitt upplägg: Först definiera några begrepp Beskriva faktorer som driver utvecklingen Avslutningsvis besvara frågan i rubriken

Ettermarkedet Verkstäder som mot ersättning demonterar förbrukade reservdelar och monterar nya delar Riksgrossister som importerar reservdelar och distribuerar till Lokala grossister (bildelsbutiker) som köper, lagerhåller och distribuerar reservdelar till verkstäder

Ettermarkedet Verkstäder som mot ersättning demonterar förbrukade reservdelar och monterar nya delar Riksgrossister som importerar reservdelar och distribuerar till Lokala grossister (bildelsbutiker) som köper, lagerhåller och distribuerar reservdelar till verkstäder Reservdelsbransjen

Märkeshandel Per definition fram till september 2002… Återförsäljare av nya bilar från en generalagent, oftast av ett märke Märkesverkstad som servar bilar av samma märke Lokal grossistverksamhet för reservdelar av samma märke

Oberoende verkstad Märkesoberoende, fri verkstad som servar flera bilmärken, icke beroende av någon generalagent

Nya EU regler

Märkeshandelns monopol På begäran av främst Frankrike och Tyskland infördes konkurrensfördelar för bilindustrin/märkeshandeln 1985 Undantag från EU´s mål för mångfald och fri konkurrens Avtalet löpte ut september 2002 Bilindustrin/märkeshandeln gavs ett år för anpassning Nya regler gäller från oktober 2003

Märkeshandelns tre olika verksamhetsled 1) Bilproducent bygger bil med komponenter till nästan 80 procent köpta från externa bildelstillverkare 2) Nationell importör kallas generalagent, GA 3) Bilhandeln utgör detaljistledet

Monopol ersatt med marknadsmässiga regler ”Paradimskifte” Bilindustrins hela eftermarknad har gynnats av monopolet men är nu konkurrensutsatt Bilindustrins reservdelshandel konkurrensutsätts Behov av nationella generalagenter ifrågasätts Möjligheter för privatägda märkeshandlare som agerar Privatägda märkeshandlare som inte agerar köps upp eller riskerar nedläggning

Nya EU regler med bland annat… Märkesverkstäder får köpa reservdelar från andra än GA Oberoende verkstäder får serva nya bilar med nybilsgaranti Oberoende verkstäder har tillgång till samma tekniska information och utrustning som tidigare förbehölls märkesverkstäder Oberoende verkstäder har rätt bli auktoriserad när bilproducentens krav uppfylls Krav på återförsäljare av nya bilar att driva egen verkstad upphört Återförsäljare av nya bilar kan sälja och serva fler bilmärken

Märkeshandeln inte längre ensamma om original Originaldelar definierades tidigare utifrån bilindustrins distributionssystem EU konstaterade att delar identiska med originaldelar också distribueras genom andra system Nytt kvalitetsbegrepp ”originalreservdel” för delar bildelstillverkaren säljer till bilindustrin och fria handeln

Effekten av nya EU regler Lagarna trädde ikraft oktober 2003 Sen och bristfällig information från Generalagent till Märkeshandlare (Sverige) Bransjens aktörer fick kännedom om nya regler under 2004 Medvetandet har börjat växa och förändringarna blir alltmer uppenbara

Övervägt att bli auktoriserad för ett eller flera nya märken Bilåterförsäljare Märkesverkstad Ja, har adderat ett eller flera märken 15% 16% Sweden Denmark Norway Ja, har adderat ett eller flera märken 13% 15% 9% Sweden Denmark Norway 28% 38% 27% Sweden Denmark Norway 32% 38% 27% Sweden Denmark Norway Ja, men har ännu inte beslutat Ja, men har ännu inte beslutat Nej, har beslutat att inte addera fler märken 33% 38% Sweden Denmark Norway Nej, har beslutat att inte addera fler märken 42% 33% 43% Sweden Denmark Norway Source: Exido

Oberoende aktör som Mekonomen Norge gynnas av nya regler

Mekonomen Norge

Faktorer som driver utvecklingen

Debiterbar tid i verkstaden mer värd än rabatten på reservdelar Bruttoförtjänst utgörs av debiterad tid och rabatt på delar Av verkstadens bruttoförtjänst kommer ca 90 procent från debiterad tid ”10 procent extra rabatt motsvarar 22 minuter” ”Övernattande bilar” ger debiterbar tid första och sista timmen God planering avgörande

Verkstad med fler mekaniker ger bättre lönsamhet Bilar alltmer komplexa med avancerad elektronik Kräver kostsam utrustning för service Fortlöpande utbildning av mekaniker Krav från kommun att miljölagar efterlevs Ökar investering och kostnad att driva verkstad Fler mekaniker erfordras för att räkna hem investeringen Få mans verkstäder får svårt att hävda sig

Konkurrensparameter för verkstaden: Att bilägaren får tillbaka bilen samma dag Bilen lämnas på morgonen och önskas klar till kvällen Reservdelsbehovet framgår när bilen finns i verkstaden Erforderliga reservdelar måsta levereras snabbt Kräver lokal grossist med brett sortiment i lager Effektiv bakomliggande logistik avgörande Snabb leverans viktigare än högsta rabatt Logistik konkurrensparameter för reservdelsbransjen

Verkstäder kräver högre leveransservice från lokala grossisten Bilar alltmer komplexa med avancerad elektronik Alltfler modeller och drivlinor inom samma bilmärke ökar antalet artiklar och kostnader, inte omsättningen Beställda delar måste finns på lager lokalt med snabb distribution, avgörande för antalet debiterbara timmar God logistik med hög leveransservice allt viktigare konkurrensparameter för grossisten

Verkstäder måste ta betalt för sitt yrkeskunnandet Ökade kostnader för grossisten kan inte alltid täckas av högre cirka priser Grossisten måste få ökad andel av värde kedjan Verkstadens rabatt minskar ”10 procent rabatt motsvarar 18 minuter debiterbar tid” Hög leveransservice ger mer debiterbar tid och väger upp Oberoende verkstäder har ofta för låga timpriser jämfört märkesverkstäder

Märkeshandeln tjänar sina pengar i verkstaden Av märkeshandelns omsättning utgör bilar ca 65 procent och eftermarknad 35 procent Rörelsemarginalen för märkeshandeln i Sverige har legat mellan 0,9 och 1,5 procent Förtjänsten kommer från eftermarknaden, i huvudsak verkstaden

Fråga att besvara: Utfordringer,trusler og muligheter for Oberoende verkstäder Märkesverkstäder Reservdelsbransjen

Utfordringer för oberoende verkstäder, märkesverkstäder och reservdelsbransjen Nya EU regler, märkeshandelns monopol borta, det mesta kommer att förändras Du måste förändra, helst snabbare än konkurrenterna

Trusler för oberoende verkstäder Verkstäder som inte utbildar mekaniker och utrustar verkstaden för att klara nyare bilar kan förlora kunder Få mans verkstäder som inte utökar antalet mekaniker får inte råd att utbilda och utrusta

Trusler för märkesverkstäder Märkesverkstäder som inte arbetar med fler märken kan förlora omsättning

Trusler för reservdelsbransjen Grossistens kostnader ökar när fler artiklar inom varje produktgrupp men oförändrad omsättning Verkstäder kräver ökad utbildning och teknisk support Vågar grossisten inte ta betalt för detta får han inte råd att ge erforderlig leveransservice till verkstadskunderna Grossisten förlorar kunder trots högsta rabatten

Muligheter för oberoende verkstäder Bilägare kan serva bilen med nybilsgaranti på oberoende verkstad Till lägre kostnad jämfört märkeshandeln Bilägare har idag inte denna vetskap Kan anpassa tim priset närmre märkeshandeln Få nya kunder som kan betala bättre timpriser

Muligheter för märkesverkstaden Arbeta med fler märken och öka omsättningen Kan köpa originalreservdelar från oberoende grossist Bättre leveransgrad ökar debiterbar tid Märkesverkstäder har idag denna vetskap men vågar inte stöta sig med generalagenten från vilken 65 procent av försäljningen kommer

Muligheter för reservdelsbransjen Inse att verkstadskundens förtjänst kommer från debiterbar tid Erbjuda byns bästa leveransservice Uppdatera sortimentet med delar till nya bilar Ge avancerad teknisk support och utbildning Erbjud marknadsföring som positionerar oberoende verkstadskunder på samma nivå som märkesverkstäder Sammantaget ger detta verkstaden fler debiterbara timmar med högre timpris vilket ger bättre lönsamhet än den allra högsta rabatten

Muligheter för ettermarkedet og reservdelsbransjen Fler debiterbara timmar och bättre betalt per timme är bra för hela den oberoende eftermarknaden