Sundsvall den 25/9 2012 Kommuner i Västernorrland och Hälsingland Välkomna till nätverksmöte inom Språk, läs och skriv.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Statistikbilder för september I nskrivna arbetslösa i september 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Välkomna till utbildningsdagar om ANDT!
Förskola – lärande och yrkesprofession
En reviderad läroplan för förskolan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hej och välkomna!.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Folktandvården Norrland
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Statistikbilder för november Inskrivna öppet arbetslösa och deltagare i program med aktivitetsstöd i november 2011 som andel (%) av den registerbaserade.
Statistikbilder för januari BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,7 – 9,7 % 1 = –
Statistikbilder för februari BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,7 – 9,7 % 1 =
Statistikbilder för april BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,3 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,2 – 9,2 % 1 = – 7,1.
Statistikbilder för maj Källa: Arbetsförmedlingen Totalt inskrivna arbetslösa i maj 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
Statistikbilder för mars Källa: Arbetsförmedlingen AB BD Y AC Z X W S T U D C O E F H G I K M N = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet.
Statistikbilder för augusti Källa: Arbetsförmedlingen Inskrivna arbetslösa i augusti 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
Statistikbilder för november Källa: Arbetsförmedlingen Totalt inskrivna arbetslösa i november 2012 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Statistikbilder för december Totalt inskrivna arbetslösa i december 2012 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Nätverk för lärare i NO/Teknik i grundskolan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Hur kan vi förstå begreppet?
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Statistikbilder för augusti Källa: Arbetsförmedlingen Inskrivna arbetslösa i augusti 2015 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Skolutveckling tillsammans, Topp
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Revidering av Regionala Utvecklingsstrategin (RUS)
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Presentationens avskrift:

Sundsvall den 25/ Kommuner i Västernorrland och Hälsingland Välkomna till nätverksmöte inom Språk, läs och skriv.

Program. •Presentationsrunda •Föreläsning ”Där läsning och skrivning frodas”, Ulla Damber. •Bakgrunden till etablerande av nätverk, NCS och RUN •Tre steg för en läs- och skrivutvecklare (ett material från NSC). •Principer för nätverksarbete (ett material från NSC). •Hur kan ett samarbete i nätverk gynna utveckling i egen enhet? Exempel nationella satsningar. •Kommande möten. •Övriga frågor

Nätverk inom språk, läs och skriv. Från nationell till kommunal nivå. Nätverk Norrbotten Nätverk V.Götaland Nätverk Södermanland Nätverk Värmland Nätverk Småland Nätverk Stockholm Nätverk Jämtland, Västerbotten/ Hälsingland Ett antal grannkommuners läs och skrivutvecklare ingår i nätverken, som i sin tur har nätverk med ett antal skolor och pedagoger. Nätverk Göteborg Skolverket, NCS. Erica Jonvallen, undervisningsråd

NCS utsåg kontaktpersoner för varje nätverk. Kontaktpersonens ansvar är: Samordna möten - tid,plats och innehåll. Dokumentation av nätverkets aktiviteter och beslut. Kontinuerligt hålla kontakt med NCS och kommunerna. Vara nätverkets processledare. (NCS hemsida, ”Utvecklare bygger nätverk”).

Nätverk inom språk, läs och skriv, länsnivå. Skolverket, NCS. Erica Jondalen, undervisningsråd Mittuniversitetet, RUN Monica Karlsson, koordinator Nätverk Jämtland Birgitta Melin Berg Östersund Bräcke Krokom Åre Strömsund Nätverk Västernorrland och Hälsingland Birgitta Melin …sedan september 2010 Sundsvall Söderhamn Härnösand Hudiksvall Sollefteå Ånge Timrå Nordanstig Kramfors Ljusdal … sedan november 2011 Härjedalen Ragunda (ej med än)

Nätverk inom språk, läs och skriv kommunal nivå •(Ett exempel från Östersunds kommun, Birgitta Melin) Kommunal läs och skrivutvecklare Språkpiloter vid kommunens förskolor och ämnesansvariga i svenska vid kommunens alla grundskolor

Nätverkens funktion och innehåll •Bidra till uppbyggnad och utveckling av nätverk inom språk, läs och skriv på lokal, regional och nationell nivå. •Ge möjlighet till erfarenhetsutbyte kring utvecklingsarbete i svenska på skol-, skolområdes-, kommunal och regional nivå. •Visa på verktyg hur lokalt utvecklingsarbete i svenska kan planeras, genomföras och utvärderas. •Lyfta fram relevant forskning och aktuella utvecklingsarbeten inom lärande och undervisning i svenska samt inom skolutveckling.

Matematikutvecklare – stödmaterial vid planering av uppdraget Skolverket. Matematikutvecklare – stödmaterial vid planering av uppdraget En sådant stödmaterial håller på att utarbetas för läs- och skrivutvecklare. Skolverket, NCS

NCS Seminarieserie 2009 / 2010 Syfte: •att öka kvaliteten inom språk-, läs- och skrivutveckling genom nätverksbyggande och kompetensutveckling bland de kommunala språkutvecklarna….. •tillgodose kommuners olika förutsättningar och behov genom att erbjuda de kommunala språk-, läs- och skrivutvecklarna tre alternativ: steg ett, steg två och steg tre…. (NCS hemsida, syfte med satsningen).

NCS Seminarieserie Steg 1 NCS: En introduktion för kommunala språk-, läs- och skrivutvecklare. Vad säger styrdokument och forskning i ämnesfältet? I nätverket: •Förutsättningar för läs och skrivutvecklaren att leda nätverk. •Vidga kunskaperna inom språk-, läs- och skrivområdet.

Steg 1 •Befattningsbeskrivning •Tid •Mandat •Vidga kunskapsområdet

NCS Seminarieserie Steg 2 NCS: Kommunala utvecklingsstrategier inom ämnesfältet språk-, läs- och skrivutveckling. I nätverket: •Reflektera över kommunernas strategiska förutsättningar för språk-, läs- och skrivutvecklingsarbete. •Organisera och systematisera språk-, läs- och skrivutvecklingen för att nå alla elever.

Steg 2 •Hur identifiera utvecklingsbehov? •Organisera förutsättningar för att ”nå ut” i förskolor och skolor. •Förankring av utvecklingsarbete.

NCS Seminarieserie Steg 3 NCS: •Utveckling av undervisning i förskola och grundskola inom språk-, läs- och skrivområdet. I nätverket: •Beskriva och reflektera över respektive praktik utifrån styrdokument och ämnesdidaktisk forskning. •Hur planera och genomföra ett utvecklingsarbete med lärare i deras praktiker.

Steg 3 •Hur relatera utvecklingsbehov till och ämnesdidaktisk forskning? •Leda processen i utvecklingsarbetet. •Uppföljning, utvärdering och resultat.

Mittuniversitetet,RUN, tillhandahåller forskare till nätverken. •Forskarhandledning i olika utvecklingsarbeten. •Fördjupning inom språk-,läs- och skrivområdet för nätverksdeltagare och pedagoger. •Handledning i aktionsforskningsprojekt.

Att ansvara för ett utvecklingsarbete. NCS. Steg1. Se till att förutsättningarna för dig som ämnesutvecklare är klara. •Tid •Mandat •Vidga kunskapsområdet Steg 2 Vilka behov/intresseområden finns att arbeta med? •Identifiera utvecklingsbehov? •Skapa organisatoriska strukturer för att kunna genomföra arbetet. tex. arbetslag/nätverk. •Förankring av utvecklingsarbeten. Steg 3 •Genomför förbättringsarbete/insatserna/ åtgärderna enligt planen. •Leda processen i utvecklingsarbetet. •Resultat. Har målet uppnåtts? Formulera ev. nya åtgärder.

Hur ser förutsättningarna i framtiden ut för nätverken i vår del av landet ? •RUN, Regionalt utvecklingsnätverk vid Mittuniversitetet ansvarar/stödjer dessa nätverk i första hand under en femårsperiod. •Forskningsanknytning inom ämnet möjliggörs/underlättas för nätverken genom RUNs huvudansvar. •NCS, nationellt centrum för språk, läs och skriv, har framgent en intention att stödja centrala läs- och skrivutvecklare. •Nätverk mellan kommuner möjliggör samarbete, delgivning och erfarenhetsspridning inom detta viktiga kunskapsområde. Samordning av vissa insatser möjliggörs. •Lgr-11 tydliggör att ett ämnesfokus i svenska blir nödvändigt. •Det finns många potentiella centrala läs- och skrivutvecklare med intresse, kunskap och erfarenhet.

Nätverk för lärande och utveckling. Möjligheter och syften. •Lärande •Spaning •Kontakter •Stöd •Påverkan •Samverkan •Kontinuitet •Övrigt

… ur kap.2 Nätverkets möjligheter •Deltagarna ska ha något gemensamt intresse/arbetsområde att utveckla •Deltagarna ska känna att de ”får ut något”/har nytta av medlemskapet i nätverket. •Man deltar på lika villkor. •Nätverket sätter tillsammans agendan

•Vad skulle jag behöva från detta nätverk/ vad skulle nätverket sätta i fokus för att jag i ännu större utsträckning ska kunna utveckla läs- och skrivuppdraget?