Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Betygsregistrering Grundskola Grundsärskola 2013
Advertisements

Viktiga delar från skolverket
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
BETYG GYMNASIESKOLAN.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Välkommen till Vikenskolan
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Klagshamns rektorsområde
BETYG I ÅRSKURS 6.
Välkomna till föräldramöte
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Borlänge 13 maj 2014.
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Nytt betygssystem.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
BETYG ÅRSKURS 6 ( - 9).
Välkomna till föräldramöte
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Den individuella utvecklingsplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Klagshamns rektorsområde
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Betyg årskurs 6.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Lite statistik och några förslag
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Begreppet undervisning
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Betygssättning på högskoleförberedande program i kursen svenska 3
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne ”Om eleven redan har fått betyg i ett ämne och sedan inte läser ämnet under en termin kan eleven i många fall behålla sitt tidigare betyg. Detta eftersom betygssättning ska bygga på de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen och betyg ska sättas utifrån de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven. Elevens betyg från tidigare termin kan fortfarande representera de kunskaper som eleven vid betygstillfället förväntas ha i ämnet. Vid slutet av årskurs 6 och slutet av årskurs 9 ska elevens kunskaper dock alltid ställas i direkt relation till de kunskapskrav som finns för dessa årskurser. En ”medflyttning” av tidigare betyg kan därmed endast göras om det tidigare betyget satts utifrån en bedömning av elevens kunskaper i direkt relation till dessa kunskapskrav. Till exempel kan en elevs betyg från höstterminen i årskurs 6 endast ”flyttas med” till vårterminen i årskurs 6 om elevens kunskaper redan vid den tidigare betygsättningen relaterades direkt till kunskapskraven för årskurs 6.”

Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne ”Hur ska skolan hantera betygssättning när eleverna inte läst ett ämne alls? Av regelverket följer att det endast är i följande fall som betyg inte ska sättas: - då underlag saknas på grund av elevs frånvaro, - då ett ämne inte läses på grund av att det är valbart eller alternativt till annat ämne, eller - vid anpassad studiegång Om eleverna ännu inte har fått någon undervisning i ett ämne när betyg ska sättas saknas underlag för betygssättning. Hur en sådan situation ska hanteras framgår inte av regelverket. ”

Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne ”Tillämpning Skolinspektionen tolkar bestämmelsen som att den endast avser de ämnen där eleven har haft undervisning i genom att eleven har inhämtat kunskaper som kan betygssättas. Att bedöma elevens kunskaper och sätta betyg i ett ämne trots att det saknas underlag för bedömningen är inte heller förenligt med övriga bestämmelser om betygsättning.     Det är huvudmannen som ansvarar för att eleven får undervisning i alla ämnen i enlighet med grundskolans timplan och läroplanens kunskapskrav. Huvudmannens rätt att själv organisera sin verksamhet innebär inte nödvändigtvis att eleven kommer att ha undervisning i alla ämnen i alla årskurser under sin tid i grundskolan.” 

Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne Inom samma stadium Olika stadier Föra över tidigare terminsbetyg Revidera tidigare terminsbetyg (om ny kunskap om elevens kunnande fåtts på annat sätt) Finns ej tidigare terminsbetyg så utgå från elevens skriftliga omdömen T.ex. i åk 7 där tidigare betyg saknas (i relation till aktuellt CI och k-krav) Upp till skolan/rektor Skolinspektionen kommer inte kritisera skolor som ej sätter betyg i åk där man ej haft undervisning Svårt rent tekniskt? Strider mot lagtext Undvika schablonbetyg E till alla Kommunicera på vilka grunder betygsättning (eller ej) grundas

Undantagsbestämmelser Meningen med de här bestämmelserna är inte att en elev med bristfälliga kunskaper i allmänhet i ett visst ämne ska kunna få ett godkänt betyg. Bestämmelserna är riktade mot de elever som har en funktionsnedsättning som direkt hindrar eleven från att nå enstaka delar av kunskapskraven. På grund av att funktionsnedsättningar kan se så olika ut går det inte att exakt definiera i vilka fall bestämmelsen är lämplig att använda eller vad enstaka delar av kunskapskraven innebär. Detta är något som måste diskuteras och avgöras lokalt. Om läraren bedömer att eleven har sådan funktionsnedsättning som bestämmelserna talar om så är det vid betygssättningen som man undantar de delar av kunskapskraven som är aktuella. Det är däremot inte meningen att eleven ska gå miste om undervisning på grund av sin funktionsnedsättning. Det bör också nämnas att tillfälliga svårigheter som orsakas av t.ex. sociala omständigheter, familjeförhållanden eller av att eleven kommer från ett annat land inte omfattas av de här bestämmelserna. Läs mer

Från Skolverket Bedömningsstöd Resultat från NP VT 2012 Bild Resultat från NP VT 2012 Högpresterande elever – Rapport Viktigt med icke-kognitiva kompetenser, exempelvis motivation, tro på egen förmåga och uthållighet. Se begåvning som till stor del inlärda förmågor, förmågor med stor utvecklingspotential och alltså i hög grad påverkningsbart. Mind-set (Carol Dweck)