I PROGRAMMET Laponiatjuottjudus / Laponiaförvaltningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Men det här är väl ingenting nytt?
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Om ursprungsfolk och stamfolk i självstyrande länder
Disposition - Hållbar utveckling
Föräldramöte 12 september 2011
Ulf P Andersson GMV
Beredningen för integration och mångfald
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Byggnadsnämndens beslut ( ) • ”att ge Stadsbyggnadskontoret i uppdrag att genom detaljplan pröva lämpligheten av att möjliggöra bostäder inom.
EN GEMENSAM EUROPEISK INTEGRATIONSPOLITIK – I SVERIGE?
Gal dat oahppa go stuorrola
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Ledning och förståelse
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
INFORMATÖRENS YRKESETIK
Kunskapskrav och matriser
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Delaktighet.
Den 19 augusti 2014 var Overflow day. Sverige ligger på 10:onde plats i världen. På nyheterna 30/9 fick vi höra att om alla förbrukar lika mycket som.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Samhällets ojämlikhet
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Personalpolitisk inriktning
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Synpunkter, klagomål och beröm
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Jaktetik Diskussionsmaterial
Välkomna till styrd helpdesk
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Sociologi Introduktion.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Hållbar utveckling.
Vad innebär regionbildningen?
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Presentationens avskrift:

I PROGRAMMET Laponiatjuottjudus / Laponiaförvaltningen v/ Michael Teilus, Åsa Nordin Jonsson, Gudrun Kuhmunen - Lokal forvaltningsorganisasjon, hvordan blir den organisert? Hva styrer oppbygging av organisasjonen? Hva vil de oppnå? Rammer for organisasjonen? Spørsmål og erfaringsutveksling

Att förvalta Laponia? På nytt sätt Som förut men med ny hatt

Om att göra på nytt sätt Några nedslag; Searvelatnja Konsensus Rádedibme Árbediehtu

Searvelatnja - teori Arena där alla kunde delta och hade tillgång till. Upplärning och kompetens blev praktiserat. Arbetsfördelning - förhållande till ålder, kunskap, genus. Arena för erfarenhetsutbyte, mötesplats för flera generationer. (Sara, Mihkal-Niillas. 2004) Arena where everyone could participate and had access to. Trained and skills were practiced. Division of labor - relation to age, knowledge, gender. Arena for experience, meeting place for several generations.

Searvelatnja – Laponiaprocessen ( i stadgarna) Skapa arena där alla kan delta, dit alla har tillgång till, Mötesplats för flera generationer, kulturer, språk och folk, Upplärning och kompetens blir praktiserat, Arbetsfördelning beroende på kunskap, erfarenheter, Arena för kunskaper, Arena för arbetsmoment, Create arena where everyone can participate, where everyone has access to, Meeting place for several generations, cultures, languages ​​and peoples, Trained and skills are practiced, Division of labor based on knowledge, experience, Arena of knowledge, Arena for operations,

Searvelatnja (stadgarna) 1 § Laponiatjuottjudus är en searvelatnja – en arena och mötesplats där erfarenhets- och kunskapsutbyte präglas av öppenhet och ömsesidighet. Arbetet med förvaltningen är en lärandeprocess, där basen är den gemensamma värdegrunden och konsensusmodellen. 1 § Laponiatjuottjudus is a searvelatnja - a forum and meeting place where experience and knowledge exchange is characterized by openness and reciprocity. Work management is a learning process, where the base is the shared values ​​and consensus model. ,

Rádeibme (sobbarstallan) – traditionell kunskap Traditionellt samiskt sätt att komma fram till och fatta beslut, en process där alla som har intresse kring en sak/företeelse samlas för samtal och förhandling mot gemensam ståndpunkt. Man använder den tid som behövs till att prata och lyssna på varandras argument. Tiden är en viktig tillgång och en resurs istället för en begränsning eftersom alla deltagare måste fås möjlighet att utveckla sin synpunkt och få sin stämma hörd. Det betyder inte att alla blir helt nöjda eller eniga, men samtalen har gett alla plats att framföra sin åsikt som vidare innebär att det man beslutat kan alla godta och leva med Fokus ligger på processen fram till beslut i syfte att få fram en enig/enhällig överenskommelse. Själva beslutet är enbart en bekräftelse på det som har överenskommits i en diskussion – rádedibme. Traditionally, the Sami way of getting up to make a decision, a process in which anyone who has interest in a thing / phenomenon gather for conversation and negotiation of joint position. It uses the time needed to talk and listen to each other's arguments. Time is an important asset and a resource instead of a limitation, since all participants must be obtained to develop their point of view and get their voice heard. It does not mean that everyone is completely satisfied or agree, but the talks have given all place to voice their opinion as further means that you decided could all accept and live with The focus is on the process leading to decisions in order to arrive at a consensus / agreement by unanimity. The decision itself is merely a confirmation of what has been agreed in a discussion - rádedibme. ,

Rádeibme (stadgar) 1 § Rådslag –en viktig arbetsmetod där också intressenter och andra erbjuds möjlighet att delta. 18 § Rádedibme – rådslag Är ett forum för ömsesidiga samtal och diskussioner om förvaltning av Laponia, Ska vara öppet för alla intresserade eller riktat till särskilda intressegrupper, Ska anordnas minst 2 tillfällen per år, 1 § Consultation-an important working there also stakeholders and others are offered the opportunity to participate. 18 § Rádedibme - counsels Is a forum for mutual talks and discussions on the management of Laponian Should be open to all interested or targeted to special interest groups; Shall be conducted at least two times per year, ,

Beslutsform - Konsensus (vilja till) enighet mellan parter (med motsatta intressen). söker nå fram till saker inte genom polarisering utan genom att sträva efter att bygga samförstånd och ta hänsyn till allas åsikter, för att hitta en lösning som alla kan acceptera. innebär att den beslutande gruppen resonerat sig fram till en lösning där alla är överens och som alla kan stå för. Beslutet behöver inte vara enhälligt och alla måste inte tycka om beslutet. Alla måste dock känna att deras åsikter framförts/vädrats och alla måste kunna leva med och acceptera beslutet. överenskommelse inom en grupp människor. (want to) agreement between the parties (with opposing interests). seeking to reach things not through polarization but by striving to build consensus and take into account everyone's opinions, to find a solution that everyone can accept. means that the decision-making group reasoning to arrive at a solution where everyone agrees and that everyone can support. The decision need not be unanimous and everyone has to dislike it. All must feel that their opinions forward / aired and everyone must be able to live with and accept the decision. agreement within a group of people. , ,

Konsensus - § 12 Partsrådets arbete och diskussioner ska genomföras så att beslut kan fattas i konsensus. § 17 Styrelsens arbete och diskussioner ska genomföras så att beslut kan fattas i konsensus. § 12 Part of the Council's work and discussions should be conducted so that decisions can be made in consensus. § 17 The work and discussions should be conducted so that decisions can be made in consensus.

Àrbediehtu Laponiatjuottjudus natur- och kultursyn vilar på ett förhållningssätt till landskapet där världs­arvet ses som en helhet. De människor som lever och verkar i Laponia har kunskap och erfarenheter som förvaltningen inte kan vara utan. Àrbediehtu – samisk traditionell kunskap - har en självklar plats i förvaltningen.

FN: s konventionen om biologisk mångfald, artikel 8j De undertecknande parterna bör: respektera, bevara och bibehålla kunskaper, innovationer och sedvänjor hos ursprungliga och lokala samhällen med traditionella livssätt som är relevanta för bevarandet och det hållbara nyttjandet av biologisk mångfald, och främja en bredare tillämpning av dessa, med godkännande och deltagande av innehavarna av sådana kunskaper, innovationer och sedvänjor, samt att främja rättvis fördelning av nyttan som uppkommer vid utnyttjandet av sådana kunskaper, innovationer och sedvänjor.

Traditionell kunskap består av såväl kunskap, know-how sedvänjor som uppfattningar som hjälper människan i sin interaktion med den omgivande naturen. Den är kunnande inom jordbruk, djurskötsel, jakt, fiske, insamling av nyttigheter, bekämpning av sjukdom och skada, namngivning och förklaringar till naturfenomen samt olika strategier för att överleva och forma sin omgivning. Till skillnad från vetenskapen så förekommer det inte inom traditionell kunskap motsatsförhållande mellan det jordnära och det andliga, det empiriska och objektiva och det heliga och intuitiva. (Tunon, Håkan. 2004) Traditionell kunskap

Förvalta de olika dimensionerna i Laponia

Materiella dimensionen Det som ögat kan skåda; skogar, fjäll, myrar, boplatser, vandrings-leder, flyttleder mm (Tjuottjudusplána s 17)

Sociala dimensionen Fasta relationer mellan människor som lever och rör sig i Laponia samt till människor i omvärlden. (Tjuottjudusplána s 17)

Mentala dimensionen Omfattar föreställningar, kunskaper, attityder och värderingar. (Tjuottjudusplána s 17)