Bemötande och viljan att göra rätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Om människosyn och etik
Att identifiera och utveckla ledare
A survey with a focus on periodontology.
”Om ni fortsätter vara så bra flyttar vi tillbaka till Stockholm…”
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Presentation på Socialförsäkringsforskningens dag Malin Junestav• Sida 1 Presentation på Socialförsäkringsforskningens dag Den 25 oktober 2012 Förtroende,
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Skatteverkets större insatser 2014
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Problemsnack eller bygga lösningar.
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BYGGBRANSCHEN I SAMVERKAN
”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg.
”Varför betalar man svart?”
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
SET Social Emotionell Träning
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
14 punkter för ett rättvist och jämlikt Västra Götaland Valmanifest Socialdemokraterna i Västra Götalandsregionen.
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
KOMMUNLEDNINGSKONTORET Komet för föräldrar Ljungby 2008.
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Kollektivtrafikbarometern 2013
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Mål- och resultatstyrning
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
© Synovate Ungas attityder till rökning
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Att argumentera för miljörådgivning Introduktionskurs Uppsala september 2014.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Verksamhetsidé Ung Företagsamhet arbetar, genom utbildningskoncept för skolan, för att Sverige ska få fler företagare och företagsamma medborgare. stimulerar.
Strategi, kundmötet m.m. Mats Löventeg.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Nätverk Ungdomsdialog enkätresultat 11 juni 2009.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Demokrati och diktatur
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
PrioriteringsCentrum - Nationellt kunskapscentrum för prioritering inom vård och omsorg. Det interna förtroendet (politiker och verksamhet) Peter Garpenby.
HEJ!.
Ungdomsbarometern 2006 Jakobstad Sami Myllyniemi.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Blodsmitta Anette Forsberg Sjuksköterska
Vision Västra Götaland det goda livet - ur ett medborgarperspektiv
Kollektivtrafikbarometern 2014
Etik och ledarskap.
Vad skiljer partierna åt?
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Tiggarna på våra gator – hur ska vi förhålla oss?
1800-talet.
Barn och stress.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Presentationens avskrift:

Bemötande och viljan att göra rätt Lennart Wittberg Tillsynsforum 14 maj 2014

Skatteverkets inriktning Ett samhälle där alla vill göra rätt för sig Vi vårdar viljan att göra rätt Vi förtjänar medborgarnas och företagens förtroende Vi arbetar för att alla betalar rätt skatt Vi gör det enklare och smidigare för alla Ulrika Offensiva Pålitliga Hjälpsamma 2

Förtroendet

Edelman Trust Barometer 2008

Faktorer som påverkar viljan att göra rätt Bemötande Skapar legitimitet Förtroende Rättvisa Viljan att göra rätt Andra faktorer Andra faktorer Andra faktorer

Varför ökar förtroendet efter en kontroll? 6

Proceduriell rättvisa = hur det går till när beslut fattas Handläggning Beslut Om vi lyssnar och visar respekt… …kommer beslutet att accepteras

Anledningar till att tjata om detta Människor vill ha rättvisa, inte nödvändigtvis största möjliga nytta för sig själva Proceduriell rättvisa visar om beslutsfattaren går att lita på Proceduriell rättvisa påverkar synen på hur rättvist själva utfallet är Det är upplevda procedurer som räknas (Utfallet måste också vara sakligt sett korrekt – men poängen är att det inte är tillräckligt)

Medborgaren möter tre olika attityder C Okänslig Överlägsen Utövar makt Anklagande Korrekt Seriös Regelstyrd Rättvis Hjälpsam Empatisk Lyhörd Samarbetande De flesta fuskar Likgiltig De flesta vill göra rätt

Medborgaren möter tre olika attityder C Okänslig Överlägsen Utövar makt Anklagande Korrekt Seriös Regelstyrd Rättvis Hjälpsam Empatisk Lyhörd Samarbetande Negativ effekt på förtroendet Negativ effekt på förtroendet Positiv effekt på förtroendet

Milstolpar bemötandearbetet 2004: undersökning om våra attityder och utbildning om bemötande 2006: mål om bemötande och förtroende 2007: småföretagarundersökning med filmade intervjuer 2010: ny utbildning i bemötande Bemötandefrågor genomsyrar allt vi gör, t ex utbildningar och lönesättning. Det är inte något vid sidan om ordinarie verksamhet.

Gillis Herliz ”Man får aldrig förledas tro att förmågan att kommunicera och möta människor skulle handla om att lära sig en teknik. Förmågan att kommunicera och möta människor handlar i grund och botten om vilken människosyn jag har.”

Självinsikt

Små åtgärder kan få stor effekt

Hur vi har jobbat med vår kulturförändring Uthålligt under lång tid Inga konsulter! Fokus på synsätt, inte på verktyg eller modeller Inga detaljerade instruktioner – skapat insikter istället En del av vanlig verksamhet, inte vid sidan om

Tack Vår vision: Ett samhälle där alla vill göra rätt för sig