Middlefart mars Gudrun Svensson, Linnéuniversitet , Växjö

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Elsa Beskow.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Äventyr i sjumilaskogen
Om de nationella proven i år 3 av Bettan Källgren
Sagan om den hungriga vargen

Talföljder formler och summor
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Jenny Nyström.
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Sagan om björnen.
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Formellt, skarpt och snyggt
Det va en gång en fotboll spelare som hete Anton. Anton va väldans bästa fotbolls spelare han dribblade av hela Ajax han spelaren spelade i real Madrid.
En övning i att formulera sig matematiskt
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Vill du lära dig kort division?
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Varje dag försvinner flera personer…
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Grundläggande programmering
Vi som genomfört denna Learning study är:
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Historien om Grekland.
Ett arbetsområde om poesi
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Vi undersöker kraft och rörelse
Av Murwet och Sandra. Det var en gång en planet som hette Mars. Han hittade flera planeter.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Är du 40-, 50-, 60- eller 70-talets barn......??? Hur har du KUNNAT överleva?
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Läroplansträff fritidshem
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Välkomna till klass 3!.
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Två killar är med om ett bankrån och vill nu lösa det på egen hand. Men inte bara det utan även ett mord som dom blir vittnen till. Efter ledtrådar kommer.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Experiment med vatten Densitet.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Elev loggbok.
Föreläsning Svenska II
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Presentationens avskrift:

Middlefart mars 2010 Gudrun Svensson, Linnéuniversitet , Växjö gudrun.svensson@lnu.se Att lära sig simma som fisken i vattnet – hur gör man det bäst när man nu inte är född som en fisk i vattnet? En diskussion om språk och matematik med utgångspunkt från räknehändelser i nationella provet för årskurs 3 (9 -10 års ålder)

Räknehändelser - vilken genre? En presentation och diskussion om bedömningar och resultat med utgångspunkt från olika grupper av andraspråkselever och elever med svensk bakgrund Räknehändelser - vilken genre? Räkning eller händelse

En räknehändelse- vad är det? Uppgift H nr 5 och 6 Skriv en räknehändelse om Nova och Troy som passar till 12 4 5 X 3 = 15 = 3

Hur provet gått till De matematiska proven inramas av en berättelse om Nova och Troj. Utifrån denna berättelse ska barnen sedan lösa matematiska uppgifter kring olika teman, exempelvis mått, storlekar, former Barnen har inför detta avsnitt först fått höra en liten berättelse om hur Nova och Troj kommit till en kulfabrik, där de möter en liten tant, som är bekymrad över att hennes arbetare har blivit sjuka i en konstig pricksjuka och därför inte får sina kulor färdiga i tid för vårens kullekar. Nova och Troj ska nu hjälpa henne. Eleverna får 30 - 40 minuter på sig att lösa 6 olika uppgifter som prövar de fyra räknesätten. Läraren introducerar och förklarar först hur eleverna ska arbeta med uppgifterna och går också igenom på tavlan vad som menas med att skriva en räknehändelse (se bilaga 5 och 6). Eleverna har tränat på räknehändelser tidigare så detta är inget nytt sätt för dem att beskriva händelser med räknandet i fokus

Vad ska barnen kunna uppfatta om hur uppgiften ska utföras? Uppgift H nr 5 Skriv en räknehändelse om Nova och Troy som passar till 12 4 Beskriva en händelse Händelsen ska ha med räkning att göra Nova och Troj ska vara inblandade Den ska utgå från divisionen tolv delat med fyra är lika med tre =3

%-andel som uppfyllt kriterierna % av eleverna med invandrarbakgrund men alla födda i Sverige (35 stycken) % av eleverna med svensk bakgrund (14 stycken) en händelse 96 100 Händelsen ska ha med räkning att göra 89 (?) Nova och Troj ska vara inblandade 40 79 Den ska utgå från divisionen tolv delat med fyra är lika med tre 17 71

Är detta samma sak? Huvudregel för sammansättningar: Benämnda tal Läsetal Räknehändelser Räknesagor Huvudregel för sammansättningar: Det är det sista ledet i en sammansättning som det handlar om Tandborstmugg är en mugg och varken en borste eller en tand – borsten och tanden medför endast en insnävning av betydelsen Är räkningen eller händelsen viktigast i en räknehändelse?

Räknehändelser ett litet menageri med som leker som var i ett tak som spelar fotboll och köper godis som leker som bråkar som tängker som ligger i högar som köper trisslott som badar

Händelser och räknehändelser När man berättar en händelse är person, plats och tid viktiga för att stadfästa berättelsen Men i en räknehändelse är varken tid, plats och inte ens en specifik händelse av betydelse. Det ultimata svaret (enligt bedömningsnormerna): Det fanns 4 påsar och 12 kulor hur många kulor finns i varje Svar:3. I svaret ovan finns varken tid, plats eller händelse. Ett tillstånd snarare än en händelse Många av barnen med utländsk bakgrund lät händelsen komma i förgrunden och talen i bakgrunden, 22 % började som en saga: Det var en gång Samtliga barn i undersökningen är födda i Sverige, det var en gång en fotbollsspelare han hete C. Ronaldo han fick en boll han dribblade fem spelare och sen gjorde han mål tre i varje hög. det var en fröken som pratade med en fröken sen kom tre fröknar dom bara prata hela dan. Det var en gång flickor som hetter Asena Elina mina Dem lekte med sina syskon och gick ut och lekte kulor. Det var tre fiskar Dem lekte med vatnet och simmade med sina vänner. Dem ätt mat Många räknehändelser innehåller både tid och plats och andra omständigheter som inte är av betydelse för själva uträkningen

Kommentarer och slutsatser Vi lekte Polis och tjuv vi var 10 styckna som lekte och sen kom 5 styckna Nova hitar 6 kulor och Troj hittar 6 kulor dåm delar med små ungar som var fatig dåm gede ungarna 3 kulor och de gede varje barn en kula Det var 15 tjuvar som ville råna bank men polisen kom och fångade 3 och de andra stack (multiplikationsexempel 3 x 5 = 15) Troj hade 3 hårstrån och så vexte det up 5 gånger så många hur många hårstrån fick han? (sv- multiplikationsexempel 3 x 5=15) Nova och troj hade tolv Skumgumy björnar de skulle dela så var de 4 björnar i varge hög hur många högar fick de (sv) En räknehändelse ska innehålla någon sorts slutkommentar, exempelvis en fråga, en slutledning 22% av eleverna med utländsk bakgrund gör sådana kommentarer 71 % av eleverna med svensk bakgrund

Elevgrupper Samtliga elever är födda i Sverige och har gått i svenska förskola Elever som fått sin första läs- och matematikinlärning på modersmålet, i detta fall albanska, 8 stycken ( Albansk) Elever som gått i s.k. språkklass redan från förskolan, dvs. en klass där man satsar intensivt på språkutveckling, 9 stycken (Språkklass). Elever som gått i vanlig förskola utan särskild satsning på språket, 18 stycken (klass C) Elever med svensk bakgrund, 14 stycken (Åsbro)

Tal med enbart siffror

Tal med bollar

De fyra räknesätten

1) Räknehändelser, 2) enbart siffror och 3) uträkningar som baseras på skriftlig instruktion men inte kräver språkligt baserat svar

Räknehändelser - vilka matematiska kunskaper mäter de egentligen? Slutsatser De svenska eleverna har bättre resultat än elever med utländsk bakgrund i uppgifter som är språkligt baserade Detta blir mest framträdande i de uppgifter där eleverna själva ska formulera sig Vad gäller tal med enbart siffror ligger grupperna jämt

Fortsättning följer: Språk, matematik och kognition tillsammans med matematikdidaktiker vid Linnéuniversitetet Uppföljning av samma räknehändelser i årskurs 4 av samma uppgifter VT 2010 Matematiska samtal med eleverna – inspelning VT 2010 Uppföljning av nationella provet i årskurs 3 VT 2011 med matematiska samtal