Uppdraget rapporten ska ge en bakgrund och en lägesbeskrivning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Göran Konstenius Kungl. biblioteket
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Den svenska förskolan.
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Centrum för lättläst
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
IFLA manifest för bibliotekstjänster till personer med läsnedsättning Framtaget av LPD/ IFLA Godkänd av IFLA styrelse april 2012 Antagen av Unesco nov.
Varför är det bra med talböcker?
Exempel utifrån ett antal målområden
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
”En sund själ i en sund kropp” GRANSÄTERSKOLANS PROFIL.
Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel,
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Demokrati och hur Sverige styrs
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Folkbibliotek och e-böcker i KB:s uppdrag
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Läslyftet det senaste nuläget.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Läroplansträff fritidshem
Tillgänglig IT – paddkursen som inte blev en groda Svenska Daisykonsortiet, 13 november 2014 Elisabeth Erikson, Örjan.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Nya föreskrifter och allmänna råd
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Uppföljning och utvärdering
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
Med gemensamma krafter För biblioteken i samtiden Hur ska biblioteken arbeta för att Sverige ska nå målet att bli en ledande kunskapsnation?
Strategiska perspektiv på verksamheten
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Sidnummer Möjliga vägar för KB efter förstudien John Augustsson
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Tidigare granskningar
E-böcker i Västra Götaland
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Uppdraget rapporten ska ge en bakgrund och en lägesbeskrivning utgöra ett underlag för föreningens fortsatta arbete vara ett kunskapsunderlag för opinionsbildning ha en översiktlig karaktär om möjligt ge förslag på hur en definition av ett skolbibliotek skulle kunna se ut

Valfrid Palmgren Förslag angående de åtgärder, som från statens sida böra vidtagas för främjande af det allmänna biblioteksväsendet i Sverige. 1911.

1940-talet SOU 1946:31 Skolans inre arbete. Synpunkter på fostran och undervisning. 1940 års skolutrednings betänkanden och utredning SOU 1948:27 Betänkande med förslag till riktlinjer för det svenska skolväsendets utveckling (1946 års skolkommission) SOU 1949:28. Folk- och skolbibliotek. Betänkande och förslag avgivet av Folkbibliotekssakkunniga

1950 och 1960-talet SOU 1952:44. Förenklad statsbidragsgivning SOU 1969:37. Utbildning för bibliotek, arkiv och informatik

1970-talet SOU 1972:66. Ny kulturpolitik. SOU 1974:5. Boken: Litteraturutredningens huvudbetänkande i 1968 års litteraturutredning SOU 1973:1. Litteraturen i skolan. Bilaga till litteraturutredningens huvudbetänkande SOU 1974:53. Skolans arbetsmiljö. (SIA)

1980-talet SOU 1984:23. Folkbibliotek i Sverige: betänkande av folkbiblioteksutredningen Ds U 1982:17. Folkbiblioteksutredningen. Folkbibliotekens samverkan med skolan: rapport från en arbetsgrupp inom Folkbiblioteksutredningen. SOU 1984:30. Läs mera. Slutbetänkande av 1982 års bokutredning

2012 SOU 2012:65. Läsandets kultur – slutbetänkande av Litteraturutredningen

Skolbibliotek –en hyllningsdikt Biblioteket bör vara skolans hjärtpunkt. Dess roll kommer i framtiden att vara betydligt större än den i allmänhet varit i skolorna hittills. (SOU 1948:27) Principen om obligatoriska skolbibliotek som ett oundgängligt organisatoriskt led i skolans arbete har under alla diskussioner om vårt skolväsen under det senaste decenniet starkt hävdats. (SOU 1949:28) Ett individualiserande arbetssätt kräver riklig tillgång på böcker och annat arbetsmaterial. Biblioteket skall utgöra ett centrum för elevernas studiearbete individuellt och i grupp. (SOU 1948:27)

Skolbiblioteket är skolans mest mångsidiga instrument för undervisning och fostran. Utan skolbibliotek kan vår tids skola ej fullgöra sin uppgift, rätt utnyttjat bör biblioteket bli centrum i skolans arbetsliv. (SOU 1946:31) I skolbiblioteket skall smaken för och vanan vid god läsning grundläggas och utvecklas. (SOU 1946:31) Den, som i barndomen lärt sig att använda biblioteket, har lättare att finna vägen dit även som vuxen. Att barnen få tillgång till bibliotek är därför ur skolundervisningens och folkbildningsarbetets synpunkt ett intresse av den allra största vikt. (SOU 1924:5)

Ett välförsett skolbibliotek tillhör de nödvändiga förutsättningarna för arbetet. (SOU 1961:30) Skolan måste tillmätas största betydelse just när det gäller att väcka och vidmakthålla intresse för läsning av värdefull litteratur. (SOU 1973:1) För de fria och frivilliga aktiviteterna är skolbiblioteket en viktig resurs…// men som inte alltid är fullt utnyttjad. (SOU 1974:53)

Regeringen anser att skolbibliotek spelar en så viktig roll för att stimulera elevernas intresse för läsning och litteratur samt för att tillgodose deras behov av material för utbildningen att det är motiverat med en egen bestämmelse i skollagen. (Prop.2009/10:165) Vår förhoppning är att den nuvarande regleringen tillsammans med vårt förslag…// innebär att skolbiblioteken blir den viktiga resurs som de bör kunna vara. (SOU 2012:65)

Vad är ett skolbibliotek? En av de viktigaste institutionerna i en amerikansk skola är biblioteket, vilket inte som i de flesta svenska skolor är en lånedepå, öppen vissa timmar i veckan under en lärares överinseende, utan en studie- och rekreationsplats under hela den tid, skolan är igång. Det är oftast synnerligen tilltalande inrett med vackra möbler och konstverk och försett inte endast med böcker utan även med tidskrifter och tidningar. – Få praktiska detaljer inom den amerikanska skolan är mera lämpade för export än denna. (Gösta Franzén, Amerikansk kateder och svensk.1947. Citatet är hämtat från SOU 1949:28 s.117) Med skolbibliotek brukar vanligtvis avses en gemensam och ordnad resurs av medier och information som ställs till elevernas och lärarnas förfogande och som ingår i skolans pedagogiska verksamhet med uppgift att stödja elevernas lärande. (Prop. 2009/10:165)

Mer verkstad! Skolbiblioteken behöver nationella och övergripande mål. Skolbiblioteken behöver extra stimulansåtgärder för att en överlag godtagbar standard ska kunna uppnås inom rimlig tid. Skolbibliotekens bemanning behöver granskas och åtgärdas. Skolbibliotekens roll för utbildningen behöver kartläggas och utvärderas. Skolbiblioteken behöver bli föremål för nationella utvecklingsinsatser i syfte att anpassa verksamheten till den digitala tekniken.