Hur tänker vi på Ludde när det gäller barn som behöver extra stöd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Barn och elever i behov av särskilt stöd
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
IDA – projektet Vi gör det tillsammans Inkludering, Dialog, Analys
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Från vaggan till graven med talböcker
Högskoleförberedelse
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Välkomna!.
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Vägen mot en timplanelös skola
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Reformer för att vända utvecklingen i skolan.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Planering och genomförande av undervisningen
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Introduktionsprogram på Hagagymnasiet
BASUTREDNING enligt VÄSTBUS riktlinjer
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
SÄRSKOLAN I KUNGSBACKA 2003
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Start av.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Samverkan – stöd och utmaning Trollhättan Susanne Rolfner Suvanto - SKL.
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Skolan som Arena i Enköpings kommun
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Ny Remissrutin till BUP
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Säker och trygg kommun 13 september 2017
Begreppet undervisning
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Nyheter i skollagen från och med
Tillgängliga lärmiljöer
Välkommen till Råsslaskolan
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

Hur tänker vi på Ludde när det gäller barn som behöver extra stöd

Alla i arbetslaget har ett gemensamt ansvar för att de elever, som har störst behov av stimulans och stöd, ska få den hjälp de behöver.

Det gäller de elever som har en komplicerad inlärningssituation: •Uttalade inlärningssvårigheter •Koncentrationssvårigheter •Relationssvårigheter •Läs- och skrivsvårigheter •Specifika matematiksvårigheter •Allvarliga språkliga störningar

Specialpedagogiska insatser ska bygga på en helhetssyn på eleven. I samverkan med skola, hem och fritid.

Specialpedagogiska insatser binds inte till speciella ämnen. Den enskilde elevens behov och orsakerna till svårigheterna ska avgöra vilka insatser som ska göras, var de ska ske och i vilka ämnen.

Arbetslagen ska tillsammans med speciallärare/specialpedagog bestämma hur insatserna ska genomföras.

Ett åtgärdsprogram, med utgångspunkt i elevens behov utgör grunden för insatserna. Programmet ska utformas tillsammans med hem och skola.

Elevvårdsteamet vid Ludvigsborg 2000 uppdaterat 2007

Foto LGMoschiri