Utifrån entreprenöriellt lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Läroplansträff Välkomna!.
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Läroplansträff Välkomna.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Att övertyga ! Disposition och mall.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Gullstensskolan 15/ Närvaro! Fyll i meningen i När jag var liten ville jag bli….
Utmaningar i arbetet med BfL
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Formativt och Summativt
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Att jobba språkutvecklande
Nationer, ideologier och folkmord genom
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Utifrån entreprenöriellt lärande Pedagogisk planering Utifrån entreprenöriellt lärande

Närvaro!

Var kommer det entreprenöriella lärandet in? Syfte Aktivitet Bedömning När och hur skall bedömning ske för att passa förmågor som ska bedömas och för att öka lärandet? Vilka förmågor i syftestexterna vill vi träna och kring vilket centralt innehåll? Hur har vi tänkt att eleverna ska träna förmågorna i syftestexten? Var kommer det entreprenöriella lärandet in?

När? Var? Hur? Få träna på att ta initiativ Få träna på att ta ansvar för sitt lärande Få träna på att omsätta idéer till handling Utveckla nyfikenhet Utveckla sin självtillit Utveckla sin samarbetsförmåga Utveckla sin kreativitet Samarbeta med omvärlden Verklighetsanknytning Samverkan med arbetslivet Kommunikations förmåga

Vilka är våra nästa steg? (STEPS…) Lust till lärande Hur skapar vi motivation och lust till lärande? Lärare som lär sig i sin egen undervisning och som därför tillåter undervisningen att utvecklas. Entreprenöriellt förhållningssätt Bedömning som motiverar och inte avmotiverar Vilka är våra nästa steg? (STEPS…)

Yngre gruppen Tanken med eftermiddagen Tillsammans titta på bedömning för lärande Tid att tillsammans arbeta med Planering av samarbete från Syfte- Aktivitet –Bedömning till en färdig, entreprenöriell LPP. Träning i att skriva matriser utifrån Lgr 11. Tillsammans formulera matriser för att säkrare tolka värdeorden i Lgr. Utarbeta elevexempel Andra förslag?

Bedömning - är det viktigt? Hur bedömer vi det eleverna lärt sig idag? Vilka olika sätt kan vi bedöma elevernas förmågor på?

Hur synliggör vi bedömningen för eleverna och för oss själva?

Tankar om bedömning Bedömning av elever kan vara det mest positiva eller negativa man som lärare kan göra för en elevs lärande. Allt beroende på hur vi väljer att bedöma och hur vi väljer att förmedla vår bedömning. I en undersökning där eleverna fick genomför PISA –testet muntligt presterade alla generellt 42 % bättre än de gjort skriftligt! Hur ska bedömning ske? Vad finns det för vägar att välja mellan? Hur påverkar de lärandet? När ska bedömning ske? 75 % Hur ska vi dokumentera vår bedömning utefter de förmågor som vi bedömer? Hur kan vi effektivt förmedla vad eleverna ska utveckla? Hur skriver vi inför utvecklingssamtal?

Exempel på ”Bedömning för lärande” Planeringsprocess Matriser Tydliggör syfte, förmågor och kunskapskrav som tränas Skapa aktiviteter som synliggör lärandet Återkoppling som för lärandet framåt Aktivera eleverna som lärresurser för varandra Aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess Bedömningstekniker Involvera eleverna i planering Måldialoger Målplansch Exit tickets m.m. Halva rättningar checklistor Utvecklande och lärande frågor No hands up! måldialoger elevexempel Feedback Nya strategier Inte göra om samma fel Icke hämmande feedback kamratbedömning Two stars and a wish IUP, hur kan vi vara precisa men ändå effektiva

Måldialoger – ställa frågor för reflektion Vad menas med att..? När behöver du kunna det? Hur kan du göra för att lära dig? Vem kan du lära dig med? Hur kan du visa att du kan? När vet du att du verkligen kan? Vad tror du är nästa steg för att du ska utveckla förmågan att…?

Feedback - betyg Viktigt att göra en kvalitativ analys av vad eleven visat för kvalitet i den bedömda förmågan – hur hinna det? Ställ dig frågan- hur mycket måste jag veta för att kunna bedöma förmågan? Ge feedback som visar hur eleven kan nå längre. Betyg har en klar påverkan på självbilden. Så ge feedback som inte involverar ett betyg, eftersom det är stor risk att betyget är det enda eleven inriktar sig på!

Tydliggöra värdeorden i Lgr Bedömningen avser: Nivå 1 Nivå 2 Hypotesformulering Med hypotes menas att man genom de kunskaper man har …. Formulerad hypotes baserad enbart på gissningar. Formulerad hypotes är inte testbar. Formulerad hypotes baserad på teori från tidigare undersökningar eller litteratur . Formulerad hypotes är testbar. Vilken information ger vi eleverna i den här matrisen?

Exempel på mer analytisk matris Matris Föra underbyggda resonemang Resonemang innefattar alla förmågor som kräver att eleven underbygger-ger argument- för sina påståenden. Förmågor som kan räknas hit är Dra slutsatser Skapa förklaringar Argumentera för sin ståndpunkt Göra jämförelser Beskriva samband Beskriva konsekvenser

  Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Logik/relevans Logiken i resonemanget Resonemangen är till viss del relevanta, logiska eller relevanta för frågeställningen Resonemangen är till del stor relevanta, logiska eller relevanta Resonemangen är helt relevanta, logiska eller relevanta Saklighet Hur väl är resonemanget underbyggt av relevanta ämnesfakta? Resonemangen är till del uppbyggda av fakta. Alternativt bygger på åsikter som inte är underbyggda med fakta Resonemangen underbyggs till del av relevanta fakta. Alternativt det kan förekomma åsikter som inte är underbyggda med fakta. Belyser detaljer med exempel Alla resonemang är till alla delar underbyggda av fakta. Det finns en balans mellan detaljer - exempel och helheten Perspektiv eller aspekter Vägs flera olika aspekter eller perspektiv i resonemanget Resonemanget utgår från ett perspektiv. Alternativt ett resonemang Resonemanget utgår från några olika perspektiv. Alternativt några olika resonemang Resonemanget utgår från flera olika perspektiv. Alternativt flera olika resonemang Resonemangskedjor Tankegångarnas flexibilitet Resonemanget byggs upp i ett led / ett steg Resonemanget byggs upp i några led/ några steg Resonemanget byggs upp i flera led/flera steg. Mönster och generella drag Hur delar hänger ihop och bildar mönster och sammanhang Resonemanget berör ett enda sammanhang Resonemanget är överförbart till andra sammanhang, genom att beskriva något/några mönster eller något samband. Resonemanget är överförbart till andra sammanhang, genom att beskriva generella drag, mönster eller samband. Begreppsanvändning Använder ofta vardagliga begrepp. Blandar vardagliga begrepp med relevanta ämnesspecifika begrepp. Begreppen används i huvudsak på ett riktigt sätt. Använder alltid relevanta ämnesspecifika begrepp. Använder begreppen på ett riktigt sätt.

Hur involverar vi eleverna mer? Ta med inlämningar som bedömts: hur kan de bedömas så att eleven vet vad de ska lära sig mer av, och när ska de få göra det? Skapa en bedömningsform som fungerar till syftena så att även andra kan förstå dess upplägg. Synliggöra bedömningen för eleven. Testa skillnaden mellan att lämna ut en kommentar istället för ett resultat eller betyg Vilka frågor kan jag ställa för att avgöra om eleven kan det vi jobbar mot och för att jag ska veta om undervisningen når fram eller måste förändras. Vad använder jag bedömning i skolan till? Plocka fram exempel där jag använder bedömning i syfte att eleven bättre ska veta hur den ska nå målet Får eleverna fler möjligheter att genomföra samma, eller motsvarande bedömning? Hur utvärderar jag min undervisning för att se om eleverna gör framgångar? Se ex i Lärande bedömning  

Skolverkets film 17 m 41 s

Bedömningspolicy – våra tankar om bedömning Bedömning ska inte endast ske i slutet, utan ge eleven chans att utvecklas efter bedömningen. Bedömning ska ske både formativt och summativt. Med formativbedömning menar vi….. Eleverna ska veta vilka förmågor som ska bedömas och hur det ska ske.