Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Varför är Carl Bildt så skicklig på att hantera journalister? Peter Dahlgren medie- och kommunikationsvetare.
easyresearch. se/s. asp Varför?
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Coachande ledarskap som mentor
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Motivation och förändring
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Barnanpassad utredning
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Metodstöd.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Dept. of Design Sciences, Lund University
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Hur tänka och göra som processtödjare
Muntligt Jag kan….
Förra måndagen gick vi igenom:
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Syftet med en personlig handlingsplan
Mindfulness – en hjälp på vägen
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Att samtala med ungdomar om tobak
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Nya utvecklingssamtal
Ett arbetsområde om poesi
Vad är du för typ av person?
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Vi undersöker kraft och rörelse
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Flickors psykiska ohälsa
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Klinisk handledning av läkarstudenter
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lönesamtalet.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Retoriska arbetsprocessen
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Micke & Martin Mikael Thunblom Martin Larsson.
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Presentationens avskrift:

Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?

Feedback som ger lärande Relaterad till uppgift och mål Vart är jag på väg? Feedup Hur går det för mig? Feedback Vad kan jag förändra/stärka? Hur ska jag förändra/stärka? Feedforward (Hattie 2007)

Att ge feedback Beskriv beteende - hur någon gör (inte är) Din reaktion – inte generellt rätt eller fel Konkretisera, ge exempel Förändringsbara beteenden

Att ge feedback – Jag budskap Beteende - beskriv beteendet som du vill påtala. Vad jag ser eller hör. Konsekvens - tala om vilka effekter handlingen får . Min reaktion och vad jag vill eller önskar ska hända istället. Känsla – Beskriv de känslor som handlingen väcker hos dig. Vad jag känner när jag ser eller hör detta  

Att ge feedback JAG budskap Du budskap ”Jag tycker att det var särskilt bra och genomtänkt att du kollade syresättningen först innan du…det innebär att patienten…. Jag kände mig därför helt trygg med att låta dig fortsätta själv.”   ”Jag la märke till att du tittade på klockan när vi pratade och då får jag svårt att koncentrera mig. Jag vill ha ögonkontakt med dig.” Du budskap ”Bra! Du är duktig!”   ”Du är så oengagerad!”

”We need not judge which is true ”We need not judge which is true. We need to understand the way individuals reason, the way their minds work.” Argyris (1985)

Feedback; utforskande samtal Stud Egna reflektioner – tankar, känslor, MÅL HL Delger observation & utforskar ”Jag la märke till att…” Berätta hur du tänkte där.. HL Feedback Jag tycker att… Feedback och feedforward - Vad tänker du om detta? Stud Summering NY MÅLSÄTTNING

Feedback – på språng (se även one-minute preceptor model) Stud: Vad fungerade bra och varför HL: Vad fungerade bra & varför Stud: Vad kan utvecklas och HUR HL: Vad kan utvecklas och HUR Stud: Summerar NY MÅLSÄTTNING

One-minute-preceptor ”En minuts- modellen” Instruera utifrån generella regler och principer När detta händer gör så här… Instruktioner blir lättare ihågkomna om de formuleras som generell regel eller princip Studenten möter patienten Anamnesupptagning, Undersökning Praktiskt moment (sätta nål, spinal, Ta ett status One-minute-preceptor (Gordon, Meyer & Irby 1996) Engagera studenten Hur ser du på det hela? Vad tror du att detta kan röra sig om? Alternativt Berätta hur du brukar, tänker göra detta. Hjälp studenten identifiera brister och ge förslag på alternativ - Feedforward Denna diagnos är inte så trolig här därför att.. Vid sådana här situationer pröva istället.. Nästa gång kan du… En annan möjlighet är att … Utforska hur studenten resonerar Berätta hur du tänker! Vad leder dig till dessa slutsatser? Fråga studenten efter belägg för resonemanget innan du ger dina synpunkter. På så sätt kan du få reda på vad studenten vet och identifiera ”luckor”. Positiv förstärkning - beskriv det som studenten gjorde bra/rätt - Feedback Din diagnos är väl förankrad i …Bra att du …detta gör att… Bra att du höll , riktade… Nyvunna färdigheter behöver förstärkas