Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Enkät kursslut chef ,5%
Advertisements

Läggdags - Om sömn hos barn med funktionshinder
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Nulägesanalys genom frågor
TACK alla ni som hjälpt oss att svara på vår patientenkät! Här kommer resultatet. Vi jobbar vidare för att bli ännu bättre..
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Viktiga utgångspunkter
”Vården kände sig drabbad av mig och jag kände mig drabbad av vården”
Praktisk arbetslivsorientering
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Intranät – inte för alla?
Bil. 1. Grafisk presentation av händelsekedjan
en intervjuundersökning
Webbkollen Hemma Berit Hassel Utvecklingsledare Region Värmland.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Vårdplaneringsmodell ”Trygg hemgång”
Läkemedelstämma 2013 Carina Träskvik.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Källor! Hur gör man egentligen?
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Patientlagen och informationsplikten
Patientlagen och informationsplikten 2014:
Patientlagen och informationsplikten
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
Behovsanalys och brukardialog 2011
Webbkollen hemma Ålder 65+ Respondenter: 65.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
Hälsoskola för nyanlända under etablering
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
LINNEA 9 VAD FÅR LINNEA ATT MÅ BRA? Linneas Delaktighet och Välbefinnande ÄLDREPSYKIATRISKA ENHETEN VUXENPSYKIATRIN REGION KRONOBERG Teamdeltagare; Angelica.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Kommunikationsplan för ----
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
10/3/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård-tigrarna.
10/4/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård-hajarna.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Vaccination mot influensa
Sammanställning av föräldraenkät Barnavdelningen för neurologi, 95B
Tips för det praktiska ledarskapet
VÅRDPLANERING UTIFRÅN PATIENTENS PERSPEKTIV
Presentationens avskrift:

Delaktighet i ett patientperspektiv

Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom och behandling under vårdtiden och inför hemgång •Syfte/frågeställningar –Vad innebär delaktighet för patienten och vilken information önskar patienten under vårdtiden och inför hemgång Yvonne Johansson MEA

Metod •Patienter med en vårdtid på minst två dygn •Telefonintervjuer ca 1 vecka efter hemgång •21 patienter intervjuades,13 kvinnor och 8 män, år Yvonne Johansson MEA

Frågor •Vad innebär delaktighet för dig •Kan du ge exempel på när du känt dig delaktig •Kan du ge exempel på när du velat vara delaktig men inte fått möjlighet •Vilken information önskar du/anser du vara viktig under vårdtiden •Anser du att du har fått tillräckligt med information under vårdtiden Yvonne Johansson MEA

Resultat Delaktighet •För att kunna vara delaktig krävs att man har kunskap om vad man kan påverka •Delaktighet baseras på tvåvägskommunikation Yvonne Johansson MEA

Innebörden av delaktighet •Allra viktigast är att bli sedd som en person med individuella behov. Att personalen är lyhörd för enskilda behov och kan frångå rutiner •Ges möjlighet att delta i diskussion om den egna vården med utgångspunkt från individens behov och kunskap Yvonne Johansson MEA

Delaktighet - kommunikation •Engagerad personal som ställer adekvata frågor med respekt gör att patienten känner sig delaktiga ”grundläggande är att få information om vad man kan påverka som patient och för att kunna ställa frågor ” Yvonne Johansson MEA

Delaktighet - kommunikation •Att inte vara påläst inför mötet med patienten och när samma frågor ställs flera gånger om olika personal uppfattas som ointresse ”när man inte vet vad man kan påverka så anpassar man sig och vill inte ifrågasätta” Yvonne Johansson MEA

Information •En förutsättning för delaktighet •Information för ökad kunskap om sjukdomstillståndet •Medicinsk information på avdelningen och inför hemgång •Information om praktiska rutiner på avdelningen och inför hemgång Yvonne Johansson MEA

Information på avdelningen •Information om prover och undersökningar på ett begripligt språk är en rättighet. Informationen ska ges utan att patienten behöver fråga ”det var en ssk på natten som kom in och berättade att det inte var några proppar... därefter kunde jag sova gott hela natten” Yvonne Johansson MEA

Medicinsk information •Både skriftlig och muntlig information efterfrågas •Flera är osäkra på vad de har fått för information eftersom de var dåliga när de kom till avd. Upprepad information önskas ”Jag har kärlkramp men det är ingen som har förklarat vad det är egentligen den typen av skriftlig information skulle jag vilja ha” Yvonne Johansson MEA

Information inför hemgång •Det är viktigt att få veta vad man som patient kan göra för att förebygga de symtom/sjukdom som man vårdats för •Patienter vill veta var de kan söka kunskap. De som har datorvana har sökt på internet, men är osäkra på vad som är ”säkra sidor” Yvonne Johansson MEA

Att arbeta vidare med information •Ett informationsmaterial har utarbetats –Praktisk information –Hur hittar man på sjukhuset, information om avd, praktiska rutiner m.m –Hjärtövervakning, hygien, skriftlig info om sjukdomar, var kan man söka egen information –Patienter har tillfrågats om tydlighet och innehåll innan tryckning Yvonne Johansson MEA