Miljöbalken.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Energimyndighetens kurs för tillsynsmyndigheter
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Syfte, indelning och hänsynsregler
Hälsoskydd Tillsyn för bättre hälsa
Vad är en miljökvalitetsnorm?
Allmänna hänsynsregler
Kort om miljön och vår konsumtion
Miljö och Hälsa Översikt om viktig lagstiftning för företag
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
Når vi miljökvalitetsmålen till 2020*?
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Informationscentrum för Ekologiska Produkter
Kulturmiljöfrågor i PBL
Lag om skydd mot olyckor
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Varuinformationsblad
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Miljömål och klimatstrategi
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Miljö och. Scientific America, 1899 Bild från Naturvårdsverket.
”Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade.
Handläggning enligt SoL
Hygienrutiner i förskolan
Hållbar Utveckling Vad är det?.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
1 Regional bild av vatten- och avloppssituationen i omvandlingsområden Bernhard Jaldemark Andreas Egbäck Martin Bunn Länsstyrelsen i Jönköpings län.
Vattendirektivet Vattenförvaltning
1. Begränsad klimatpåverkan
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Vem ansvarar för miljön?
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
På säker grund för hållbar utveckling Vem gör vad, hur och varför? Informations- och diskussionsdag om förorenade områden.
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Miljömålen och förorenade områden
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Miljömålen Vems mål? Vems ansvar?
Förbifarten.
Egenkontroll enligt Miljöbalken
MILJÖKVALITETSMÅL OCH PRECISERINGAR De sexton miljökvalitetsmålen och det miljötillstånd som ska nås förtydligas genom ett antal preciseringar.
Näringslivet och miljömålen Richard Almgren Green Business AB
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Miljömålen Linda Tollemark
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Sveriges miljökvalitetsmål
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten Företagsträffar hösten 2011.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Hälsa i Miljömålen? Hälsofrågor, en självklar del av miljöarbetet? Området hälsa i den fördjupade utvärderingen av de svenska miljömålen 2007.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!
Fastighetsägare och egenkontroll - med fokus på hälsoskyddet
Miljömålen består av tre slags mål
Energiförsörjningen och miljön
Miljöbalken SFS 1998:808.
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Miljöbalken

MILJÖBALKENS HISTORIA 1860    Vatten och avlopp 1874 Hälsovårdsstadgan 1918 Vattenlagen 1962    Tyst vår 1967    Naturvårdsverket 1968    Miljöskyddslagen 1973    Miljöfarliga varor 1982    Hälsoskyddslagen 1987    Naturresurslagen 1999 Miljöbalken ersatte 15 lagar 2007 Reach (EU:s kemikalieförordningar)

Miljöbalkens plattform verksamhet och hälsoskydd Miljöfarlig Avfall Kemikalier GMO Vattenföretag Straff Markförorening tillsyn målet, hänsynsreglerna, hushållning med mark, miljökvalitet, MKB. fritt efter Staffan Westerlund

BALKENS MÅL 1 kapitlet 1 § Hållbar utveckling Vi och kommande generationer ska ha en god miljö Naturen har ett eget skyddsvärde Vi har ett förvaltaransvar Främja hållbar utveckling Balkens mål ska vara styrande! (tolkningsimperativet)

BALKENS FEM GRUNDSTENAR 1. Hälsa och miljö ska skyddas 2. Natur- och kulturområden ska skyddas och vårdas 3. Den biologiska mångfalden ska bevaras 4. En god hushållning av mark och vatten skall tryggas 5. Återanvändning och återvinning ska främjas Dessa 5 grundstenar ska styra tillämpningen av miljöbalken!!

GEMENSAMMA REGLER Gemensamt mål för hela miljöbalken Gemensamma hänsynsregler Gemensamma genomföranderegler Gemensamma prövningsregler Gemensamma tillsynsregler Gemensamma straffregler

FÖRORDNINGARNA Flera förordningar med stöd av i miljöbalken Centrala myndigheter meddelar föreskrifter och Allmänna råd och handböcker Kommunala föreskrifter (ramarna anges i förordning) Andra myndigheter utfärdar föreskrifter i enskilda fall Måste alltid finnas delegation (befogenhet) i lagen!

NÄR GÄLLER MILJÖBALKEN? Miljöbalken gäller för allt som motverkar balkens mål 1:1, 1:3 Hänsynsreglerna styr mot balkens mål Gäller parallellt med annan lagstiftning Rättspraxis visar vägen Dubbelprövning möjlig t.ex. PBL Gäller även om en verksamhet inte behöver tillstånd

MILJÖBALKENS BEGRÄNSNINGAR Gäller inom landets gränser Gäller inte arbetsmiljön 1:3 Gäller inte renhållning av statens vägar 1:7 Gäller inte vid krigsfara 1:5

FÖR VEM GÄLLER MILJÖBALKEN? riktar sig till alla som kan påverka miljön, enskilda personer såväl som stora och små företag och verksamheter

MILJÖBALKEN OCH EU EG-förordningar EG-direktiv Direkt gällande som svensk lag (ökar i antal) EG-direktiv EU bestämmer målen Sverige beslutar om medlen i lagstiftning (oftast fo)

Vilka krav ställer miljöbalken? Miljöbalkens hänsynsregler

Hänsynsreglerna 2 kap . reglerna skall alltid följas Bevisbörderegeln 1§ Kunskapskravet 2§ Försiktighetsprincipen PPP 3§ Bästa möjliga teknik Produktvalsprincipen 4§ Hushållnings- & kretsloppsprincipen 5§ Lokaliseringsregeln 6§ reglerna skall alltid följas de nationella målen är vägledande gäller parallellt med annan lagstiftning . 7§ Skälighetsregeln Skadeansvarsprincipen 8§ Stoppregeln 9§

Miljöbalken hänsynsreglerna 2 kap 1§ När gäller hänsynsreglerna? Vid… …prövning av tillåtlighet tillstånd godkännande dispens villkor …tillsyn bedriver verksamhet avser bedriva verksamhet vidtar eller avser vidta åtgärd ...som kan antas orsaka skada eller olägenhet i miljön är skyldig att visa att hänsynsreglerna följs

KUNSKAPSKRAVET 2:2 Det är den som gör något som ska ha tillräcklig kunskap om hur miljön och människors hälsa påverkas och skyddas Kunskap före handling Miljöeffekterna avgör kravet Kravet proportionellt, d.v.s. stor risk = stora kunskapskrav, liten risk = kunskapskravet mindre Utredningskrav vid tillstånd Kontinuerligt ökad kunskap (t.ex. nya kunskaper om kemikalier) Även för icke tillståndspliktig verksamhet

Den omvända bevisbördan ”Prövningsmyndigheten får aldrig låta en osäkerhet i beslutsunderlaget gå ut över människors hälsa och miljö. När sådan osäkerhet föreligger är det följaktligen företagarens sak att bevisa att hans verksamhet inte medför risker för hälsa och miljö.” propositionen till miljöskyddslagen 1980/81:92

BEVISBÖRDEREGELN, den omvända bevisbördan, 2:3 (andra stycket) Det är den som gör något som ska visa att reglerna följs Före: i ansökan om tillstånd Under: vid tillsyn Efter: om olägenheter kvarstår för miljön Kraven ska vara relevanta (gälla miljö och hälsa), inte orimliga (2:7) (tekniskt och ekonomiskt) och stå i proportion till risken

FÖRORENAREN BETALAR 2:3 (första stycket) Det är den som riskerar att skada som ska betala för att undvika en skada, PPP (Pulluters Pays Principle)

Miljökvalitetsnormer Olika tillvägagångssätt Bästa teknik (BAT) Miljökvalitetsnormer effekt effekt verksamheter och åtgärder verksamheter och åtgärder effekt Kombinerat verksamheter och åtgärder

BÄSTA MÖJLIGA TEKNIK 2:3 (första stycket sista meningen) För yrkesmässig verksamhet ska bästa möjliga teknik användas för att förebygga skador och olägenheter Bästa Användbara Teknik Best Available Technology (BAT) Först: tekniskt möjligt (TM) Sen: ekonomiskt möjligt (EM) – SUMMAN AV DETTA BLIR HUVUDREGELN tekniskt OCH ekonomiskt möjligt (TEM) Teknik som är i full drift någon stans i världen Ekonomiskt möjlig för genomsnittligt välskött företag i branschen Undantagsregel: Om företagaren kan bevisa att TEM är onödigt ur miljösynpunkt så kan kraven sänkas 8om någon miljökvalitetsnorm som gäller inte är uppfylld kan undantagsregeln aldrig tillämpas).. Det sistnämnda gäller i princip (proportionalitet) oavsett om det är kommersiell eller privat verksamhet.

PRODUKTVALSPRINCIPEN 2:4 Om man kan ersätta en kemisk produkt eller en teknisk organism men en mindre farlig så ska man göra det kan även bytas ut mot annan teknik (t.ex. mekanisk bearbetning) ändamålet måste uppnås till skälig kostnad (inte orimliga kostnader, 2:7) Gäller även om de andra hänsynsreglerna följs

HUSHÅLLNINGS- OCH KRETSLOPPSPRINCIPERNA 2:5 Råvaror och energi skall användas så effektivt som möjligt (hushålla med naturens resurser) HUSHÅLLNINGSPRINCIPEN Slutna flöden med ämnen ur naturen. KRETSLOPPSPRINCIPEN Avfallshierarkin Återanvändning Materialåtervinning Energiutvinning Deponering

LOKALISERINGS- PRINCIPEN 2:6 Man skall välja en sådan plats att ändamålet kan uppnås med minsta intrång och olägenhet Bästa platsen (superlativ) objektivt sett Vid viss tillståndprövning gäller regeln endast vid ändrad markanvändning Ett tillstånd och en dispens får ej strida mot detaljplan enligt PBL

SKÄLIGHETSREGELN 2:7 Kraven på hänsyn skall vara miljömässigt motiverade utan att vara orimliga att uppfylla Rimlig – inte orimlig – orimlig en skala där inte orimlig betyder att de kostnader som kan accepteras är större än om rimliga kostnader var gränsen.

SKADEANSVARET 2:8 Det är den som orsakat en skada på miljön som ansvarar för att skadan blir avhjälpt Ansvaret gäller tills skadan har avhjälpts Ansvarsfrågan regleras i 10 kap

Miljökvalitetsnormer Kvaliteten på miljön Miljökvalitetsnormer

Miljökvalitetsnorm 5:1 Miljökvalitetsnorm 5:1 Mark, vatten, luft, miljön i övrigt Anger nivån som människor eller miljön kan utsätts för utan skada Regeringen kan föreskriva normer som följd av EU Regeringen föreskriver om kvaliteten på miljön för ett område

Om MKN överskrids åtgärdsprogram 5:4, 5:5 Åtgärdsprogram ska upprättas om MKN överskrids Ska upprättas för hela det område som påverkas Kan vara en kommun (kommunfullmäktige) Ett län eller delar av län, flera län

Miljökvalitetsnorm kontroll 5:9, fo mkn luft (2001:527) Varje kommun ska mäta Kan kombineras med beräkningar Måste alltid mäta >250 000 invånare Om överskrids: anmälan till NV, Lst. Vid särskilt höga nivåer ska kommunen informera allmänheten fo 17§ Mycket höga halter ozon ska larmas fo18,19 §

Vattendirektiv (fo 2004:660) Kvalitetsnorm tas fram God vattenkvalitet ska uppnås 2015 God grundvattenstatus ska uppnås 2015 Förvaltningsplan ska vara klar 2009 Åtgärdsprogram 2009, genomfört 2012

EU:s Vattendirektiv (fo 2004:660) 5 vattenmyndigheter vid 5 länsstyrelser Luleå Västerås Härnösand Kalmar Göteborg

Myndighets ansvaret Kommunernas ansvar

Nämnd får inte utöva tillsyn över verksamhet som den själv bedriver Kommunallag (1991:900) 3 kap. 5§ Nämnd får inte utöva tillsyn över verksamhet som den själv bedriver

Kommunens ansvar avseende tillsyn Den operativa tillsynsmyndigheten ska avsätta tillräckliga resurser ha personal med tillräcklig kompetens för tillsynsarbetet. 1. varje år göra en behovsutredning 2. föra ett register 3. upprätta en tillsynsplan 4. följa upp och utvärdera (Förordning (1998:900) om tillsyn enligt miljöbalken 7§)

Övertagande av tillsyn Kommunen kan ta över viss tillsyn (t.ex. A; B) Länsstyrelsen ska pröva övertagandet och beakta Miljöpåverkan av verksamheterna Behov, resurser, kompetens o.s.v. Kommunens organisation Övriga frågor Länsstyrelsen ska återta tillsynen om den strider mot KL 20:5

Att beivra brott Tillsynsmyndighet är skyldig att: Anmäla till åtalsprövning vid misstanke om brott 26:2 Besluta om miljösanktionsavgift 30:3

Politikernas huvuduppgifter Stifta lagar, sätta regler riksdag (lagar) regering (förordningar) kommunfullmäktige (lokala föreskrifter) Se till att resurser finns, besluta om budget och taxor Besluta om den del av miljöpolitiken som inte är lagreglerad t.ex.: lokala miljömål, klimatstrategi, avfallsmål och strategi inköpspolicy (inom lagens ram) Transportpolicy Vara allmänhetens företrädare och bevaka allmänhetens intresse av god miljö

Tjänsteansvar Den som av oaktsamhet eller uppsåt vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften döms till tjänstefel Brottsbalken 20 kap Även politiker kan dömas till tjänstefel

Aktuella fall Örnsköldsvik Enköping Filipstad Miljösanktionsavgift (msa) togs ut, kommunalrådet ingrep, miljönämnden tog tillbaka beslutet, kommunen betalade ”tillbaka” avgiften, miljönämndens ledamöter dömda för tjänstefel. Enköping Miljönämnden beslöt att ej ta ut msa och ej anmäla till åklagare, ledamöterna friade i tingsrätten (”okunniga”), fällda i hovrätten. MN :s ordföranden: ”Enköping ”miljöbalksfri zon”” Filipstad Kommunalrådet ingrep, miljönämnden tog ej ut msa, anmälde ej till åklagare, fällda i tingsrätten

Brott och straff 29 kap Tillsynsmyndigheten är skyldig att anmäla misstanke om brott till åklagare Alltid åklagare som avgör om brott är ringa! Det är tjänstefel (straffbart) att inte anmäla misstanke om brott Företagsbot vanligare än förr (företaget straffas med höga böter)

Miljösanktionsavgifter 30 kap, fo om msa 1998:950 Finns en väldefinierad lista över förseelse och avgift i en förordning. Lägst 1 000 kr Högst 1 000 000 kr Tas ut även om det inte sker med uppsåt eller av oaktsamhet Ej straff om det är miljösanktionsavgift Ej miljösanktionsavgift om det är straffbelagt Finns fler omständigheter än förr för att inte ta ut avgift

Tillträdesrätten 28 kap Tillsynsmyndigheten har alltid rätt att få tillträde till 28:1 Fastigheter Byggnader Andra anläggningar Transportmedel (t.ex. besprutningståg) för att göra undersökningar och andra åtgärder Behöver ej beslut om husrannsakan eller polishandräckning. För bostäder gäller endast för att förebygga eller undanröja olägenhet för hälsan

Miljömålen

Miljökvalitetsmålen Begränsad klimatpåverkan Frisk luft Bara naturlig försurning Giftfri miljö Skyddande ozonskikt Säker strålmiljö Ingen övergödning Levande sjöar och vattendrag Grundvatten av god kvalitet Hav i balans samt levande kust och skärgård Myllrande våtmarker Levande skogar Ett rikt odlingslandskap Storslagen fjällmiljö God bebyggd miljö Biologisk mångfald

DE 15 MÅLEN En ny struktur mot hållbar utveckling Riksdagen fastställer nationella målen Riksdagen formulerar delmålen Länsstyrelsen har ansvaret för regional anpassning, regionala miljömål kommunen har ansvaret för lokal anpassning, lokala miljömål Målen skall nås inom en generation