Barnanpassad utredning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att leva med multipel skleros
Patientenkät sommaren -13
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Jenny Nyström.
Psykisk hälsa på 1177.se och UMO.se
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Mindfulness – en hjälp på vägen
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
ERGONOMI Vad är det?.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Klok filosofi … ?.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Workshop inför Projektet
Askersunds kommun
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
NPF-Huset.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Motivationen att lära sig svenska
Sammanställning av enkätsvar med familje- och fritidsknytning från drogvaneundersökningen åk 9, mars 2009.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Exempel på skriftligt omdöme
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
STUDIETEKNIK.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Hur kan barn bli mer delaktiga genom praktiskt vardagligt socialt arbete?
Veckans fördjupning handlar om en förkortning. Vet du vilken
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

Barnanpassad utredning ann-britt.norin@ltdalarna.se NPU-enheten i Falun

Utredning ska bidra till Delaktighet Ökad självkännedom Kunskap om funktionsnedsättningen Underlag för fortsatt stöd - behovsbeskrivning 2

Detektivbyrån NPU (Ninja Problem Utredare) Information till skolbarn Välkommen till Detektivbyrån NPU (Ninja Problem Utredare) Med uppdrag att hjälpa dig, din familj och skolan att lista ut hur det kan bli bättre i din vardag. Ibland kan saker vara svåra och jobbiga i skolan, på fritids eller hemma. Vi ska hjälpas åt att ta reda på vad som kan ändras för att det ska bli bättre. Vi behöver din och dina föräldrars hjälp. När du kommer till oss får du svara på frågor och lösa uppgifter. Ledtrådarna kanske inte syns utan vi måste hjälpas åt att hitta dem. Vi ses! Här är vi! Här är vårt hus!

Välkommen till NPU – enheten! Information till ungdomar Välkommen till NPU – enheten! NPU - enheten betyder Neuropsykiariska Utredningsenheten. Vi som arbetar här hjälper barn, ungdomar och deras föräldrar att ta reda på vad som kan vara svårt i skola, fritid och hemma och vad som kan göras för att det ska bli bättre. När du kommer hit får du träffa flera av oss. Du får svara på olika frågor och lösa uppgifter. Vi tar reda på vad du är bra på, varför vissa saker är svåra och vad du skulle vilja ha hjälp med. Därför måste vi fråga mycket om det som kan vara svårt och besvärligt. Ibland får man komma hit flera gånger. När vi är klara kommer du och dina föräldrar tillbaka hit för att prata om det vi kommit fram till. Ibland kan det vara så att svårigheterna har ett namn, en diagnos. Tillsammans gör vi en plan för vilken hjälp som kan behövas i fortsättningen. Vi ses! Här är vi! Här är vårt hus!

Pelles bok 5

Det här är jag Tycker om djur och kan mycket om djur Jag är bra på Tycker om djur och kan mycket om djur Att se och minnas detaljer Kan mycket om bilar Kan mycket om Brynäs Kan allt om skateboard Att rita 6

Veta hur man tar kontakt med andra barn Jag har svårt med Att förstå HUR andra människor tänker, känner och reagerar Veta hur man tar kontakt med andra barn När jag inte förstår vad jag ska göra eller varför jag måste göra det När andra vill vara ifred När något planerat ändras För mycket ljud 7

Hur länge jag ska hålla på Behöver längre tid för att lära mig Jag behöver hjälp med Veta vad som ska hända Veta vad jag ska göra Hur länge jag ska hålla på Behöver längre tid för att lära mig Hjälp att komma igång och arbeta Lugn och ro Jag kan behöva lära mig om mig själv- Vem är jag? Vad är jag bra på? Vad tycker jag är svårt? 8

Till Pelle! När man har lätt och svårt för samma saker som Du kallar man det för: Autism När man har autism kan man få hjälp av vuxna med hur man kan leka med andra. Att lära sig olika regler för hur man leker tillsammans, hur man turas om att bestämma och förstå hur andra känner sig. Då kan det bli mindre bråk hemma och i skolan. Du och andra som har autism har svårt för just de här sakerna, men var inte orolig! Att ha autism gör att man är väldigt bra på att lära sig intressanta saker . Du behöver inte känna dig ensam , för det brukar finnas några på varje skola som har autism. Kom ihåg DU ÄR BRA SOM DU ÄR! 9

Stina

Det här är jag Jag är bra på/har lätt för Sång och att sjunga Att dansa Kan mycket om Amy Diamond Att se och minnas detaljer Kan mycket fakta Bra på matte Att skriva berättelser Att rita 11

Veta hur man tar kontakt med andra barn Jag har svårt med Att förstå HUR andra människor tänker, känner och reagerar Veta hur man tar kontakt med andra barn När jag inte förstår vad jag ska göra eller varför jag måste göra det När något planerat ändras För mycket ljud Att det inte blir som jag tänkt 12

Jag behöver hjälp med Att vuxna hjälper mig att hitta stoppknappen när det blir fel. Att andra förstår att jag inte rår för att det ganska ofta händer saker runt en som man inte hade tänkt. Påminnelse om när det fungerar bra och hjälp med att fundera ut vad det är som gör att det fungerar bra just då. Mycket positiv uppmuntran Roliga utmaningar Förstå varför jag ska göra vissa saker. Veta vad som ska hända Veta vad jag ska göra Hur länge jag ska hålla på Jag kan behöva lära mig om mig själv- Vem är jag? Vad är jag bra på? Vad tycker jag är svårt? 13

Till Stina! När man tänker och fungerar som Du kallar man det för: Aspergers syndrom och ADHD När man har Aspergers syndrom kan man få hjälp av vuxna med hur man kan komma överens med andra. Det handlar om att lära sig olika regler för hur man umgås med andra, hur man turas om att bestämma och hur man kan se och förstå hur andra känner sig. Då kan det bli lättare att vara med kompisar, syskon, föräldrar och andra vuxna. Du och andra som har Aspergers syndrom har svårt för just de här sakerna, men var inte orolig! Att ha Aspergers syndrom gör att man är väldigt bra på att lära sig intressanta saker och att man upptäcker och ser saker som andra missar. ADHD är en förkortning av engelska ord som betyder att man har svårt att koncentrera sig och vara stilla. Man brukar också ha svårt att stoppa sig själv och då kan det hända en massa saker som man inte vill ska hända. Det är ingen sjukdom. Det är ganska vanligt. Det finns fler på varje skola som har det. Om dom vuxna vet att man har de här svårigheterna kan man få bättre hjälp. Ibland kan man få medicin så att man blir bättre på att koncentrera sig

Vad är bra med Aspergers syndrom? Vad är bra med ADHD? Noggrann Vill göra färdigt Artig Ärlig Annorlunda sätt att lösa problem. Specialintressen Bra på att se och minnas detaljer Har en ”upptäckarhjärna” Vad är bra med ADHD? Man kan jobba länge med det man är intresserad av Man vill gärna prova nya saker Pigg och Energisk Modig

Kom ihåg DU ÄR BRA SOM DU ÄR!

Till Kalle! Du har varit på utredning på NPU-enheten (Neuropsykiatriska Utredningsenheten) Här har vi skrivit lite om den utredning som har gjorts. Du har lätt för/bra på: Datorer, film och mobiltelefoner Lätt att lära dig utantill Svenska kungar Registreringsskyltar Det här är sådant som kan vara svårt för dig: Blir lätt stressad och trött Svårt att hålla på med flera saker samtidigt Att göra färdigt uppgifter i skolan Att skynda sig

När tänker och fungerar som du kallar man det för Aspergers syndrom När man har det Kan det vara svårt att förstå hur andra tänker Vill man ha kompisar men vet inte riktigt hur man gör Är det ofta jobbigare i stora grupper med många människor Blir man lätt trött Man kan inte hjälpa att man har Aspergers syndrom. Den som har Aspergers syndrom har haft det sedan födseln. Det är ingen sjukdom utan en funktionsnedsättning som påverkar din vardag hemma och i skolan. Den här hjälpen kan behövas: När man har Aspergers syndrom behöver man få extra hjälp med det man har svårt för. Man behöver veta vad som ska hända Man behöver veta vad man ska göra och hur länge- då är det lättare att orka 18

Man kan behöva lära sig om sig själv. Vem är jag Man kan behöva lära sig om sig själv? Vem är jag ? Styrkor och svårigheter? Man behöver ha det lugnt omkring sig ibland Stöd från Habiliteringen Fastän forskare och läkare vet så mycket, så vet de ännu inte riktigt vad det beror på att man föds med Aspergers syndrom. När man har Aspergers syndrom kan man få hjälp av de vuxna med hur man kan komma överens med andra. Det handlar om att lära sig olika regler för hur man umgås, hur man turas om att bestämma och hur man kan förstå hur andra tänker och känner sig. Då kan det bli mindre konflikter hemma och i skolan.

Vissa saker är man EXTRA BRA på om man har Aspergers syndrom. Du och andra som har Aspergers syndrom har svårt för just de här sakerna, men var inte orolig! Att ha Aspergers syndrom gör att man är väldigt duktig på att lära sig intressanta saker och att man upptäcker och ser saker som andra missar Vissa saker är man EXTRA BRA på om man har Aspergers syndrom. Man kan lära sig extra mycket om det man är intresserad av Man har en upptäckarhjärna . Det är inte jättevanligt att ha Aspergers syndrom, men du behöver inte känna dig ensam, för det brukar finnas några stycken på varje skola som har det. Kom ihåg att DU ÄR BRA SOM DU ÄR!

Utvärdering Barn 6-10 år

Utvärdering x Barn 11- 18 år x x x x x x x Bättre förståelse i skolan