Jan 2013 Estradföreläsning Kreativitet, kvalitet och konkurrenskraft Docent Johan Jansson Prof. Dominic Power Uppsala University, Sweden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
EUROPEISK FOU EFFEKTIVITET 11 LÄNDER OCH 18 INDUSTRIER 1.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Vilka är RISE? RISE Research Institutes of Sweden är en grupp industriforsknings- institut som med forskningsexcellens och framsynthet skapar nytta och.
Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm Almedalen den 6.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
LRF Kött Mål och strategier med sikte på 2020
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Västernorrlandsmötet 14 september.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Interreg IV A Nord Gränslösa möjligheter Skellefteå 7 dec Pontus Albertsson, Forskare, AKMC, VLL HarshNet.
Kulturella och kreativa näringar i Halland - nuläge och framtid
School of Economics and Management | Xxxxxxxxxxxxxxxx | Xxxxxxxxxxxxxx | (D) D Month YYYY Varför tillväxt är farligtVarför tillväxt är farligt? FRÉDÉRIC.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Compare Karlstad Competence Area Karlstad
Affärsidé - företagets vägvisare
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
Sektorsövergripande samverkan – några lärdomar från forskningen Håkan Ylinenpää CiiR (Centre for Inter-organisational Innovation Research.
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Johan Jansson Dominic Power Uppsala University, Sweden Företagande i kreativa industrier Estrad.
Rostows Take-off teori.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Uppsatsförslag VT 2012 Fredrik Tell. Effektiva FoU-processer Enkätstudie ABB Mechatronics (15-tal enheter) Mechatronic development excellence benchmark.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar Ulrika Sturesdotter Andersson /
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Från Järnkraft till Hjärnkraft – en slingrande kreativ resa i träfiberland Om framgångar och motgångar i arbetet med att utveckla kreativa näringar i Västernorrland.
Systemdesign som process
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
PRODUKTINNOVATION Civilingenjör 180 p
System arbetssystem informationssystem
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Quality Counts in Services, Too Leonard L. Berry, Valarie A. Zeithaml, and A. Parasuraman Julia Bengtsson, Aira Genyte, Clara Linde, Marielle Schullström.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Globalisering och innovationer i skogsindustrin Seminarium 12 april 2011 Marianne Svensén.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Näringsliv och skola i en globaliserad värld Kristinehamn den 30 maj 2007.
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Logistikprogrammet 2013, termin 5 Transporter, samhälle, miljö.
Marknad, målgrupp och mål
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Design, strategi, management
Risk- och sårbarhetsanalyser
Geografi / samhällskunskap
IAEG-SDG Arbetsgrupp för geodata
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Ekonomisk hållbarhet och ett växande näringsliv !
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

Jan 2013 Estradföreläsning Kreativitet, kvalitet och konkurrenskraft Docent Johan Jansson Prof. Dominic Power Uppsala University, Sweden

Kreativitet a ̈ r det NYA STA ̊ LET (Pontus Schultz, Veckans Affa ̈ rer nr 45/2011) Kreativitet är central till hur vi och företag kan bibehålla relevans och tillväxt Vi har länge studerat industrier som har kreativitet i fokus: kulturella och kreativa näringar…

Vi har sett KKN växa: -Nya företag och anställda -Nya produkter, företag och sätt att jobba: TGWTDT -Nya inslag och bidrag till ett rikare och djupare kulturliv och samhälle Men hur fungerar KKN på ett kommersiellt plan? Behöver vi en politik för innovation och kreativitet?

Kreativitet är en viktig ingrediens, men är inte hela receptet KKN konkurrens fördel KreativitetDifferentieringKvalitet

Kunskap •Kunskap är nödvändigt för att nå konkurrensfördelar •Kunskap baseras på interna och externa processer: den lokala miljön spelar roll •Företag/entreprenörer måste jobba mot kunskapsförbättring genom interna processer men också genom att länka och förstå deras lokala miljö

Men var är produktens kunskapsmiljö?

Kunskapsbaserade produkter har ofta en stark koppling till externa miljöer •Många produkters (särsk. KKN) kreativitet, differentiering och kvalitet är tolkningsfrågor •Det är inte bara företagens tolkning och budskap som är viktig i produktens värde •Tex. Burberry – lång historia av innovation, exklusivitet och ’premium pricing’

•Burberrys rumsliga strategi: –Geografisk identitetspolitik –Flagships –Kartor och märken

Andra aktörer och geografier är centrala…

Andra kulturer

Andra kulturer – ‘Casuals’ och ‘chavs’ adapterar Burberry... Försäljning av baseboll-kepsar ökar

Politiken kring ursprung och att outsourca globalt

•En produkts kvalitet är svår att bedöma och/eller hävda - den är alltid en positionell produkt på en konkurrensutsatt marknad •Dess strategiska värde i ekonomin är en process som involvera flera aktörer •Företagets/Entreprenörens arbete är bara en del av hur en produkts kreativitet, position och kvalitet byggs upp

Vad är bra ljud? ”Golden ears” and/or ”Meter readers”

”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet”

Vår fråga •Hur kan vi förklara den framstående produktionen och framgången hos europeiska hi-fi producenter som Linn (U.K.), Audiovector (Danmark), Bladelius (Sverige) och Tidal (Tyskland), trots global konkurrens från lågkostnadsländer?

Kvalitet!? •Kvalitet som process •Mätbara och icke mätbara kvalitetsdimensioner Source:

Så vem avgör vad som är ett bra ljud? •Producenter – hi-fi-företag, design-ingenjörer, tillverkare (inputs t.ex. element) •Mellanhänder (och intermediary arenas) – återförsäljare, butiker, mässor (för tillverkare och konsumenter) media, testlabb, internetforum, entusiastorganisationer och ‘fan clubs’. •Kunder/Konsumenter – hifi-branschen och dess produkter attraherar generellt tre (stereo)typiska kundgrupper. Intresserad av a) musik och ljudåtergivning b) tekniska produkter och ‘prylar’ och/eller c) status

Producenterna

Den svenska hi-fi-branschen: några kännetecken Gothenbur g Stockhol m Uppsala •Småskalig industri – totalt 52 företag •Fokus på mellan mellanklass och ‘high- end’ på grund av ökad konkurrens från lågkostnadsländer •Få anställda – många företag drivs på ‘hobbybasis’ •Många företag drivs av entusiaster som vill skapa en ‘bra produkt’ snarare an ‘hög proofit’. •Branschen domineras av män

Mellanhänder (intermediaries): återförsäljare

Mellanhänder: media Tester Internetforum: Konsumenter och producenter i dialog

Mellanhänder: mässor

Mot en kvalitetsbaserad analys av regional utveckling?

The quality framework Quality promise Projection Protection Performance Actors (producers, intermediaries, customers/consumers) Time Space

Performance •Besvarar frågor av typen: Hur länge? Hur ofta? Hur mycket? •Relatet till uttryck som t.ex. hållbarhet, slitstyrka, funktionalitet etc. If a product does not meet pre-perceived and preferred performance standards, the user judgment is often harsh and the product may consequently be regarded as a product of lesser quality.

Projection •Projicera kvalitet handlar om att positionera sig. •Relaterat till marknadsföring och branding By purchasing a product, a well-known brand of which the consumer has a prior conception and knowledge, the consumer is buying into the idea that he/she knows what he/she is getting.

”Made in Sweden”…

… eller associationer baserade på kultur och geografi, t.ex. Nordisk mytologi Source: Bild & Ljud Hermma nr Thor MK-III Freja MK-III Ymer

Protection •Protection – (säkerhet och skydd) hanterar t.ex. standarder vid olika aspekter av design, produktion, transport, distribution och konsumtion. Protection is an important dimension of the quality promise, and in many cases a broken promise may lead to health risks, environment hazards, and production failure.

Några slutsatser/frågor

Att analysera ett kvalitetsbaserad regional konkurrenskraft Regional konkurrenkraft kan erhållas när: a) En produkt är väl representerad i mer än en av kvalitetsdimensionerna; b) Kvalitetsuppfattning och kunskap återfinns hos alla aktörer och deras aktiviteter, och är en vital del i hela produktionskedjan; c) Rummet/geografin är en integrerad del av dessa processer på så vis att de underlättar i) rumsligt förankrat lärande ii) platsbaserad marknadsföring

Innovation uppstår där industrier och kunskaper möts •På samma sätt som att det inte är en slump att produkter som Spotify har uppstått korsning mellan teknologi och musikindustri så är det inte heller ingen slump att produktion av hi-fi når hög kvalitet i gränslandet mellan traditionell verkstadsindustri och djup förståelse för musik; eller var mode och traditionell produktion mötes

Förmåga att både producera och kommunicera kvalitet •Kreativitet är grundläggande men kvalitet är också •Företag/Entreprenörer måste ha förmågan att både producera kvalitetsprodukter och tjänster, men även kunna förstå kvalitetsprocesserna och ha förmågan att kommunicera kvalitet och går in till en dialog om kvalitet med sin omvärld 35

Tack!