Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea 2012-12-17.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Webbprofil Webbundersökning 2-9 maj Om undersökningen •Undersökningen genomfördes på sporthoj.com under perioden 2-9 maj •Svarspersonerna.
Allmänheten om inköp av hjälp till hemmet T Målaremästarna:Tina Thorsell Synovate Temo: Arne Modig Datum:
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Kulturundersökning Pressmöte Kulturundersökning utförd av Jema Rådgivning På uppdrag av Halmstads kulturförvaltning har 1000 invånare.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Relationsekonomi – så ser vi på partnerns privatekonomiska vanor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Ungas besök på akutmottagningarna inom VGR HSU Analysenheten, Hälso- och sjukvårdsavdelningen Catarina Karlberg Anna Kjellström Jarl Torgerson.
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Fickpengar 2013 Ingela Gabrielsson Privatekonom
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
DISCO!!!!!!!!!!! Fredagen den 20/5 i Folkets Hus
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Veckohandling eller impulsköp - så påverkas din hushållsekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Utökad vaccination (catch-up) mot HPV-virus
Seniorbarometern Skandia Sv Informationsklass: Öppen 2 Bakgrund och metod Bakgrund Syfte Målgrupp Metod I Seniorbarometern har Skandia låtit intervjua.
Dopgåvor så mycket lägger vi på presenterna
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Föräldrar, barn och ekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom Nordea
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Vart tar pengarna vägen?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Gruppanförande - illustration I 1 Hur ser då landskapets ekonomiska läge ut? 2 Djupdykningarna åren Ett annat budgeterat resultat 4 Motsvarande.
Din tjänstepension heter ITP 1
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Sida 1 1 Ung ekonomi 2007 Så ser unga på sin ekonomi Synovate för Nordea Ingela Gabrielsson Privatekonom
Sida 1 Svenskarnas semesterplaner 2008 Pengar - Resor - Miljö Baserat på en undersökning från Synovate för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Juni 2008.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Semesterekonomi och planer 2016 Ingela Gabrielsson, privatekonom
Sida 1 Så ser svensken på sin semester 2007 Synovate Temo för Nordea Ingela gabrielsson
Sida 1 Så planerar nordborna sin semester 2006 Synovate och Toy för Nordea JÄMFÖRELSER MELLAN DE NORDISKA LÄNDERNA Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så oroas svensken inför förändringar En nordisk studie genom Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Nordea SNR
Sida 1 Så finansierar svensken och övriga nordbor sina större inköp En nordisk TEMO-undersökning för Nordea Nordisk Rapport Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så julhandlar svenskarna 2007 Synovate Sweden för Nordea Anna Bäcklund
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser, boräntor och boendeekonomi
Julfirande 2016 – inköpsplaner för stora och små
Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så mycket lägger vi på våra trädgårdar och trädgårdsutrustning
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Privatekonomi – vad är det?
Privatekonomi – vad är det?
Presentationens avskrift:

Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea

2 Sammanfattning •6 av 10 tänker sig att lägga lika mycket på julen i år som förra året medan 25 procent vill lägga mindre. 12 procent säger sig vilja lägga mer på julens olika kostnader. •Sett till genomsnittliga belopp så ökar våra planerade utgifter för julklappar med 15 procent jämfört med förra året, medan vi planerar att lägga sex procent mindre på julens övriga kostnader. I genomsnitt hamnar de totala julkostnaderna på kronor, varav kronor går till julklappar och kronor till övriga julinköp. Totalt en ökning med sex procent sedan förra året. •De yngre lägger klart mindre på julklappar än medelålders åringarna lägger i genomsnitt kronor på julklappar medan de i åldersgruppen år lägger närmare kronor på julklapparna. Samma förhållande gäller för julens övriga utlägg, 800 kronor respektive kronor. •Barnfamiljer lägger mer på såväl julklappar, närmare kronor, som på julens övriga utgifter, cirka •Kvinnor planerar att lägga mer än män på julklappar medan män planerar att lägga mer än kvinnorna på övriga julutgifter. •Männen planerar i högre grad att lägga mer på barnen och maten, men mindre på sin partner medan kvinnorna planerar tvärtom.

6 av 10 uppger att de kommer att lägga lika mycket pengar på julen som förra året Tror du att du totalt sett kommer att lägga mer eller mindre pengar på julen i år jämfört med förra året? 3

Kvinnor planerar för kostsammare julklappsinköp än män Hur mycket kommer du att köpa julklappar för i år, på ett ungefär? Om du redan har köpt julklappar inkluderar du även dessa i summan.(Genomsnittlig förväntad utgift) : män kr kvinnor kr

Männen planerar för dyrare ”kringkostnader” än kvinnor Ungefär hur mycket pengar kommer du att lägga på julen utöver julklappar, t ex på mat, julpynt, kläder och evenemang för barn? Ta inte med julklappar och resor/semestrar. (Genomsnittlig förväntad utgift) : män kr kvinnor: kr

Sett till belopp blir det i år mer på julklappar, + 15 %, och mindre på övriga utgifter, - 6 %, men totalt en ökning med 6 % jämfört med förra året Genomsnittliga kostnader för julen i kronor: julklappar, extrakostnader och total summa 6 • Julklappar % ,6 % /- 0 % % Övriga kostnader % % % % Summa %4 7601% % % Barnfamiljer : Julklappar ca kronor Övriga kostnader ca kronor

Männen planerar i högre grad att lägga mer på barnen och maten, men mindre på sin partner, medan kvinnorna planerar tvärtom På vem/vad kommer du att lägga mer pengar i år? 7

Männen planerar i högre grad att lägga mindre på sin partner medan kvinnorna vill dra ner på julpynt och mat På vem/vad kommer du att lägga mindre pengar i år? 8

Lön, sparade pengar och kreditkort gör julfirandet möjligt Hur kommer du att finansiera dina julklappsinköp i år? Flera svar möjliga. 9

I juldansen syns några genom åren återkommande turer och steg: Norrlänningar och sydsvenskar spenderar vanligtvis mest på julklappar De medelålders har störst utgifter för julen Kvinnor anser sig ha huvudansvaret för julklappar och julmat. Männen anser att man delar på detta ansvar. Äldre och kvinnor skänker till välgörenhet utöver julklappar Lön, sparande, samt kreditkort betalar julen 10 •

Tips för en bättre julekonomi •Gör en planering och en budget över vad julen ska få kosta. •Gör en lista på vad som ska inköpas till julen. Kolla vad du handla på internet, ofta lägre priser. •Håll dig till din lista och överskrid inte din budget. •Att köpa second hand är populärt, uppskattas särskilt av yngre. •Kommer decemberlönen före jul? Undvik att använda den till julen! I januari väntar nya utgifter. •Använd inte lånade pengar till julklappar. Det betyder avbetalning på sådant som redan är konsumerat. 11 •

Om undersökningen 12 Undersökningen genomfördes av TNS Gallup för Nordea Datainsamlingen gjordes 9–16 november 2012 Undersökningen genomfördes via intervjuer med TNS online-panel. Svaren viktades i fråga om ålder, kön och region Totalt genomfördes intervjuer bland ett representativt urval av personer i åldersgruppen 18–65 år.