Bilders värde Pk, 2010-06-21
Bilden tre delar Fotograf som tar en bild Betraktaren som ser en bild Verklighet som avbildas
Bilden tre delar Form-värde Budskaps-värde Innehålls-värde
Innehållsvärde Bildens innehåll gör värdet Unik händelse som är på bilden Unik eller sällsynt objekt på bilden Viktig ur ett privat perspektiv
Formvärdet Bildens form ger värdet Komposition Ljussättning Tekniskt perfekt på annat sätt Fotografens eller redigerarens kunnande och arbete ger värdet
Budskapsvärdet Upplevelsen hos betraktaren ger värdet Att göra bilder för att förmedla en känsla Känslor: glädje, sorg, trötthet etc. Hur tydligt är budskapet, trovärdigt eller dubbeltydigt?
Innehållsvärdet 1 (4) Du måste kunna se motivet. Du måste var på rätt plats. …vid rätt tid
Innehållsvärde 2(4) Verklighet, motiv Fotografisk Bild
Innehållsvärde 3(4) Tänk som en jägare! Bestäm vad som har ett värde – sök det! Lägg ned tid på att hitta unika motiv. Här och nu. Var på rätt plats vid rätt tid. Skjut! En unik bild har ett värde. Det unika är det ovanliga, det som är svårt att fånga! Nyhets-, natur-, kändisfotograf etc.
Innehållsvärde 4(4) Tänk som en berättare! Om en betraktare får veta mer får bilden ett värde. Lägg ned tid på att fördjupa din kunskap. Här och nu. Var på rätt plats vid rätt tid. Skjut! En unik bild har ett värde. Det gäller att hitta det unika i vardagen! Dokumentär-, reportage-, nyhetsfotograf etc.
Formvärde 1(8) Formen ger bilden dess värde Fotografen tillför detta Bildspråk Modus operandi Mirrors and Windows (1978 – Szarkowski)
Formvärde 2(8) Utgångspunkt motivet Mirrors (and Windows) Fotografen förmedlar motivets känsla och språk Motivet talar Fotografen är tyst Klassiska regler, behandling och stil
Formvärde 3(8) Utgångspunkt fotografen Mirrors (and Windows) Fotografen speglar I bilden sin känsla och språk Motivet är tyst Fotografens bildspråk är talande Okonventionella regler, behandling eller stil
Formvärde 4(8) Bildens form Laddat motiv & Laddad form Neutral form Neutralt motiv & Neutralt motiv
Formvärde 5(8) Komposition Alltid närvarande Trender Tredjedelsregel – gyllene snittet Linjer Harmoni Färger
Formvärde 6(8) Bildbehandling Beskäring Exponering Korrigering av fel Förstärkning – nedtoning Klona bort detaljer Lägga till detaljer Montage Andra tekniker / trix för att påverka bilden
Formvärde 7(8) Fotografisk teknik Dagens teknik styr dagens bilder Robert Capa – Ernest Hemingway
Formvärde 8(8) Ditt bildspråk… Hur är ditt bildspråk? Är du en mirror eller window? Laddar du med form? Bildbehandlar du mycket eller lite?
Budskapsvärde 1(5) Budskapet ger bilden dess värde Dualitet Öppen <> Sluten Se tex. Kamera och Bilds läsarbilder Bild är kommunikation Kommunikation innehåller budskap Kommunikation – man har något att säga Tolka en bild – Vad vill bilden säga?
Budskapsvärde 2(5) Två typer av bilder Öppna bilder – öppna för flera tolkningar Slutna bilder – kommunicerar ett budskap som inte kan misstolkas
Budskapsvärde 3(5) Öppna bilder Öppna bilder – öppna för flera tolkningar Motsägelsefullt budskap Väcker frågor Delar med olika budskap Inte nödvändigtvis iögonfallande Tar tid att smälta Längre livslängd “Pusslet” måste gå att lägga – bilden får inte upplevas som att den kommit till av en slump!
Budskapsvärde 4(5) Slutna bilder Slutna bilder – kommunicerar ett budskap som inte kan misstolkas Ett budskap Ger svar Saknar detaljer med olika budskap Blickfång Lättsmält Kort livslängd Får inte vara för övertydlig
Budskapsvärde 5(5) Betraktarens upplevelse Ny dualitet: Studium – Punctum Studium – Du ser bilden, kan njuta ett tag, men påverkas inte direkt. Lockar inte till att återkomma. Punctum – Man drabbas. Det är något i bilden som berör. Man vill återkomma och se bilden igen. (Roland Barthes, ur bokden det ljusa rummet)
Vad är då en riktigt bra bild? Samverkan och förstärkning av delarna: Innehåll Form Budskap
Olika arbetssätt hos en fotograf Det kan grovt sett finnas tre sätt. Dokumenterar, innehållet är viktigast Hantverkar – jobbar med form och teknik Berättar – budskapet är viktigast
Träna på att reflektera över bilder Vad säger bilden. Budskap? Förmedlad känsla? Öppen eller sluten? Trovärdig? Var uppstod budskapet? Hur är det kopplat till dig? Viktfördelning, innehåll – form - budskap
Träna på att reflektera över bilder Gå till praktisk handling! Se ditt eget fotograferande Kritik till andras Det är utvecklande att sätta ord och höra synpunkter Jesus: Man ser lätt bjälken I en broders öga…
Målet: Att göra egna bilder Problem: “Bilden förmedlar inte det som du ville!” Lösning: “Lär dig vad som förstärker budskapet samt metoder och teknik.”
Egna bilder, Byggstenar Blickfång Blickar, kroppspråk, mimik Linjer Former Färger Rörelseriktining Komposition, utsnitt
Göra bilder Vad är din vision? Vad berör dig? Personlighetsklyvningens dualitet: Konstnärens jobb – teknikerns jobb Finns det bra eller dåligt ljus…
Göra bilder Fota människor Arbetsmetoder Arrangörens sätt – man styr och ställer Observartörens sätt - en fluga på väggen Interagerarens sätt – man är med… Hur är ditt sätt? Vad är din vision här?
Göra bilder Lyft fram motivet – skärpedjup, komposition, ljuset, bildbehandling, Less is more! Robert Capa: “Om bilden inte är tillräckligt bra är du inte tillräckligt nära.” Henri Cartier Bresson: “det avgörande ögonblicket” Joe McNally: “Se till att du hamnar framför de intressantaste sakerna.”
Göra bilder Vem är du som fotograf? Jägaren – innehållet i fokus Berättaren – innehållet i fokus igen Hantverkaren – formen styr, window! Poeten – formen I fokus, mirror! Igen: Visionen, var är den? Har du tydliga mål?
Litteraturtips Göran Segeholm: Konsten att ta vinnande bilder David duChemin: Berätta i bild – så tar du bilder som berör Scott Kelby: Tre böcker om fotografererande plus många om redigering. Joe McNally: The Moment it Clicks
Sista bilden Utrustningen? Är den med? Minneskort/film? Försök att förändra dig själv! Ta emot råd och tips! Kasta dig ut på webben och jobba jobba…