Bilders värde Pk, 2010-06-21.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
SÄTTA MÅL.
Presentation av OnTag Voucher
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
- Konsten att ge feed-back
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Berätta för andra PowerPoint.
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut. Vad är en bild? Vad är en BILD? En bild är en känsloskapande illusion, där vi själva skapar sanningen och.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Vem är du?.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Bildanalys Ett försök att tränga djupare än ytan Jakt efter budskap
Fotografi. Kompaktkamera Allt i ett Systemkamera utbytbar teknik.
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
Begrepp.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Skriva noveller.
Begrepp och teknik inom fotografering
GULDÅLDERN I FINLÄNDSK KONST
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Hur skriver man ett reportage?
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut.
Att argumentera.
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Bo Hansson Nils Runberg. Vid första kontakten med hemsidan ska besökaren… Attraheras av en grafiskt intressant profil Lätt hitta mer om det som finns.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Socialpsykologi.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
STUDIETEKNIK.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Replik AB Tankar kring förändring The Neuroscience of Leadership David Rock and Jeffrey Schwartz.
Retorik Vad är retorik? ”Konsten att tala”. Retorik Vad är retorik?  ”konsten att tala”  Konsten att få andra att lyssna på det man säger (inte bara.
Fotografi. Kompaktkamera Allt i ett Systemkamera utbytbar teknik.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Konsten att läsa skönlitteratur
Bild – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Kvinnligt och manligt.
Kroppsspråk, röst och artikulation
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Två konstnär Rembrandt van Rijn och Jonas Åkesson
Propaganda och bilders makt – Bild är ett språk
Presentationens avskrift:

Bilders värde Pk, 2010-06-21

Bilden tre delar Fotograf som tar en bild Betraktaren som ser en bild Verklighet som avbildas

Bilden tre delar Form-värde Budskaps-värde Innehålls-värde

Innehållsvärde Bildens innehåll gör värdet Unik händelse som är på bilden Unik eller sällsynt objekt på bilden Viktig ur ett privat perspektiv

Formvärdet Bildens form ger värdet Komposition Ljussättning Tekniskt perfekt på annat sätt Fotografens eller redigerarens kunnande och arbete ger värdet

Budskapsvärdet Upplevelsen hos betraktaren ger värdet Att göra bilder för att förmedla en känsla Känslor: glädje, sorg, trötthet etc. Hur tydligt är budskapet, trovärdigt eller dubbeltydigt?

Innehållsvärdet 1 (4) Du måste kunna se motivet. Du måste var på rätt plats. …vid rätt tid

Innehållsvärde 2(4) Verklighet, motiv Fotografisk Bild

Innehållsvärde 3(4) Tänk som en jägare! Bestäm vad som har ett värde – sök det! Lägg ned tid på att hitta unika motiv. Här och nu. Var på rätt plats vid rätt tid. Skjut! En unik bild har ett värde. Det unika är det ovanliga, det som är svårt att fånga! Nyhets-, natur-, kändisfotograf etc.

Innehållsvärde 4(4) Tänk som en berättare! Om en betraktare får veta mer får bilden ett värde. Lägg ned tid på att fördjupa din kunskap. Här och nu. Var på rätt plats vid rätt tid. Skjut! En unik bild har ett värde. Det gäller att hitta det unika i vardagen! Dokumentär-, reportage-, nyhetsfotograf etc.

Formvärde 1(8) Formen ger bilden dess värde Fotografen tillför detta Bildspråk Modus operandi Mirrors and Windows (1978 – Szarkowski)

Formvärde 2(8) Utgångspunkt motivet Mirrors (and Windows) Fotografen förmedlar motivets känsla och språk Motivet talar Fotografen är tyst Klassiska regler, behandling och stil

Formvärde 3(8) Utgångspunkt fotografen Mirrors (and Windows) Fotografen speglar I bilden sin känsla och språk Motivet är tyst Fotografens bildspråk är talande Okonventionella regler, behandling eller stil

Formvärde 4(8) Bildens form Laddat motiv & Laddad form Neutral form Neutralt motiv & Neutralt motiv

Formvärde 5(8) Komposition Alltid närvarande Trender Tredjedelsregel – gyllene snittet Linjer Harmoni Färger

Formvärde 6(8) Bildbehandling Beskäring Exponering Korrigering av fel Förstärkning – nedtoning Klona bort detaljer Lägga till detaljer Montage Andra tekniker / trix för att påverka bilden

Formvärde 7(8) Fotografisk teknik Dagens teknik styr dagens bilder Robert Capa – Ernest Hemingway

Formvärde 8(8) Ditt bildspråk… Hur är ditt bildspråk? Är du en mirror eller window? Laddar du med form? Bildbehandlar du mycket eller lite?

Budskapsvärde 1(5) Budskapet ger bilden dess värde Dualitet Öppen <> Sluten Se tex. Kamera och Bilds läsarbilder Bild är kommunikation Kommunikation innehåller budskap Kommunikation – man har något att säga Tolka en bild – Vad vill bilden säga?

Budskapsvärde 2(5) Två typer av bilder Öppna bilder – öppna för flera tolkningar Slutna bilder – kommunicerar ett budskap som inte kan misstolkas

Budskapsvärde 3(5) Öppna bilder Öppna bilder – öppna för flera tolkningar Motsägelsefullt budskap Väcker frågor Delar med olika budskap Inte nödvändigtvis iögonfallande Tar tid att smälta Längre livslängd “Pusslet” måste gå att lägga – bilden får inte upplevas som att den kommit till av en slump!

Budskapsvärde 4(5) Slutna bilder Slutna bilder – kommunicerar ett budskap som inte kan misstolkas Ett budskap Ger svar Saknar detaljer med olika budskap Blickfång Lättsmält Kort livslängd Får inte vara för övertydlig

Budskapsvärde 5(5) Betraktarens upplevelse Ny dualitet: Studium – Punctum Studium – Du ser bilden, kan njuta ett tag, men påverkas inte direkt. Lockar inte till att återkomma. Punctum – Man drabbas. Det är något i bilden som berör. Man vill återkomma och se bilden igen. (Roland Barthes, ur bokden det ljusa rummet)

Vad är då en riktigt bra bild? Samverkan och förstärkning av delarna: Innehåll Form Budskap

Olika arbetssätt hos en fotograf Det kan grovt sett finnas tre sätt. Dokumenterar, innehållet är viktigast Hantverkar – jobbar med form och teknik Berättar – budskapet är viktigast

Träna på att reflektera över bilder Vad säger bilden. Budskap? Förmedlad känsla? Öppen eller sluten? Trovärdig? Var uppstod budskapet? Hur är det kopplat till dig? Viktfördelning, innehåll – form - budskap

Träna på att reflektera över bilder Gå till praktisk handling! Se ditt eget fotograferande Kritik till andras Det är utvecklande att sätta ord och höra synpunkter Jesus: Man ser lätt bjälken I en broders öga…

Målet: Att göra egna bilder Problem: “Bilden förmedlar inte det som du ville!” Lösning: “Lär dig vad som förstärker budskapet samt metoder och teknik.”

Egna bilder, Byggstenar Blickfång Blickar, kroppspråk, mimik Linjer Former Färger Rörelseriktining Komposition, utsnitt

Göra bilder Vad är din vision? Vad berör dig? Personlighetsklyvningens dualitet: Konstnärens jobb – teknikerns jobb Finns det bra eller dåligt ljus…

Göra bilder Fota människor Arbetsmetoder Arrangörens sätt – man styr och ställer Observartörens sätt - en fluga på väggen Interagerarens sätt – man är med… Hur är ditt sätt? Vad är din vision här?

Göra bilder Lyft fram motivet – skärpedjup, komposition, ljuset, bildbehandling, Less is more! Robert Capa: “Om bilden inte är tillräckligt bra är du inte tillräckligt nära.” Henri Cartier Bresson: “det avgörande ögonblicket” Joe McNally: “Se till att du hamnar framför de intressantaste sakerna.”

Göra bilder Vem är du som fotograf? Jägaren – innehållet i fokus Berättaren – innehållet i fokus igen Hantverkaren – formen styr, window! Poeten – formen I fokus, mirror! Igen: Visionen, var är den? Har du tydliga mål?

Litteraturtips Göran Segeholm: Konsten att ta vinnande bilder David duChemin: Berätta i bild – så tar du bilder som berör Scott Kelby: Tre böcker om fotografererande plus många om redigering. Joe McNally: The Moment it Clicks

Sista bilden Utrustningen? Är den med? Minneskort/film? Försök att förändra dig själv! Ta emot råd och tips! Kasta dig ut på webben och jobba jobba…