Stamkunders behov av tjänster på Viking Line M/S Amorella

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Advertisements

Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Ungdomars drogvanor 2011 Undersökning bland årskurs 9
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Rummet som medium Åsa Thelander Fil.dr.. Vad ska vi diskutera?  Rummet som medium - betydelse  Olika perspektiv på rummet  Rummet i förhållande till.
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
Världens största näring
Markör Marknad och Kommunikation AB
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Intranät – inte för alla?
Att arbeta praktiskt.
Intervju inför ViV-projektet.
Samhäll-Europa-tvåornas Danmarksutbyte våren 2004.
Kundundersökning mars 2010
Veckohandling eller impulsköp - så påverkas din hushållsekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Affärsidé - företagets vägvisare
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Fakta om undersökningen
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
Kvinnor i ledningsgrupper Kartläggning av kvinnor i 266 börsbolags koncernledningar. Undersökningen är genomförd av Tredje AP-fonden i samarbete med Nordic.
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Fakta om undersökningen
Erfarenheter av ögonstyrd dator som hjälpmedel för samspel och delaktighet för barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning - en pågående studie.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Undersökning om ålänningars alkohol- och narkotikabruk samt spelvanor år 2011.
Marknadsförarens yrkesroll
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Teoretisk referensram
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
Äldreomsorg på distans. Tekniken Målgruppen80+ Pekskärmsdator ”- När jag fick veta att jag skulle få skärmen hade jag stor förväntan, men visste samtidigt.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Kapitel 4 Efterfrågan Olika typer av behov människan har. Kunskapskrav: olika målgrupper och deras behov samt föreslå passande aktiviteter och tjänster.
Välkommen till ordförandekonferens 17 september2015.
Åland på MATKA Upplägg 2016 Går av stapeln torsdag –söndag, Fackdagar; torsdag-fredag till kl Allmänna dagar; fredag kl söndag.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Från Kalix till Ystad observationer på folkbibliotek
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Marknad, målgrupp och mål
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Kvalitetsbarometern LSS 2017
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
Presentationens avskrift:

Stamkunders behov av tjänster på Viking Line M/S Amorella Katri Virkkala Examensarbetspresentation 17.11.2011

Innehåll Syftet & avgränsningar Tjänstekoncept & konsumentbeteende Företagspresentation Tjänstekonceptet på M/S Amorella Val av metod Presentation av resultat och analys Resevanor Tjänsterna ombord Slutsats Sammanfattning

Syftet Identifiera ifall stamkunders behov av tjänster ombord på M/S Amorella går ihop med det nuvarande tjänsteutbudet ombord. Finna tjänsters utvecklingsbehov i det nuvarande tjänstekonceptet ombord på M/S Amorella utifrån passagerarnas konsumentbeteende. Undersökningsfråga: Motsvarar det nuvarande stödtjänsterna ombord på M/S Amorella stamkunders behov och finns det behov av tjänsteutveckling?

Avgränsningar Viking Lines M/S Amorella fartyg Undersökningen utfördes bland stamkunder Stödtjänster ombord Restaurang, shopping, underhållning, bastu & välmående samt bio

Tjänstekoncept & konsumentbeteende Konsumentbeteende är processer som berör individer och grupper att göra beslut för att tillfredställa deras behov och önskningar. Bakom varje köp finns ett behov eller önskning. (Need & Wants) Företag finns för att tillfredställa behov och önskningar! Källa: C. Grönroos (2003). Marknadsföring i tjänsteföretag.

Tjänster ombord på M/S Amorella Kärntjänst Båtresa Bitjänst Information & övrig personal Maskin, befäl etc. Stödtjänst Restaurang: Viking Buffé, Food Garden, Ella’s, Tapas & Wine, Sea Side Café, Fun Club, Pub Victory, Panorama Bar/Sun deck bar, Bastubar, Konferensbar Shopping: Tax Free Sea Side Café, Viking Buffé, Bastu Shop, Tapas & Wine Hotell: Hytter, sittplatser , bildäck och strädning Underhållning: För vuxna För ungdomar För barn Casino & spelautomater Bastu & välmående: 3 olika typer av bastu Massagestolar Jacuzzin barnbassäng Konferens: Konferenslokale, Konferenstillbehör, Bio

M/S Amorellas kundgrupp Mestadels finska resenärer Ruttpassagerare, dagkryssare & helkryssare  andel varierar beroende på veckodag och säsong. Pensionärer måndagar till onsdagar Familjer söndagar Rutt passagerare, dagkryssare & helkryssare

individuella intervjuer Val av metod Intervjuerna Kvalitativa intervjuer Öka informationsvärdet, skapa grund för djupare förståelse för det som skall studeras. Intervjuerna utfördes 4e april 2011. Ålder mellan 23-72 år. Fyra män & åtta kvinnor 9 Intervjuer 7 stycken individuella intervjuer 1 stycke gruppintervju med 2 respondenter 3 respondenter 12 Respondenter

Resultat & Analys Resevanor med Viking Line Åkte regelbundet med fartyget. Minst fyra gånger/år, 11 respondenter Kryssare åkte mer på kryssningar än ruttpassagerare Kryssare förhöll sig positivare till tjänster  nöjdare! Dagskryssning vs. helkryssning Större värde vid

Resevanor Primära & sekundära behov Rutt- passagerare Transportering Restaurang, Tax Free etc. M/S Amorella Transportering Information, hotell & övrig personal Restaurang, shopping, underhållning, bastu & välmående samt konferens. Kryssare ”Ha roligt” Restaurang, Tax Free etc.

Tjänster ombord på M/S Amorella Restaurang Utnyttjades mest och under varje resa. Varm mat, kaffe med tilltugg och öl. Varm mat åts i Viking Buffé, Bistro restaurangen Ella’s & a la carte restaurangen Food Garden. Kaffe och tilltugg i Sea Side Café Mer värde för pengarna!

Tjänster ombord på M/S Amorella Shopping Utnyttjades mest av samtliga under varje resa. Behov av ett större sortiment eller fler butiker fanns inte. Nyttan av att handla på Tax Free ifrågasattes. Specialisering! Hur ofta man åkte påverkade hur mycket man handlade. Rutt passagerare till Åland hade ett mindre behov.

Tjänster ombord på M/S Amorella Underhållning Tillräckligt och varierande. Förnyelse av underhållningsutbudet! Svenska passagerare Idag inriktad på den finska marknaden Nytt program  lockar att delta! Kryssningsprogrammets tidtabell

Tjänster ombord på M/S Amorella Bastu & välmående Mest uppmärksamhet! Hälften besökte bastuavdelningen någon gång Helkryssare, ruttpassagerare till Finland/ Sverige Tidskrävande!  motivation? Sociala faktorer påverkade behovet (sällskap) Kulturella faktorer påverkade behovet

Tjänster ombord på M/S Amorella Övriga tjänster Två respondenter ansåg att det inte finns behov av ytterligare tjänster. Tio respondenter hade någon typ av tjänst eller service som de helt saknade ombord. Gym Avskilt utrymme för datorer Barberare, behandlingar & massage. Hur stort behovet är?  Lönsamhet?

Sammanfattning Undersöka stamkunders sekundära behov av tjänster ombord på M/S Amorella och kolla ifall de motsvarar fartygets tjänstekoncept. Finns det behov av tjänsteutveckling? Behovet av stödtjänster stämde ihop med tjänstekonceptet. Det fanns behov av tjänsteutveckling av samtliga stödtjänster. Materialisering Förnyelse av tjänstens innehåll  skapar mer värde! Helt nya tjänstekoncept uppenbara inte tydligt Gym, barberare och behandlingar samt utrymme för dator användning. Bättre förståelse för stamkunders behov samt gett en inblick i hur tjänster skulle kunna göras mer attraktiva.

Tusen Tack! Ställ gärna frågor 