Struktur, kultur och makt i organisationer Anna Wahl

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Advertisements

JGL – Jämställdhet Göra Lära
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
Rudolf Antoni SOM-institutet Göteborgs universitet Teatern i samhället.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Forskning och fakta om arbetslivet och skolan
Tillämpning av koden november Analysens innehåll •Analys av BSR med avseende på huruvida de uppfyller Kodens paragraf –anger att.
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Mellanchefen en maktpotential
Demokrati och diktatur
Vetenskaplig Metod.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Må bra på jobbet.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Hur tänka och göra som processtödjare
Att arbeta praktiskt.
När blir ett ord svenskt då?
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Organisationskultur, makt och konflikt
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vad är identitet?.
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Genus i följeforskning & lärande utvärdering
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Lagar och överenskommelser
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Demokrati och diktatur
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
LEDARSKAP UR ETT GENUSPERSPEKTIV
Sagal Consulting Vägen till behandlingsarbete går via Ullared Somaliernas syn på psykisk ohälsa Yassin Ekdahl Sagal Consulting.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Forum för genusvetenskap
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Normer Formar vårt beteende.
Undersökning av förtroendevalda i Norrbottens läns landsting 2008 Anders Lidström Umeå universitet.
Moria: Tidig feminism.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Vad är identitet?.
Religion?.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Vad menas med Normkritik egentligen?
Genus Manligt & kvinnligt.
Hur är vi?? Hur gör vi?? Varför gör vi?? 1. Församlingen Var samlas man? Vad gör man där? Varför gör man som man gör där? Vilka gör vad?
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Inom hästnäringens organisationer har vi gemensamt beslutat att sträva efter tillväxt. Vi ser att det finns potential för vår sektor att växa och.
Skolinformation från RFSL
Winnet Västernorrland – regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Statsvetenskap KLUSTER - Från teoretiskt begrepp till praktiskt innehåll i tillväxtpolitiken Line Säll Doktorand i statsvetenskap E-post:
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
HBTQ-certifiering inom
Svenska som andraspråk 3
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Jämställdhet inom idrotten Forskarfrukost 27 september 2017 Jenny Svender, Fil. Dr Forsknings- och jämställdhetsansvarig Riksidrottsförbundet.
Religion och andra livsåskådningar
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Struktur, kultur och makt i organisationer Anna Wahl Organisation och kön Struktur, kultur och makt i organisationer Anna Wahl

Lugnande ord… Olustkänslor inför frågorna Negativt, problemskapande Skuld Att tillhöra ”de andra” Vanmakt inför förändring

Forskning Organisations och ledarskapsteori om betydelser av kön Beskriva verkligheten Tolka/analysera Problematisera Kunskap användbart i praktiken Kunskap för att kunna förändra

Från individ till struktur Individ; egna erfarenheter och åsikter Struktur, mönster i organisationer och i samhället Struktur/kön; föreställningar om kön skapar strukturer, som skapar föreställningar om kön

Könsstruktur i organisationer Antalsmässig fördelning av kvinnor och män Uppdelningar mellan män och kvinnor i sysslor, yrken, positioner, så kallad könsmärkning i ”mansjobb” och ”kvinnojobb” Hierarkisk fördelning, grad av inflytande och makt formellt och informellt

Från struktur till kultur Föreställningar och sätt att tänka Språk och sätt att prata Värderingar; rätt/fel, bra/dåligt Historier, hjältar Ritualer Humor Bilder Klädsel Rum och inredning

Kultur och könsmärkning Hur viktigt är det att män gör manliga saker och kvinnor gör kvinnliga? Hur många arbetsuppgifter är könsmärkta? (alla eller några få?) Konsekvenser av könsmärkning av jobb i tilldelning av resurser och hälsa

Antalets betydelse Majoritet; att vara Norm Minoritet; att vara avvikare Synlighet Assimilering Kontrast

Synlighet Uppmärksamhet på gott, men mest ont Synlig som avvikare, osynlig som individ Prestationspress; minst lika duktig, men inte för duktig Undantag normalt, representant ibland Handlingsfrihet begränsas

Assimilering Att anpassa sig till Normen och normens villkor Fast i stereotypa roller, t ex mamma, maskot, förförerska, järnlady

Kontrast Majoriteten förstärker egen kultur Lojalitetstest; visa tacksamhet, tåla skämt, ej arbeta med jämställdhet ”Gate-keeper” Blir isolerad i kulturen

Konsekvenser för jämställdhetsarbete Fördelar för avvikaren baseras på nackdelar för hela gruppen Fenomen på strukturnivå kräver förändring på strukturnivå Antal och fördelningar är EN del av jämställdhetsarbete - men inte allt!

Kvinnors och mäns villkor i akademisk karriär Hur liknar akademien andra organisationer? Hur är akademien speciell?

Akademin: Könsuppdelad statistik Kvinnor utgör 28,3 % av all akademisk personal och 13,8 % av alla professorer i Sverige (EC She figures 2003). Nästan 60% av dem som disputerar är män, 84 % av professorerna är män (Jonsson 2006). Kvinnorna är speciellt få i ledningen av forsknings-institut och i symboliskt viktiga prisutdelande församlingarna (Jonsson 2006).

Könsdiskriminering i akademin (Husu 2001, 2005) Ofta dold. Vad som händer är att inget händer: man blir inte sedd, hörd, läst, refererad, citerad, inbjuden, uppmuntrad, får inte stöd, blir inte validerad. Svårt att upptäcka.

Doktorandspegeln (HSV 2003) Kvinnliga doktorander: Upplever handledarsituationen som mer besvärlig. Känner sig i mindre grad som ”en i gänget” i forskarmiljön. Upplever i högre grad negativ särbehandling pga kön. Oroar sig mer för arbetsmöjligheter i framtiden. Är mer tveksamma till att forskarutbildningen var ett bra val.

Karriärvillkor i akademien – vad har forskning visat? På ”ytan” meritokrati, objektivitet viktigt I realiteten starka kulturer; informella nätverk, traditioner, språk, relationer betydelsefullt över tid Icke-händelser snarare än öppen diskriminering Definitioner och bedömning av kompetens, vetenskaplighet, kvalitet och potential är en del av den akademiska gemenskapen Osäkerhet kring anställning och finansiering, drabbar kvinnor hårdare?

Karriär; vad är kompetens, kvalitet, potential? Betraktas ofta som något objektivt och självklart Förhandlas fram i praktiken, i sociala processer Maktrelationer, nätverk, att vara ”med” eller utanför, påverkar hur kompetens definieras och värderas

Kulturperspektiv Regler, normer, värderingar Homosocialitet; män ser män (och väljer män) Hur ”gör” vi kön i organisationen? Hur pratar vi? Hur tänker vi? Hur skämtar vi? Att ge och få bekräftelse; hur? Vad är vetenskap? Vem har tolkningsföreträde? Hur görs inkludering och exkludering i kulturen?

Norm och avvikare Normen är könsneutral och representerar det allmänna, generella, objektiva. Behöver inte förhålla sig till avvikarna Avvikare könsmärks. Exkluderas som bristfällig eller inkluderas som komplement till normen

Tolkningsföreträde Ett privilegium/en maktposition som ofta är osynlig för den som har den. A black woman took my job!